Tajemství náboru správných lidí nebo nedostatek produktového myšlení v Česku. Hejl, Valtr či Baudiš sdíleli své zkušenosti na Funding Congressu

Tajemství náboru správných lidí nebo nedostatek produktového myšlení v Česku. Hejl, Valtr či Baudiš sdíleli své zkušenosti na Funding Congressu

28. bře 2022 Anna Jurečková 11 min

Ve čtvrtek 24. března se v prostorách Pražského hradu uskutečnil Funding Congress. Akci zorganizovala platforma pro startupy a inovátory Startup Disrupt ve spolupráci s agenturou Prague Castle Events. Do Martinického paláce pořadatelé pozvali největší kapacity ze světa investic i startupů a účastníkům nabídli bohatý program, jenž skrze zkušenosti odborníků přiblížil témata úspěšného podnikání a financování z pohledu různých aktérů. Odpoledne zakončil formát představující zajímavé startupy zvaný Pitch Night, po němž následoval networking, který plynule přešel ve večerní Founders Party. Přinášíme střípky z panelové diskuze Jak úspěšně podnikat od nápadu k sérii D?

Zmíněnou diskuzi nejlépe vystihují slova moderátora a šéfredaktora Forbes.cz Zdravka Krstanova: „Takhle nabitý startupový panel jsem dlouho neviděl.“ Na jednom pódiu se totiž schází Daniel Hejl z Productboardu, Richard Valtr z Mews, Petr Baudiš z Rossumu a Martin Rehák z Resistant AI, aby se podělili o své know how z vedení firem, které platí za hvězdy české startupové scény. 

V minulém roce jim na konto přibyla celá řada úspěchů a v podobném tempu budou podle všeho pokračovat i letos, ať už v oblasti růstu, investic nebo akvizic. Productboard Huberta Palána a Daniela Hejla, který dodává software pro efektivnější vývoj produktů více než 4 500 firmám po celém světě, se v únoru stal druhým českým jednorožcem. Hodnoty miliardy dolarů dosáhl díky investici ve výši 1,5 miliardy korun.

Přesto Hejl zdůrazňuje, že Productboard není ani zdaleka na konci cesty a je potřeba neusnout na vavřínech. „Mně přijde, že jsme pořád na začátku. Ať už jde o produkt, množství zákazníků nebo velikost trhu, na kterém se pohybujeme. Naši uživatelé jsou produktoví manažeři, a když se podíváme na LinkedIn, kolik jich na světě je, tak nás zatím používají ani ne dvě procenta. Možnost růstu je tedy obrovská. Ta větší vize je, že budou Productboard využívat celé firmy, aby se něco naučily o trhu a věděly, jak lépe dělat svoji práci,“ říká.

PŘEČTĚTE SI: Miliardové investice, jednorožci i strmé pády. Kdo se zapíše do startupové historie roku 2021?

Kriminalita se přesunula z ulic na internet

K miliardové metě se sebejistě blíží i ostatní startupy. Mews Richarda Valtra měl status jednorožce na dosah ruky už před dvěma lety. Strmé stoupání společnosti vyvíjející cloudové systémy pro správu hotelů však zbrzdila pandemie, přičemž nejzávažnějším důsledkem bylo propuštění velké části týmu. Na bezprecedentní situaci se však startup, jenž letos oslaví deset let, poměrně rychle adaptoval a svoji pozici posílil akvizicemi pěti zahraničních firem, z nichž poslední oznámil ani ne před měsícem. 

„Nám covid svým způsobem přinesl spoustu skvělých příležitostí, i když obecně to pro náš sektor bylo samozřejmě extrémně těžké. Hotely masivně zjišťovaly, že musí přejít na jinou technologii a jiný způsob pracování, takže pro nás poslední dva roky byly ve výsledku rekordní. Dobře jsme zareagovali, začali jsme cílit na trochu jinou kategorii hotelů, takže nejen, že jsme přežili, ale také jsme dobře nasměrovali firmu,“ hodnotí Valtr, jak Mews ustál útlum cestovního byznysu. 

Rekordně velké investice získaly v roce 2021 technologické startupy Rossum i Resistant AI, čímž jen podpořily vizi Prahy jako světového centra umělé inteligence. První jmenovaný buduje B2B platformu pro čtení a zpracování dokumentů, založenou na umělé inteligenci. V investičním kole series A vybral téměř 2,2 miliardy korun. Resistant AI, který se zaměřuje na odhalování a zabraňování manipulací s umělou inteligencí a finanční podvody, dostal od investorů téměř 400 milionů korun

„Covid nás posunul dopředu, neboť velká část zločinu se přesunula do digitálního světa. Vlády USA, Velké Británie a evropských států začaly co nejrychleji rozdělovat peníze na podporu ekonomiky, a to motivovalo stovky a tisíce lidí z jiných zemí, aby ty peníze ukradly. Typicky to jsou jednotky procent, a pokud se někdo naučí krást miliony nebo desítky milionů dolarů s minimální šancí, že ho někdo chytí, už se nevrátí na ulici, aby tam prodával drogy. Naučí se dělat podobné podvody na někoho jiného, a to jsou naši zákazníci,“ vysvětluje Martin Rehák, jeden zakladatelů Resistant AI.

PŘEČTĚTE SI: Mews oznámil další akvizici. Sloučením s firmou Bizzon poskytne hotelům jednotný systém pro interakci s hosty

Vize, nebo peníze?

Z bezmála hodinového povídání vyplývá jeden základní klíč k úspěchu, na kterém se napříč různými otázkami shodovali všichni speakeři – nejdůležitější jsou lidi, kteří ve firmě pracují. Jak přitáhnout technické talenty? Kde v Česku sehnat dobré lidi do salesu a marketingu? A proč zaměstnávat vývojáře z Ruska? I tato témata přichází na přetřes během diskuze Jak úspěšně podnikat od nápadu k sérii D? na Funding Congressu v Martinickém paláci. 

U nás lidi nelákáme na to, kolik vyděláváme peněz, ale na vizi. Nenabíráme jen lidi, které zajímá programování a vývoj, ale které zajímá, jak mohou změnit svět. A vidíme, že čím je člověk mladší, tím větší má chuť něco měnit a tím víc ho motivuje vize startupu,“ odpovídá na otázku, jak k sobě přitáhnout klíčové lidi Rehák z Resistant AI. 

„Všechna naše nejlepší rozhodnutí se týkala lidí. Hrozně se nám osvědčilo dávat důvěru mladým lidem. Brát je podle toho, jací jsou a jak jsou ochotní a schopní se učit. Ne na základě toho, co mají v životopisu a jaký umí programovací jazyk,“ dodává. Jeho slova ostatně potvrzují i webové stránky Resistant AI, kde sekci poptávaných rolí otevírá věta „Máte zápal, růstové myšlení a velké srdce? Ozvěte se.“

Podobný přístup razí také Rossum – i zde se zaměstnanci „hirují“ především podle toho, zda je jim blízká filozofie startupu Potřebujeme lidi, které zajímá, na čem dělají, jaký mohou mít dopad na svět a vize firmy si berou za své. Startup typicky staví něco nového a staví to v prostředí extrémní nejistoty. To znamená strašně rychlé učení se a hodně interakcí uvnitř firmy. A když se to povede, tak to má ‚impact‘ na trh a ideálně i na svět, což někdy může znít příliš vznešeně, ale myslím, že firmy s velkou misí tuto ambici mít mohou,“ nastiňuje Baudiš. 

Podle zkušenosti Hejla a Productboardu je zásadní výhoda mít v týmu také lidi se zkušenostmi z jiných velkých startupů. „K firmám jako GoodData, Kiwi nebo SocialBakers nebyl trh vždycky zrovna nejvlídnější, určitě v počátcích udělaly spoustu chyb, ale jsou plné strašně chytrých lidí, kteří se toho spoustu naučili. Řada z nich potom přišla k nám a pomohla nám si tu první fázi lépe představit a předpovědět určité problémy. Historicky jde vidět, že každá další generace startupů dojde o trochu dál. A mám radost, že lidi, které máme v týmu, budou chtít zkušenosti, které nabyli u nás, přenést dál do menších firem a pomoci jim růst zase o něco rychleji.“

Češi umí vyvíjet, ale neumí se prodat

O chytré lidi u nás není nouze. Často se dokonce mluví o tom, že Česko může být na špici nejen v umělé inteligenci, ale má velký potenciál i v oblasti vědy a technologií obecně. Problémem je podle founderů nedostatek lidí, kteří by dokázali inovativní nápady komercializovat. 

Velká síla Česka jsou technické mozky, vývojáři, programátoři, ti, kteří jdou po detailu. Co v Česku extrémně chybí, jsou sales lidi, product manažeři, designéři, lidi, kteří se nebojí prezentovat. My kvůli tomu stavíme sales a business v zahraničí. Dáváme si ale pozor, abychom juniory nabírali v Česku, abychom tady budovali ekosystém, to je naše zodpovědnost. Až budu starý a líný a budu chtít jenom investovat, tak potřebuji, aby bylo do koho,“ nastiňuje situaci Rehák. 

 S podobnou zkušeností se přidává i Petr Baudiš. Přestože je salesový tým Rossumu v Praze, z velké části je postavený z expatů a imigrantů. „V Česku je tolik úžasných lidí z ciziny, ať už je to Brazílie, kavkazské státy, jihovýchodní Asie, Amerika. Samozřejmě máme i super šikovné Čechy, ale tu mezeru zde vidím. Myslím, že částečně se to dá ‚ohackovat‘ právě tím, že si posbíráte cizince a postavíte diverzní tým. Tím navíc získáte náskok, pokud budete chtít expandovat globálně,“ říká a doplňuje, že přesto Rossum momentálně otevírá další hub v New Yorku. 

„Já bych uvítal, kdyby se Productboard učil normálně na školách. Produktové myšlení, je jedna z věcí, která by nám v Česku hodně pomohla. My se v Mews pořád bavíme o tom, jak bychom tady rádi vytvořili komunitu, abychom mohli být české Silicon Valley,“ uzavírá debatu Valtr. 

Pomoc Ukrajině? Přijměte ruské programátory

Válka na Ukrajině prostupuje naše životy už více než měsíc a dotýká se i byznysových témat. A protože obzvláště technologické firmy dnes řeší nedostatek vývojářů, nabízí se otázka, zda příliv stovek tisíců lidí z Ukrajiny přispěje k řešení této situace. 

„V zemích, kde vývojáře nabíráme, ať už je to Česko, San Francisco nebo Kanada, jsou speciální vízové možnosti, které nám teoreticky umožňují zaměstnat Ukrajince jednodušeji. Zároveň mi ale přijde zajímavé, že existují projekty, které to podporují víc dlouhodobě. Škoda Auto bude otevírat větší školu pro vývojáře. Součástí je i program, který budeme sponzorovat a zaměří se vyloženě na ukrajinské vývojáře tak, aby se zlepšovali a za pět deset let jsme je mohli taky nabírat,“ podotýká Daniel Hejl a dodává, že považuje za dobré v tomto ohledu podporovat neziskové projekty, které tuto problematiku řeší.  

Většina ukrajinských programátorů teď stojí se samopalem a bojuje,“ upozorňuje Rehák. Pokud chceme pomoci Ukrajině, musíme přijmout co nejvíc ruských programátorů. Nejúčinnější sankce je zabetonovat Rusko v době industriální ekonomiky. To znamená nabídnout co nejvíc Rusům možnost opustit Rusko a rozvíjet svět mimo hranice státu, který by jinak posilovali. Velká část z těch, kteří žijí v Praze nebo na Západě, tady je proto, aby nemusela být v Rusku pod současnou vládou. Takže je neházejme do jednoho koše a postavme se na jejich stranu,“ dodává a sklízí za své prohlášení první velký potlesk.

Foto: Marek Příhoda pro Startup Disrupt

Anna Jurečková

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Investice, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články