Toaletní papír, který táhne. Do šetrného Cloud Paper investoval Ashton Kutcher, miliardář Cuban či šéf Uberu

Toaletní papír, který táhne. Do šetrného Cloud Paper investoval Ashton Kutcher, miliardář Cuban či šéf Uberu

9. říj 2020 Zuzana Keményová 4 min

Parta ze Seattlu loni založila startup Cloud Paper, který vyrábí toaletní papír z bambusu, nikoli ze stromů. Bambus roste rychleji a jeho pěstování je pro planetu méně náročné. Nyní Cloud Paper získal investici 3 miliony dolarů, kromě investičního fondu i od amerických celebrit a miliardářů. V době koronaviru jim počet předplatitelů z řad domácností stoupl o 800 %.

Tenhle toaletní papír se nevyrábí ze stromů, ale z bambusu. Tedy z rostlin (patřících do čeledi lipnicovitých), které rostou mnohonásobně rychleji než stromy - některé druhy bambusu se vytahují rychlostí i 90 centimetrů za den. Šetrnosti papíru od Cloud Paper navíc přispívá, že se prodává v balení bez plastů, s dopravou zdarma až domů.

Startup vznikl v americkém Seattlu teprve loni a od té doby roste stejně rychle jako ten bambus. Zaměřuje se na udržitelnost, vyrábí a prodává toaletní papír a papírové utěrky vzniklé právě ze zmíněné rostliny, jakožto ekologičtější náhrady za klasický papír vyrobený ze stromů.

A rychle si s tímhle nápadem získává popularitu. V září Cloud Paper oznámil, že se mu podařilo získat investice v celkové výši 3 milionů dolarů (zhruba 70 milionů korun). Mezi investory jsou především venture kapitálový fond Greycroft, ale také americké celebrity jako Ashton Kutcher, Gwyneth Paltrow nebo Robert Downey Jr., podnikatel a vlastník NBA týmu Dallas Mavericks Mark Cuban, internetový podnikatel Mark Benioff, generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi, hráč amerického fotbalu Russell Wilson nebo zpěvačka Ciara. Investované peníze od těchto osobností mají mladou firmu pomoci posunout ještě dál obchodně i technologicky.

Cloud Paper je podle slov jeho zakladatelů ultra jemný a stejně pevný jako klasický papír vyrobený ze stromů. (Foto: archiv Cloud Paper)

Myšlenka Cloud Paper je jednoduchá: Toaletní papír a papírové utěrky přispívají ke 20 % odlesňování planety. Výroba těchto papírových potřeb pro celý svět spolkne denně 40 tisíc stromů. Přitom právě lesy a jejich komplexní ekosystém poskytují útočiště 80 % suchozemských živočichů. Bambusové keře, ze kterých se toaletní papír Cloud Paper vyrábí, dosahují dospělosti už ve třech letech, a je tedy možné je už v tomto věku pokácet. Běžný strom, například smrk, roste do zralosti vhodné ke kácení zhruba deset let. Navíc bambusy během růstu absorbují velké množství oxidu uhličitého, a když se pokácí bambus, není potřeba jej znovu sázet, jednoduše roste dál.

„Toaletní papír z bambusu v porovnání s běžným papírem vyrobeným ze stromů vytváří o třicet procent méně emisí skleníkových plynů,“ tvrdí zakladatelé Cloud Paperu na oficiálních stránkách.

Dva ze čtveřice zakládajících - Ryan Fritsch (na úvodní fotce vlevo) a Austin Watkins (na úvodní fotce zcela vpravo) - dříve pracovali v logistickém startupu Convoy, který se specializuje na optimalizaci kamionové dopravy, a také v Uberu. I proto je jedním z jejich současných investorů šéf Uberu. Watkins a Fritsch založili Cloud Paper poté, co si uvědomili, že jenom Američané spláchnou do toalety každý den tolik stromů, kolik jich je v newyorském Central Parku. „Chtěli jsme přijít s něčím, co by se velikostí trhu podobalo taxislužbě a kamionové dopravě a co by od začátku mohlo mít výrazný vliv na společnost a životní prostředí,“ vzpomíná na začátky Austin Watkins.

Bambus roste velmi rychle, kácí se už po třech letech růstu. (Foto: Vicky T/Unsplash.com)

Třívrstvý toaletní papír Cloud Paper, vyrobený bez pokácení jediného stromu a balený jen do papíru bez plastů, přichází také se zajímavým byznys modelem. Zákazníci si jej mohou objednat formou předplatného, tudíž dokud předplatné trvá, Cloud Paper jim chodí automaticky domů.

„Každý může za svůj život zachránit sto a více stromů tím, že přejde na produkty vyrobené bez nutnosti kácet stromy,“ podotýkají zakladatelé. Nutno však podotknout, že Cloud Paper rozhodně nepatří mezi levné toaletní papíry. Balení 24 roliček stojí 28 dolarů, což je zhruba 640 korun. Jeden kus toaletního papíru tak vychází na zhruba 26 korun, třebaže doprava je zdarma. Vyšší cena ale zřejmě zákazníkům Cloud Paperu nevadí. Jen od března se předplatné jejich papíru od domácností zvedlo o 800 %, což souviselo i s nástupem koronaviru a s tím, že mnoho Američanů si místo návštěvy obchodů raději objednalo zboží denní potřeby domů.

„Zpočátku byla mezi našimi zákazníky především veřejná místa jako kancelářské budovy, restaurace nebo posilovny, ale to se změnilo. Jak se vše postupně zavíralo, lidé si začali nakupovat více zboží domů, takže jsme se rychle přeorientovali na domácnosti,“ říká Ryan Fritsch.

Plánem Cloud Paperu je nyní kromě toaletních papírů a utěrek přijít s dalšími „tree free papírovými produkty.

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Eko, Investice, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články