Co je startup?
Startup sem, startup tam, startup kam se podívám! Co vlastně slovo startup znamená? A co je pro ně typické? Pojďme se na to společně podívat!

Naše definice startupu
U nás na StartupJobs už dávno neinzerují pouze startupy, ale třeba i větší e-commerce a online firmy, a tak je možná o něco těžší zorientovat se v tom, co je vlastně startup - a co už není.
Definice se různí, a tak jsme se rozhodli přijít s naší vlastní. Ve StartupJobs považujeme za startupy firmy, které splňují následující podmínky:
Rychlý růstNa klíčových metrikách roste startup o více než 25% za rok. Ať už jde o revenue, počet uživatelů či jinou zásadní metriku.neboHledání product-market fitJde o firmy v rané fázi vzniku. Startup hledá svoje místo na trhu a snaží se validovat svůj nápad a business model.
Firemní kultura posouvání vpředFirma přichází na trh s odvahou a novými řešeními, chce se rychle posouvat vpřed. Má globální ambice.
Stáří firmyFirma byla založena před méně než deseti lety.
Splňujete tuto definici?Firmám, které naši definici startupu splňují, nabízíme členství ve Startup programu, který nabízí výhodnější podmínky inzerce a propagace oproti ostatním firmám.
Pokud tápete, kterou firmu lze ještě do kategorie “startup” zařadit, nebo vám naše definice zní trochu moc obecně, pojďte se společně s námi nejprve podívat na pár konkrétních příkladů toho, co startup z našeho pohledu není:
Startup není
- Nově otevřená cukrárna na náměstíProti dortíkům a kremrolím rozhodně nic nemáme, ale fakt, že je cukrárna nově otevřená, z ní ještě startup nedělá. Zákusky a sladkosti totiž nabízí i v cukrárně ve vedlejší čtvrti a v kavárně o dvě ulice vedle.
- Pojišťovna s několika tisíci zaměstnanci, ...... dceřiná firma korporátu, personální agentura, realitní kancelář, headhunter nebo konzultant. Všichni zmínění jistě mají na trhu práce své místo, za startup je ale označit nelze. Zpravidla na trh inovace nepřináší a jejich cílem není přinést nové řešení.
- Firma s novými kancelářemi, kde si všichni tykajíTak jednoduché to skutečně není. Příjemné pracovní prostředí je sice pro startupy typické, ale jen tykání, polohovací stoly nebo relax zóna z firmy startup nedělají.
Už je to o něco jasnější?
Pojďme si startupy představit ještě o něco konkrétněji:
Rychlý růstStartup je rychle rostoucí, často technologicky zaměřená firma, která má velkou vizi a ambice změnit konkrétní odvětví nebo oblast. Charakteristický je pro startup hlavně rychlý růst.
Malý týmVe startupu zpravidla pracuje relativně malý tým lidí, kteří navíc v rámci firmy mnohdy často mění pozice, a to v důsledku dynamičnosti růstu a změn.
Nízké nákladyPři rozjezdu podnikání i následném růstu se startupy snaží udržet co možná nejnižší náklady a zajistit co možná nejkratší dobu návratnosti investic.
RizikoCílem startupu je vyrůst ve stabilní a prosperující firmu. Vzhledem k rychlému růstu se ale se startupy pojí poměrně velké podnikatelské riziko a řada z nich končí neúspěchem.
UnicornsVzhledem k vysoké úmrtnosti startupů se těm nejúspěšnějším říká “unicorns” neboli jednorožci. Označují se tak startupy, jejichž tržní hodnota už přesáhla miliardu dolarů.
- Early StageZaložení startupu předchází prvotní podnikatelský nápad. A právě ten je také první fází “životního cyklu” startupu, které se říká “Early Stage”. Budoucí úspěch startupu pak stojí hlavně na skvělé exekutivě a nalezení správného škálovatelného modelu.
- Seed StagePo “Early Stage” následuje fáze, kdy je firma oficiálně založena a shání finanční prostředky, aby mohla vstoupit na trh. Financování startupů často zaštiťují investoři, startupy mnohdy finance na prvotní náklady získávají z crowdfoundingu nebo startup akcelerátorů a inkubátorů. Řada startupů ale funguje i bez externího financování. Tato fáze startupu, kdy firma shání finance, bývá označována jako “Seed”.
- Growth StagePo získání financí vstupuje startup na trh s jediným cílem - co nejrychleji vyrůst v prosperující firmu. Není proto překvapením, že se této fázi říká “Growth”.
- Co dál?V poslední fázi už má startup stabilní strukturu a pracuje na dalším růstu a expanzi. Pokud je úspěšný, jeho startupová cesta končí ve chvíli, kdy naplní svou původní vizi. Prosperující startupy často končí odkoupením další firmou.
Jak se pracuje ve startupu?
Startupy jsou pověstné přátelskou atmosférou a neformálním prostředím. Taky se v nich díky rychlému růstu člověk za měsíc naučí to, co by mu jinde trvalo i rok. A ještě k tomu bude dělat smyslupnou práci, která ho bude bavit. Čím je tedy práce ve startupu specifická?
Neformální prostředíUhlazené dresscody, nekonečné meetingy a zdvořilostní fráze - přesně to ve startupu nenajdete. Na oblečení ve startupu nikomu nesejde, porady se sfouknou během pár minut a nové nápady se probírají kdykoliv.
Rychlost realizaceVe startupu se nápady mění v realitu přímo před očima. Nestane se vám, že byste pracovali na něčem, co nakonec skončí v koši. Právě naopak velice rychle uvidíte, že vaše práce může něco skutečně změnit.
InovaceVe startupu budete u zavádění inovací a v neustálém kontaktu s novinkami v oboru. Často budete sami rozhodovat o tom, jaké inovace mají pro vaši firmu smysl. Nenarazíte tak na žádné zkostnatělé postupy a technologie, které by vás v práci brzdily.
Přátelská atmosféraFirmu dělají lidé, a u startupů to platí dvojnásob! Ve startupu v týmu nenajdete jenom kolegy, ale i kamarády, se kterými budete chtít trávit čas i mimo práci. A to platí o všech členech týmu - od stážisty až po šéfa. Na hierarchii se totiž ve startupech příliš nehraje.
Tak na co ještě čekáte? Najděte si práci ve startupu, kde se posunete vpřed!
Co je startup dle osobností české startup scény?
- „Na akademické úrovni bych řekl, že startup je označení pro firmu do doby, než najde product-market fit, tzn. dokud nedostane unit economics tam, kde je potřebuje mít před tím, než půjde scalovat.”

Hubert Palán
Productboard
- „Startup je firma, která se hledá. Zásadní dva parametry jsou čas a nejistota: “stihneme najít funkční business model, než nám dojdou penize?” Ve chvíli, kdy si firma dokáže vydělat sama na sebe a na svůj růst, pak to již dle mého není startup.”

Oliver Dlouhý
Kiwi.com
- „Za mě je startup firma, která díky inovativnímu přístupu umí rychle vyrůst, disruptuje zažité pořádky, jde na to nově, odvážně, postupuje iterativně, učí se.”

Milan Zemánek
Miton
- „Startup vnímám jako společnost, která je startupová především "duchem", tedy je to společnost nastavená (vnitřně, kulturou, plány...) na rychlý vývoj, rychlé změny, ideálně na rychlý růst, a je to společnost, která si zachovává vnitřní ("startupovou") kulturu - tedy právě ono nastavení na změny, na neustálé hledání cest a nových postupů. Může mít tři lidi nebo 3000, tržby milión nebo deset miliard, pokud splňuje tato kritéria, je to u mě startup.”

Jiří Hlavenka
- „Za mě je startup společnost založená primárně na technologiích, která má potenciál a cíl rychle vyrůst, narušit stávající trh nebo hráče na nich působící, její produkt/služba by měla být exponenciálně škálovatelná.”

Tomáš Ditrych
Mavericks
- „Za mě osobně jde o firmy, které splňují tato kritéria: Jsou mladší 10 let. Jsou prudce rostoucí v tržbách i počtu uživatelů (ideálně ve stovkách procent ročně). Jsou z oblasti nové ekonomiky (typicky tech). Expandují (zejména geograficky). Určitě by se ale dala najít i mnohá další kritéria.”

Michael Mareš
Hospodářské noviny
- „Na základě svého vnímání, bych startup definoval asi jako nová firma, tj. ne odštěpek větší společnosti a nebo rebranding starší firmy. Mezinárodní, ideálně globální ambice ve svém oboru. Řeší stávající problém novým přístupem, případně disruptuje trh, resp. přichází s novými řešeními. Max. do cca sedmi let stáří, to jde samozřejmě upravit, ale hledisko stáří společnosti mi přijde zajímavější než například velikost obratů, apod. Firma zaměřená na inovace.”

Jiří Sauer
Deloitte
- „Za mě je startup rychle rostoucí firma nebo firma s potenciálem rychlého růstu (škálování). Growth je to, co dělá startup.”

Vojtěch Roček
Presto Ventures
- „Je to mix přístupu k práci, velikosti a stáří firmy a ambicí k růstu.”

Ondřej Fryc
Reflex Capital
- „Pro mě je startup vždy firma, která vybočuje z tradičního podnikatelského paradigmatu a přístup je řešení problému novátorským pohledem (aka prostě to není jenom firma se startup mindsetem). Je postavena na technologii - myšleno SW vývoji. Prostě vývoj tam je jeden z klíčových aspektů. Koncept se vždy potýká s přijetím publikem. Růst je pro něj důležitý, proto pálí peníze - ať již investorské, nebo ty od mateřské společnosti.”

Honza Husták
HustáKomunikejšn
Item 1 of 10
Posouváme startupy vpřed!
© 2012 – 2025 StartupJobs.com s.r.o.
Přihlaste se k newsletteru a posuňte se vpřed!
© 2012 – 2025 StartupJobs.com s.r.o.