Podcast SCRIPTease: Český startup MyQ dodává profi tiskové řešení do 90 zemí světa, meziročně rostou o dvouciferná procenta

Podcast SCRIPTease: Český startup MyQ dodává profi tiskové řešení do 90 zemí světa, meziročně rostou o dvouciferná procenta

14. čvc 2021 Redakce 7 min

Budoucnost ve firmách bude bezpapírová, hlásali už na počátku tisíciletí propagátoři digitalizace – leč realita všedních dnů je v mnoha korporacích či na úřadech po celém světě stále poněkud odlišná. Zakladatel MyQ Martin Januš se v roce 2007 rozhodl přeměnit rodinnou firmu, která od devadesátých let působila jako prodejce kancelářských tiskáren Kyocera, na technologický startup. A sázka na nejistotu se jednoznačně vyplatila. O tom vypráví v podcastu SCRIPTease CTO společnosti Radek Tetík. 

Článek vznikl v rámci spolupráce StartupJobs Newsroom a podcastu SCRIPTease. Celou epizodu si můžete poslechnout zde


Rozmanitost profesionálních tiskových a skenovacích řešení dlouhou dobu přidělávala vrásky na čele jak IT specialistům zodpovědným za jejich údržbu, tak koncovým uživatelům. V běžném kancelářském provozu byste přitom uživatelské scénáře napočítali doslova na prstech jedné ruky – lidé potřebují efektivně tisknout, skenovat a kopírovat, nejčastěji ve formátech A4 či A3. „Cílem MyQ je zjednodušit uživateli tisk a sken ideálně na jeden klik, protože tiskárny jsou od výrobce příliš složité,“ vysvětluje CTO a spolumajitel společnosti MyQ Radek Tetík, který zavítal do studia technologického podcastu SCRIPTease.

Úspěšný příběh MyQ se začal psát v předminulé dekádě, kdy se Martin Januš s ohledem na vysokou poptávku na domácím trhu a několik profesních ocenění v Česku rozhodl vyrazit se svým produktem do světa. Přes první oficiální zahraniční pobočky v Rakousku a Spojených arabských emirátech se postupně dostal k relevantním zákazníkům ve všech technologicky vyspělých regionech a společnost má dnes oficiální zastoupení v téměř stovce zemí. Vlajkový produkt s názvem MyQ X aktuálně najdeme nainstalovaný na přibližně milionu multifunkčních tiskáren napříč zeměkoulí a další přibývají. Takzvané MPS (Managed Print Services – spravované tiskové služby), mezi něž MyQ patří, pomáhají velkým firmám unifikovat a řídit tiskové úlohy napříč velkým množstvím tiskových zařízení i jejich uživatelů, monitorovat náklady na tisk a zjednodušují taktéž péči o multifunkční tiskárny.

V roce 2019 vykázala společnost MyQ obrat 290 milionů korun a zisk přesahující 54 milionů. V posledních letech firma Januše a jeho společníků rostla meziročně o dvouciferná procenta. 

Podpora výrobců tiskáren je klíčová

Přínos MyQ a konkurenčních firem nabízejících MPS si začali velmi brzy uvědomovat samotní výrobci. Canon, HP, Xerox, Ricoh, Konica Minolta a další hráči na trhu se tak snaží více či méně jít naproti tvůrcům softwarových nadstaveb, které je třeba integrovat přímo do firmwaru tiskáren. Řešení od MyQ je multivendorové, což hraje do karet uživatelům, kteří díky tomu nemusí řešit, jestli jsou všechna zařízení na chodbách kanceláře od stejného výrobce, či nikoliv. To, že firmy využívají rozmanitý mix multifunkčních tiskáren od mnoha značek, je přitom podle Tetíka v podstatě standardem. 

V MyQ přitom nikdy neexistovala ambice vyrábět vlastní tiskárny. Jde o obor, ve kterém jsou karty rozdané již desítky let a kvalita technického zpracování hardwaru od etablovaných světových výrobců je podle Tetíka nezpochybnitelná. V oblasti softwaru se ale píše úplně jiný příběh. „Velké firmy z nějakého důvodu neumí tiskové řešení udělat dobře, tedy jednoduché, hezké, robustní. A samozřejmě ho obvykle připravují jenom pro svá zařízení,“ dodává Tetík a zmiňuje, že po návštěvě implementačního technika MyQ bývá původní firmware na multifunkcích vytlačen do ústraní a nahrazen unifikovaným softwarovým řešením postaveným na embedded Javě či JavaScriptu. 

Uživatelé se do něj mohou jednoduše přihlásit pomocí osobních RFID karet, PIN kódu či specializované mobilní aplikace. Pro nejčastější případy užití, například skenování dokumentu o formátu A4 a jeho odeslání na e-mail zadavatele úlohy, jsou v aplikaci na tiskárně i telefonu připravené scénáře, jež skutečně nevyžadují více než jedno či dvě kliknutí. Pokročilé funkce přitom nikam nezmizí, jen při běžném užití ustupují do pozadí. 

MyQ využívá ve svých produktech následující technologie: Java, JavaScript, WebKit, C#, C++, Firebird, Kubernetes, MS Azure.

Podle Tetíka se může větším zákazníkům, kteří zatím nijak technologicky neregulovali tiskové úlohy na pracovišti a spravují velké množství zařízení, implementace MyQ v konečném součtu finančně vyplatit. Šetří také čas IT administrátorům i lidem z frontoffice, software navíc zaznamenává celkové náklady na tisk po jednotlivých uživatelích, dokáže hlídat překročení limitů a odfiltrovat nestandardní tiskové úlohy zadané omylem. Nebo třeba vybírat peníze za každou vytištěnou stránku od studentů na univerzitách, které tiskové řešení MyQ taktéž využívají.


 

Na MyQ čeká nová výzva v podobě cloudu

Milion strojů a násobně větší počet uživatelů ve všech časových pásmech znamená nápor na podporu, a tak MyQ v současnosti zaměstnává přes 100 lidí, z toho přibližně 25 programátorů a testerů, kteří validují kompatibilitu softwaru s jednotlivými podporovanými multifunkčními tiskárnami. „Od každého výrobce potřebujeme fyzicky mít zařízení z každé řady, protože mohou mít různé nuance, například v API. Máme jich určitě několik desítek, jsou to opravdu těžké stroje a stále je obměňujeme, takže se trochu divím, že jsme se z našeho patra ještě nepropadli dolů,“ směje se Radek Tetík. 

Tým pracující na MyQ se navíc nedávno rozdělil, aby bylo možné vyvíjet separátní produkt s názvem MyQ Roger. Zatímco tradiční řešení MyQ X je z kategorie on premise a prosadilo se zejména v korporátech, Roger chce jít naproti malým a středním firmám, inovátorům a leaderům v oblasti digitalizace. Čerstvé řešení je koncipováno jako Cloud First a Mobile First, je škálovatelné, neinstaluje žádného tiskového klienta do počítačů koncových uživatelů a přináší některé nové funkce včetně OCR, kompatibility s Chromebooky či službou Universal Print od Microsoftu.

„MyQ Roger jsme uvedli letos na jaře. Je to úplně nový produkt, který jsme naprogramovali na zelené louce pomocí cloudových technologií. Nevyžaduje lokální server, běží v MS Azure, využívá Kubernetes, klíčová slova jsou služby a škálovatelnost,“ představuje budoucnost MyQ Radek Tetík. Roger má i s ohledem na doznívající pandemii a nastupující digitální dobu potenciál proniknout do dalších segmentů trhu, včetně firem, které stojí o bezdotyková řešení. Platformu je navíc možné spravovat a využívat odkudkoliv, nebo si správu objednat jako službu.  

Chcete se dozvědět více? Poslechněte si celý příběh přímo z úst Radka Tetíka z MyQ v nejnovější epizodě podcastu SCRIPTease s moderátorem Jiřím Bachelem z vývojového týmu LOLO.team.

Foto: MyQ

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články