Pond5: “Cílem Pond5 je podporovat kreativní lidi.“

Pond5: “Cílem Pond5 je podporovat kreativní lidi.“

4. srp 2015 Redakce 5 min

V Pond5 jsme vyzpovídali Toma Bennetta

 

Co Pond5 dělá?

Pond5 je online tržiště pro umělce a kreativní lidi, kteří produkují nějaký z typů obsahu, které nabízíme - video, foto, ilustrace, AE šablony, 3D, hudba, zvukové efekty. Často se používá pojem fotobanka, ale ten v našem případě není přesný. To proto, že naším core businessem je video a navíc se intenzivně zaměřujeme na tvůrce obsahu a to, jak jim zajistit příjmy tak, aby se mohli věnovat tomu, co je baví. Raději si tedy říkáme kreativní tržiště nebo obecněji mediabanka.

Někdy si to lidé nedovedou dobře představit, takže je dobré dát příklad - dříve, když se v Hollywoodu točil film a jeho tvůrci potřebovali záběr z letiště v Tokiu, vypravili štáb, doufali, že bude pěkné počasí, zaplatili týden nákladů za platy, ubytování, stravu a pak pořídili svůj záběr a jelo se domů. Dnes si stejný záběr koupí u nás za sto dolarů ve 4K. Když se podíváte do titulků filmů, jako je například Avengers: Age of Ultron, najdete tam Pond5. To znamená, že někteří z našich tvůrců mají svůj záběr, zvuk, After Effects šablonu nebo 3D model v tomhle velkofilmu. To je úžasné. A stejně tak bych mohl jmenovat další filmy, dokumenty, hudební klipy.

 

Proč jste rozjel Pond5?

Cílem Pond5 je podporovat kreativní lidi, umělce, tvůrce obsahu, aby mohli každý den dělat to, co je baví a být v tom co nejlepší. Žijeme v době, kdy tradiční modely ztrácejí svoji sílu a nezávislí tvůrci mediálního obsahu mají možnosti, které dřív byly nepředstavitelné. Mnoho z našich umělců cestuje po světě a díky videím zajímavých měst, míst, situací a objektů a jejich prodejům na Pond5 si mohou uchovat tvůrčí svobodu.

 

 

Co považujete za největší úspěch Pond5?

To krásné je, že náš obchodní model funguje pro každého - tvůrci obsahu tvoří to, co chtějí a jiní tvůrci - filmaři, agentury, jiní nezávislí profesionálové a další - si to kupují a vytváří z toho zase nová díla, která dále zpeněží. Třeba film, zakázku pro klienta, dokument, hudbu k filmu, videohře nebo divadelnímu představení. Dnes patříme k nejrychleji rostoucím mediálním startupům na světě. Budoucí potenciál je přitom obrovský. Sledujeme raketový nárůst 4K v oblasti videí a s nástupem nových technologií, jako je Oculus Rift a podobná řešení, rapidně poroste 3D. Čekají nás úžasné věci. Nakonec to je i názor investorů ze skupiny Accel a Stripes, kteří nám v Series A projevili důvěru v podobě 60 miliónů dolarů. Určitě uznáte, že to je na Series A, které se typicky pohybují kolem 7 - 12 miliónů, nezvykle vysoká částka.

Za úspěch považuji i to, že Pond5 je skutečně globální společností, která sice má hlavní centra v New Yorku a v krásné Praze, ale lidé, kteří s námi spolupracují - takzvaní Pond5ers - jsou po celém světě: v Anglii, Německu, Francii, Polsku, Rusku, Maďarsku, Indii, Japonsku, na Filipínách a v mnoha jiných zemích, tedy takřka všude, kde si vzpomenete.

 

Nabízíte fotky i videa, mění se nějak poměr v tom, co se více kupuje?

Naší doménou jsou videa. Podařilo se nám rozjet úspěšný stock business a vybudovat skvělou komunitu tam, kde velcí hráči z různých důvodů selhali a my je tak mohli předehnat. Nedávno jsme překročili hranici 4 miliónů videí, které nahrála naše komunita sestávající z více než 40 tisíc tvůrců. Mluvíme o schválených videích, která jsou pečlivě vybrána našimi kurátory. Celkový zájem o to mít video na Pond5 je několikanásobně vyšší.

 

Jaké jsou poslední trendy v mediabankách?

Nejde ani tolik o trendy, jako o to, že se trh začíná konsolidovat. Nedávno proběhla celá řada akvizic, z nichž nejvýznamnější byla akvizice fotobanky Fotolia společností Adobe. Jde o významný moment na trhu, kdy se Adobe prostřednictvím integrace s Creative Cloud chystá velké korporátní fotobanky připravit o značný tržní podíl. Naopak, pro nás je to velmi dobrý moment, který jednak potvrzuje, že hrajeme na správném trhu, jednak nám umožní věnovat se v první řadě tomu, co umíme nejlépe - videu, zatímco ostatní se perou o trh s fotkami. Co se Adobe týká, máme pro jejich aplikace Premiere vlastní plugin, který je mezi tvůrci velice populární a velmi jim usnadňuje práci na projektech.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

V návaznosti na Series A investici došlo k celkovému posílení týmu o zkušené manažery, kteří mají zkušenosti se škálováním startupů - to je něco, co se často podceňuje.

Dále budeme výrazně rozšiřovat tým vývojářů, což je jedinečná příležitost pro talentované programátory a programátorky z Prahy a Brna stát se součástí skutečně globálního startupu, pracovat na skvělém projektu a trochu u toho i cestovat po světě. Jsme totiž rádi, když si lidi část roku zkusí pracovat i z newyorské kanceláře, která je na Manhattanu v SOHO, a naopak - kolegové z New Yorku i ze světa se často otočí do Prahy.

Co se produktu týká, tam nás čeká v tomto a začátkem příštího roku několik nových věcí, které dále upevní naši pozici na trhu, a také připravujeme další projekty, které budou stejně inovativní, jako náš vstup na trh s videoklipy.

 

Jaké typy lidí hledáte do svého týmu a co nabízíte svým spolupracovníkům?

V tuhle chvíli se v Čechách soustředíme na rozšíření týmu programátorů - frontend, backend, search, databáze, nějaký machine learning a recommendation. Je pravděpodobné, že tento rok otevřeme pobočku v další evropské zemi.

Ohledně benefitů máme jednoduchou politiku - chceme, aby lidi byli spokojení a mohli se soustředit na svoji práci. Kromě příjemného pracovního prostředí nádherného bytu na Žižkově, který má jedinečné kouzlo a přístup na střechu (kde jsou v létě skvělé párty), mají u nás lidi obědy zdarma, stejně jako občerstvení během dne, hradíme sportovní vyžití a MHD. Zároveň jsme velice svobodomyslná společnost - standardem je u nás práce na home office, hodně lidí při práci cestuje.

 

 

V čem jste jiní než konkurence?

Naše motto je “artist first”, tedy tvůrci obsahu na prvním místě. Často se o nás mluví jako o “the most artist-friendly” mediabance. Tvůrci obsahu mají u nás větší míru kontroly než u konkurence, například si stanoví ceny podle svého, my jim do toho nezasahujeme. Také revenue share, který jim vyplácíme, je vysoko nad standardem trhu.

 

Nějaké další tipy / doporučení / vzkaz?

Mám velkou radost, že jsme se díky MITONu, který umožnil naši akvizici fotobanky Pixmac, mohli dostat do ČR. Praha je nádherné město a česká startupová scéna je neuvěřitelná, je tu obrovský talent ve všech oborech - v programování, designu, jsou tu skvělí tvůrci obsahu, agentury, které dělají postprodukci velkých hollywoodských filmů. Doufám, že se tu Pond5 dostane více do povědomí a budeme tak mít možnost v naší pražské pobočce spolupracovat s co nejvíce nadanými lidmi.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články