Co je startup?

Startup sem, startup tam, startup kam se podívám! Co vlastně slovo startup znamená? A co je pro ně typické? Pojďme se na to společně podívat!

Naše definice startupu

U nás na StartupJobs už dávno neinzerují pouze startupy, ale třeba i větší e-commerce a online firmy, a tak je možná o něco těžší zorientovat se v tom, co je vlastně startup - a co už není.

Definice se různí, a tak jsme se rozhodli přijít s naší vlastní. Ve StartupJobs považujeme za startupy firmy, které splňují následující podmínky:

  • list-item
    Rychlý růst
    Na klíčových metrikách roste startup o více než 25% za rok. Ať už jde o revenue, počet uživatelů či jinou zásadní metriku.
    nebo
    Hledání product-market fit
    Jde o firmy v rané fázi vzniku. Startup hledá svoje místo na trhu a snaží se validovat svůj nápad a business model.
  • list-item
    Firemní kultura posouvání vpřed
    Firma přichází na trh s odvahou a novými řešeními, chce se rychle posouvat vpřed. Má globální ambice.
  • list-item
    Stáří firmy
    Firma byla založena před méně než deseti lety.
  • Splňujete tuto definici?

    Firmám, které naši definici startupu splňují, nabízíme členství ve Startup programu, který nabízí výhodnější podmínky inzerce a propagace oproti ostatním firmám.

Pokud tápete, kterou firmu lze ještě do kategorie “startup” zařadit, nebo vám naše definice zní trochu moc obecně, pojďte se společně s námi nejprve podívat na pár konkrétních příkladů toho, co startup z našeho pohledu není:

Startup není

  • list-item
    Nově otevřená cukrárna na náměstí
    Proti dortíkům a kremrolím rozhodně nic nemáme, ale fakt, že je cukrárna nově otevřená, z ní ještě startup nedělá. Zákusky a sladkosti totiž nabízí i v cukrárně ve vedlejší čtvrti a v kavárně o dvě ulice vedle.
  • list-item
    Pojišťovna s několika tisíci zaměstnanci, ...
    ... dceřiná firma korporátu, personální agentura, realitní kancelář, headhunter nebo konzultant. Všichni zmínění jistě mají na trhu práce své místo, za startup je ale označit nelze. Zpravidla na trh inovace nepřináší a jejich cílem není přinést nové řešení.
  • list-item
    Firma s novými kancelářemi, kde si všichni tykají
    Tak jednoduché to skutečně není. Příjemné pracovní prostředí je sice pro startupy typické, ale jen tykání, polohovací stoly nebo relax zóna z firmy startup nedělají.

Už je to o něco jasnější?

Pojďme si startupy představit ještě o něco konkrétněji:

  • list-item
    Rychlý růst
    Startup je rychle rostoucí, často technologicky zaměřená firma, která má velkou vizi a ambice změnit konkrétní odvětví nebo oblast. Charakteristický je pro startup hlavně rychlý růst.
  • list-item
    Malý tým
    Ve startupu zpravidla pracuje relativně malý tým lidí, kteří navíc v rámci firmy mnohdy často mění pozice, a to v důsledku dynamičnosti růstu a změn.
  • list-item
    Nízké náklady
    Při rozjezdu podnikání i následném růstu se startupy snaží udržet co možná nejnižší náklady a zajistit co možná nejkratší dobu návratnosti investic.
  • list-item
    Riziko
    Cílem startupu je vyrůst ve stabilní a prosperující firmu. Vzhledem k rychlému růstu se ale se startupy pojí poměrně velké podnikatelské riziko a řada z nich končí neúspěchem.
  • list-item
    Unicorns
    Vzhledem k vysoké úmrtnosti startupů se těm nejúspěšnějším říká “unicorns” neboli jednorožci. Označují se tak startupy, jejichž tržní hodnota už přesáhla miliardu dolarů.
  1. Early Stage
    Založení startupu předchází prvotní podnikatelský nápad. A právě ten je také první fází “životního cyklu” startupu, které se říká “Early Stage”. Budoucí úspěch startupu pak stojí hlavně na skvělé exekutivě a nalezení správného škálovatelného modelu.
  2. Seed Stage
    Po “Early Stage” následuje fáze, kdy je firma oficiálně založena a shání finanční prostředky, aby mohla vstoupit na trh. Financování startupů často zaštiťují investoři, startupy mnohdy finance na prvotní náklady získávají z crowdfoundingu nebo startup akcelerátorů a inkubátorů. Řada startupů ale funguje i bez externího financování. Tato fáze startupu, kdy firma shání finance, bývá označována jako “Seed”.
  3. Growth Stage
    Po získání financí vstupuje startup na trh s jediným cílem - co nejrychleji vyrůst v prosperující firmu. Není proto překvapením, že se této fázi říká “Growth”.
  4. Co dál?
    V poslední fázi už má startup stabilní strukturu a pracuje na dalším růstu a expanzi. Pokud je úspěšný, jeho startupová cesta končí ve chvíli, kdy naplní svou původní vizi. Prosperující startupy často končí odkoupením další firmou.

Jak se pracuje ve startupu?

Startupy jsou pověstné přátelskou atmosférou a neformálním prostředím. Taky se v nich díky rychlému růstu člověk za měsíc naučí to, co by mu jinde trvalo i rok. A ještě k tomu bude dělat smyslupnou práci, která ho bude bavit. Čím je tedy práce ve startupu specifická?
  • list-item
    Neformální prostředí
    Uhlazené dresscody, nekonečné meetingy a zdvořilostní fráze - přesně to ve startupu nenajdete. Na oblečení ve startupu nikomu nesejde, porady se sfouknou během pár minut a nové nápady se probírají kdykoliv.
  • list-item
    Rychlost realizace
    Ve startupu se nápady mění v realitu přímo před očima. Nestane se vám, že byste pracovali na něčem, co nakonec skončí v koši. Právě naopak velice rychle uvidíte, že vaše práce může něco skutečně změnit.
  • list-item
    Inovace
    Ve startupu budete u zavádění inovací a v neustálém kontaktu s novinkami v oboru. Často budete sami rozhodovat o tom, jaké inovace mají pro vaši firmu smysl. Nenarazíte tak na žádné zkostnatělé postupy a technologie, které by vás v práci brzdily.
  • list-item
    Přátelská atmosféra
    Firmu dělají lidé, a u startupů to platí dvojnásob! Ve startupu v týmu nenajdete jenom kolegy, ale i kamarády, se kterými budete chtít trávit čas i mimo práci. A to platí o všech členech týmu - od stážisty až po šéfa. Na hierarchii se totiž ve startupech příliš nehraje.
Tak na co ještě čekáte? Najděte si práci ve startupu, kde se posunete vpřed!

Co je startup dle osobností české startup scény?

Posouváme startupy vpřed!