Startup sem, startup tam, startup kam se podívám! Nálepku “startup” používá čím dál víc firem, ne každá nově založená společnost má ale typické startupové rysy.
Co si tedy vlastně pod tímto termínem představit?
U nás na StartupJobs už dávno neinzerují pouze typické startupy, ale třeba i větší e-commerce a online firmy, a tak je možná o něco těžší zorientovat se v tom, co je vlastně startup - a co už není. Proto bychom vše rádi uvedli na pravou míru:
Definice se různí, my ve StartupJobs považujeme za startup firmu, která je ve svých začátcích a svými produkty nebo službami přináší na trh jedinečné a inovativní řešení. Zároveň se velice rychle a dynamicky vyvíjí a svým podnikáním se snaží prospívat společnosti.
Pokud tápete, kterou firmu lze ještě do kategorie “startup” zařadit, nebo vám naše definice zní trochu moc obecně, pojďte se společně s námi nejprve podívat na pár konkrétních příkladů toho, co startup NENÍ:
Proti dortíkům a kremrolím rozhodně nic nemáme, ale fakt, že je cukrárna nově otevřená, z ní ještě startup nedělá. Zákusky a sladkosti totiž nabízí i v cukrárně ve vedlejší čtvrti a v kavárně o dvě ulice vedle.
Nechceme nikoho urazit, ale ploutev na srdce - v pojišťovnictví příliš inovací nenacházíme. Ani příliš dynamiky nebo uvolněné atmosféry.
Všichni zmínění jistě mají na trhu práce své místo, ke startupu ale mají zhruba stejně daleko, jako pan Žralok ke sladkovodní rybě.
Tak jednoduché to skutečně není. Příjemné pracovní prostředí je sice pro startupy typické, ale jen tykání, polohovací stoly nebo relax zóna z firmy startup nedělají.
Startup je rychle rostoucí, často technologicky zaměřená firma, která má velkou vizi a ambice změnit konkrétní odvětví nebo oblast. Charakteristický je pro startup hlavně rychlý růst.
Ve startupu zpravidla pracuje relativně malý tým lidí, kteří navíc v rámci firmy mnohdy často mění pozice, a to v důsledku dynamičnosti růstu a změn.
Při rozjezdu podnikání i následném růstu se startupy snaží udržet co možná nejnižší náklady a zajistit co možná nejkratší dobu návratnosti investic.
Cílem startupu je vyrůst ve stabilní a prosperující firmu. Vzhledem k rychlému růstu se ale se startupy pojí poměrně velké podnikatelské riziko a řada z nich končí neúspěchem.
Vzhledem k vysoké úmrtnosti startupů se těm nejúspěšnějším říká “unicorns” neboli jednorožci. Označují se tak startupy, jejichž tržní hodnota už přesáhla miliardu dolarů. Víc by se nám líbilo označení žraloci, ale v Silicon Valley zatím naše přání nevyslyšeli. Tak snad někdy!
Založení startupu předchází prvotní podnikatelský nápad. A právě ten je také první fází “životního cyklu” startupu, které se říká “Early Stage”. Budoucí úspěch startupu pak stojí hlavně na skvělé exekutivě a nalezení správného škálovatelného modelu.
Po “Early Stage” následuje fáze, kdy je firma oficiálně založena a shání finanční prostředky, aby mohla vstoupit na trh. Financování startupů často zaštiťují investoři, startupy mnohdy finance na prvotní náklady získávají z crowdfoundingu nebo startup akcelerátorů a inkubátorů. Tato fáze startupu bývá označována jako “Seed”.
Po získání financí vstupuje startup na trh s jediným cílem - co nejrychleji vyrůst v prosperující firmu. Není proto překvapením, že se této fázi říká “Growth”.
V poslední fázi už má startup stabilní strukturu a pracuje na dalším růstu a expanzi. Pokud je úspěšný, jeho startupová cesta končí ve chvíli, kdy naplní svou původní vizi. Prosperující startupy často končí odkoupením další firmou.
Startupy jsou pověstné přátelskou atmosférou a neformálním prostředím. Taky se v nich díky rychlému růstu člověk za měsíc naučí to, co by mu v korporátu trvalo rok. A ještě k tomu bude dělat smyslupnou práci, která ho bude bavit. Čím je tedy práce ve startupu specifická?
Uhlazené dresscody, nekonečné meetingy a zdvořilostní fráze - tak to ve startupu skutečně nenajdete. Na oblečení ve startupu nikomu nesejde, porady se sfouknou během pár minut a nové nápady se probírají kdykoliv.
Ve startupu se nápady mění v realitu přímo před očima. Nestane se vám, že byste pracovali na něčem, co nakonec skončí v koši. Právě naopak - velice rychle uvidíte, že vaše práce může něco skutečně změnit.
Ve startupu budete u zavádění inovací a v neustálém kontaktu s novinkami v oboru. Často budete sami rozhodovat o tom, jaké inovace mají pro vaši firmu smysl. Nenarazíte tak na žádné zkostnatělé postupy a technologie, které by vás v práci brzdily.
Často se říká, že firmu dělají lidé, a u startupů to platí dvojnásob! Ve startupu v týmu nenajdete jenom kolegy, ale i kamarády, se kterými budete chtít trávit čas i mimo práci. A to platí o všech členech týmu - od stážisty až po šéfa. Na hierarchii se totiž ve startupech příliš nehraje.