Tuny zbytečně objednaného zboží často končí ve stoupě. Český startup Ydistri nabídl řešení a získal od investorů 60 milionů

Tuny zbytečně objednaného zboží často končí ve stoupě. Český startup Ydistri nabídl řešení a získal od investorů 60 milionů

16. čvc 2021 Zuzana Keményová 10 min

Roland Džogan (na úvodní fotografii vpravo) spolu s Lukášem Eštvancem předloni založili startup Ydistri, který firmám vypočítá, jak distribuovat zboží po prodejnách, aby nevznikaly mrtvé zásoby, takzvaný dead stock. S těmi si totiž obchodníci často nevědí rady a likvidují je, což představuje velké plýtvání. Ydistri dokáže objem neprodejných zásob snížit až na polovinu. Hned na začátku získal od investorů významnou pomoc v celkové hodnotě 63 milionů korun, což startup nakoplo a už dnes spolupracuje se sedmi mezinárodními prodejci. „Umíme spárovat správné prodejny a vybrat pouze kombinace obchodů a produktů, které přinesou zisk,“ říká výkonný ředitel Džogan.

Proč jste se rozhodli založit startup, který bude pomáhat obchodům vypořádat se s takzvanými mrtvými zásobami a nadzásobami? 

Naráželi jsme na to, že ani za použití nejsofistikovanějších předpovědních nástrojů není vždy možné se stoprocentně trefit a objednat optimální množství zboží na prodejnu. Výsledkem je často nadzásoba a mnohdy i zbytečné plýtvání. To jsme chtěli změnit. 

Proč není možné se trefit? Obchodník přeci ví, kolik čeho zhruba prodá.... 

Vzniku mrtvých zásob a nadzásob prakticky nejde předejít. Nikdo nedokáže s jistotou předvídat, jakým způsobem a po jakém zboží se bude vyvíjet poptávka. A zejména u zboží, ke kterému nejsou dostupná dostatečně bohatá prodejní data, často dochází k tomu, že obchodníci raději zásoby zvyšují, než aby riskovali nedostatek zboží a ztrátu zákazníka. Na poptávku po zboží má navíc vliv velké množství faktorů, proto se může poptávka zásadně proměnit i během velmi krátkého období. V neposlední řadě nelze opomenout ani tlak na minimalizaci nákladů. Pro objednávky se často používají vysoké limity minimálních objednávek nebo velkoobjemová balení, která obchodníkům vůbec neumožní, aby nakoupili jen skutečně potřebné množství. 

Takže někdy se vědomě objednává víc, než kolik je reálné prodat? 

Ano, někdy řetězec už při tvorbě objednávky ví, že bude muset objednat víc, než pravděpodobně prodá. Retailové řetězce živí prodej zboží, proto se zásoby musí otáčet, a ne skladovat. Jakmile se zásoba přestane prodávat a vznikne dead stock, tedy mrtvá zásoba, nebo pokud její prodej trvá moc dlouho a vznikne nadzásoba, nastává zásadní problém. Viděli jsme, že obchodníci mrtvé zásoby obvykle řeší likvidací a odpisem zboží nebo masivními slevami, čímž se připravují o marži a škodí prodejům podobných, ale nezlevněných položek. Bylo tedy jasné, že je potřeba přijít s alternativním řešením. Proto jsme v Ydistri postupně vyvinuli systém založený na novém a chytrém způsobu redistribuce zboží. 

 Jak to tedy funguje? 

Vycházíme z předpokladu, že většina existujících neprodejných zásob v obchodech má stále vysokou pravděpodobnost úspěšného prodeje za plnou cenu, pokud je přesuneme na jinou prodejnu, která je z nějakého důvodu vhodnější - buď se tam lépe prodává z důvodu sociodemografických rozdílů nebo proto, že má řetězec jednoduše na jednom místě zásob moc a na jiném už dochází. Redistribuce jako taková ostatně v retailu není novinkou, Ydistri ale nabízí celkovou koncepci a jednotnou strategii, která v této oblasti obchodníkům chybí. 

 

Dvojice zakladatelů Lukáš Eštvanc (vlevo) a Roland Džogan. Džogan po absolvování pražské VŠE začínal ve skupině PPF, kde se zabýval akvizicí a restrukturalizací firem. (Foto: Archiv V-Sharp)

Jaká data k tomu váš systém potřebuje? 

Naše aplikace si vystačí s daty, která má v dostatečné kvalitě prakticky každá společnost, jež správně vede účetnictví. Dá se tedy říct, že je v tomto ohledu relativně nenáročná. Zároveň běží plně v cloudu, takže se zákazník nemusí trápit nákupem softwaru nebo aktualizacemi. Díky algoritmu, který jsme vyvinuli na míru pro use-case redistribuci, umíme spárovat správné prodejny a vybrat pouze kombinace obchodů a produktů, které přinesou zisk. Výstupem aplikace je pak přehled položek, které má obchodník poslat odněkud a v konkrétním počtu někam, samozřejmě s ohledem na logistické náklady, pravděpodobnost prodeje a podobně.

Kolik stojí vaše služby?

Ydistri je cloudová služba za měsíční předplatné, přičemž cena se odvíjí od velikosti konkrétního řetězce, objemu jeho skladových zásob a podobně. Nasazení služby vždy předchází analýza přínosu Ydistri pro daný řetězec, případně přímo pilotní provoz, v rámci kterého zákazník získá přesnou představu o poměru přínosu ku nákladům. Z dosavadních zkušeností mohu říci, že roční náklady na náš systém se zpravidla vrátí během jedné jediné redistribuce.

Pro která byznysová odvětví je Ydistri vhodný? Může třeba fungovat pro hypermarkety? 

Ano, mezi naše klienty patří hypermarkety, parfumerie, drogerie, lékárny, knihkupectví, ale také třeba prodejci nábytku. Redistribuce se dá využít v podstatě pro jakékoliv zboží, které je reálné převézt z místa na místo. Pro supermarkety s jídlem tedy může fungovat stejně jako pro jiná odvětví, pouze s výjimkou čerstvých potravin, které lze kvůli jejich krátké trvanlivosti převážet jen obtížně. Naším hlavním cílem je vždy dosáhnout toho, aby byl v rámci jedné zásilky redistribuován co největší objem zásob na vhodnou cílovou prodejnu, a to co nejlevněji pro obchodníka.

 

Spolu s investicí získalo Ydistri i možnost užívat kanceláře investora V-Sharp v Praze. (Foto: Archiv V-Sharp)

Kolik zásob může váš systém pomoci ušetřit?

Realistické je snížení objemu neprodejných zásob na polovinu, konkrétní čísla se pak samozřejmě budou lišit v závislosti na oboru. 

Měli jste na začátku investora, nebo jste všechno financovali ze svého? 

Start Ydistri jsme financovali z vlastních prostředků, přičemž v poměrně rané fázi nás podpořila skupina V-Sharp. Jelikož je V-Sharp Michala Menšíka zaměřen na přinášení efektivity do retailu a e-commerce prostřednictvím chytrých technologií, naše spojení bylo přirozeným krokem. Kromě finanční podpory nám V-Sharp poskytl primárně zázemí v podobě kanceláří, pomoc s IT, HR, finančním řízením, marketingem a podobně. Letos jsme získali také investici od českého fondu Nation 1 a podpořila nás rovněž švýcarská investiční skupina Falco Holding a úspěšný maďarský podnikatel a investor Marton Szoke.

To vypadá, že jste byli hned od začátku velmi dobře zajištěni. Potýkali jste se s nějakými problémy?

Nejtěžší určitě bylo sestavit správný tým lidí. To se nám teď podařilo a jsme za to rádi. 

Celkem jste od všech investorů získali investice v celkové výši 2,5 milionu eur, tedy více než 63 milionů korun. Jak s nimi naložíte?

Peníze plánujeme využít primárně na další expanzi a škálování služby na zahraničních trzích. Získané investice nám pomohou s dalším technologickým rozvojem celé aplikace a s posilováním obchodních implementačních týmů. Kromě Evropy a Jižní Ameriky, kde se nám zájemce o náš systém již daří ve větším oslovovat, se plánujeme zaměřit také na Asii a USA. Vidíme tam velký potenciál.

Fungujete od roku 2019, jaký byl váš obrat po prvním roce a jaký je nyní?

V počáteční fázi jsme hlavně vyvíjeli a neprodávali, teď se to s každým měsícem hodně mění a myslím si, že až budeme sčítat výsledky za rok 2021, budeme se moci pochlubit hezkými čísly.

Kolik máte zaměstnanců?

S tím, jak rosteme a klienti přibývají, hodně se mění i velikost týmu. Momentálně má náš základní tým něco přes patnáct členů, dál využíváme služby asi deseti lidí, kteří pro nás pracují na částečný úvazek. Kapacity si půjčujeme i z V-Sharpu.

Zboží se do skladů často objednává víc, než kolik je reálné prodat. Tuny nových produktů, například oblečení, elektroniky či potravin, pak zbytečně končí v likvidaci. (Ilustrační foto: Aleksandra Littlewolf, Freepik) 

Kolik firem už váš systém používá? 

Od uvedení na trh na začátku loňského roku se nám zatím podařilo navázat spolupráci se sedmi mezinárodními maloobchodními prodejci, v nichž lokálně působíme v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Našimi klienty jsou prodejci z různých odvětví a jde zejména o řetězce se sídly v Německu, Anglii nebo například v Jižní Americe. Jmenovat můžeme třeba ekvádorský lékárenský řetězec Farma Enlace, který má aktuálně okolo sedmi set poboček. Brzy ale budeme moci zveřejnit i další velké značky. 

Jaké máte s Ydistri plány do budoucna?

Na letošní a příští rok plánujeme rozšíření spolupráce s řetězci, které jsou našimi stávajícími klienty. Zároveň již bylo odsouhlaseno rozšíření do dalších zemí v rámci globálních kontraktů. Po jejich finálním uzavření budeme distribuovat do více než tří a půl tisíc prodejen v Česku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Francii, Itálii, Španělsku a Ekvádoru. Plánovaný roční objem redistribuovaného zboží je přitom vyčíslen na dvě stě milionů eur. Rozjednány máme také další spolupráce s velkými německými, italskými a ruskými řetězci. Jedná se o přední řetězce z oblasti elektroniky, o obchodní centra a sítě hypermarketů a supermarketů. 

Úvodní foto zakladatelů Ydsitri - autor: V - Sharp 

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Startupy, Technologie, Kancelář
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články