Osamocená návštěva showroomu, prezentační kufřík do domu, silný marketing… Rodinný výrobce vypínačů roste pandemii navzdory

Osamocená návštěva showroomu, prezentační kufřík do domu, silný marketing… Rodinný výrobce vypínačů roste pandemii navzdory

22. lis 2020 Zuzana Keményová 5 min

Malá středočeská firma Mulier, vyrábějící ručně malované porcelánové vypínače a zásuvky, řešila, jak se k pandemii postavit. Místo útlumu výroby a propouštění ale zvolila opačnou strategii. Ztrojnásobila výdaje na marketing, nabírá zaměstnance a se zákazníky se podle jejich přání klidně sejde virtuálně, pomocí videopřenosu do showroomu. Díky tomu všemu Mulier v pandemii zvýšil obrat o třetinu a chystá expanzi do Německa. Za svůj proaktivní přístup teď získal ocenění.

Vypínač a zásuvka. Pro někoho běžné, téměř neviditelné vybavení bytu, pro jiného důležitý detail, který, když se udělá hezky, pozvedne dojem z celého interiéru. Česká firma Mulier cílí na lidi z té druhé skupiny. Už pátým rokem prodávají zakladatelé Lucie a David Richtrovi (na úvodní fotce) lidem designovou elektroinstalaci z ručně malovaného porcelánu. A fungují celkem úspěšně: ve výrobě mají devět zaměstnanců, obrat pět milionů korun ročně a kromě tuzemského trhu dodávají také do zahraničí, hlavně na Slovensko a do Polska.

Když letos v březnu začala pandemie a velká část podnikání v Česku zamrzla, bylo jasné, že krize se nevyhne ani jim. „Začali jsme řešit, co s celou tou situací budeme dělat. Pokusili jsme se nastavit konkrétní opatření a udělat konkrétní kroky, abychom dokázali přežít. Nechtěli jsme jen sedět se založenýma rukama a čekat, co se bude dít,“ říká pro StartupJobs Newsroom David Richtr, pětatřicetiletý spolumajitel této porcelánky. Myslí si ale, že ta skutečná krize v jejich oboru ještě nenastala. Naplno se podle něj projeví až během příštího roku.

Všechny vypínače a zásuvky Mulier jsou ručně vyráběné i malované. Dělají se v retro i moderních designech. (Foto: Archiv Mulier)

Jedním z opatření je například to, že se mnohem více zaměřili na reklamu a neváhali do marketingu investovat mnohem více peněz. V situaci, kdy většina firem škrtá výdaje na propagaci a krátí marketingové budgety, Mulier jde opačným směrem. Rozpočet na marketing oproti běžnému stavu ztrojnásobil. „Snažíme se oslovit co nejvíc lidí. Řekli jsme si, že budeme do marketingu teď hodně šlapat. Lidé jsou doma, mají čas na rekonstrukce, tak ať o nás vědí,“ vysvětluje Richtr. Mulier tak ve velkém inzeruje jak na sociálních sítích, tak třeba i v klasických papírových hobby časopisech o přestavbách, designu nebo chalupaření.

Kromě toho se Richtr naučil vést schůzky online a online prezentovat produkty. Pokud některému zákazníkovi nestačí vidět svůj budoucí vypínač nebo zásuvku přes obrazovku počítače, Mulier mu zašle stylový prezentační kufřík až domů.

A pro ty, kterým ani to nestačí a chtějí vidět všechny vzorky, zavedla firma takzvané bezkontaktní prohlídky v showroomu. Tedy zákazníkovi nechají ve smluvený čas dveře showroomu otevřené, zákazník do něj vejde a je v něm zcela sám. Nalije si džus nebo kávu, může si vše prohlížet a s prodejcem komunikuje vzdáleně, videopřenosem přes zapnutý tablet. „Ten showroom důkladně znám, dokážu zákazníka nasměrovat, aniž bych tam musel fyzicky stát. Zákazník tak vidí celou šíři sortimentu, ale nikdo s ním v místnosti fyzicky není,“ přibližuje Richtr.

David Richtr (zcela vpravo) prezentuje v showroomu Mulier ještě v době před pandemií. (Foto: Archiv Mulier).

I díky všem těmto opatřením firma od začátku ledna, tedy v době pandemie, zvýšila svůj obrat o 30 % na současných sedm milionů korun. Za svůj postoj k podnikání v době pandemie a proaktivní přístup svého vedení získal Mulier v říjnu Cenu za úspěšné a inspirativní překonání krizového období koronaviru, kterou uděluje Asociace malých a středních podniků (AMPSP) v kategorii Malá firma. „Vážíme si aktivních firem, které se nespoléhají jenom na pomoc, ale samy se krizi postaví čelem. Cílem je takové firmy ocenit, poděkovat jim, medializovat je a inspirovat tak další podnikatele,“ stojí ve zdůvodnění ocenění.

Richtr si myslí, že svět byznysu by letos stál na sklonku krize tak nebo tak, přišla by v blízkých letech a koronavirus její nástup jenom urychlil. „Počítali jsme s tím, že přijde nějaký druh recese. A co uděláte, když víte, že přijde propad? Buď začnete utlumovat výrobu a nastavíte firmu tak, abyste ji dokázali ufinancovat a přežít, nebo se naopak budete snažit zvýšit prodeje, abyste udrželi zaměstnance i v krizi. A tu druhou cestu jsme zvolili my,“ uvažuje Richtr. Nechtěli omezovat náklady ani propouštět pracovníky. „Naopak se teď snažíme postupně nabírat. Letos jsme nabrali tři nové lidi a stihneme ještě jednoho. Nejsou to zástupy, ale nabíráme. Teď je skvělá doba na nabírání, lidé si začínají vážit práce a jsou za ni vděčni. Teď je ten správný čas přijmout kvalitní zaměstnance, které byste dřív třeba přilákat nedokázali,“ doporučuje Richtr.

Vypínače Mulier se dělají nejen podle standardních vzorů, třeba s motivem ovoce, ale i na přání zákazníka. Kromě vypínačů a zásuvek firma vyrobí i pohybové čidlo nebo dětskou záslepku. (Foto: Archiv Mulier)

Nejčastějším zákazníkem firmy Mulier jsou mladí lidé, kteří stavějí nebo přestavují byty či domy. Barevné i elegantní designové vypínače Mulier se ale na pultech běžných elektroobchodů či hypermarketů neprodávají. Tahle rodinná firma totiž ke svým výrobkům nabízí servis, ze kterého nechce slevit. Jak Richtr tvrdí, v běžných obchodech je vypínač jen krabička, která se má prodat s nějakou marží. Ručně vyráběné a zdobené vypínače Mulier, které mimochodem stojí kolem 1500 korun za kus, se prodávají s osobním servisem, během kterého prodejce produkt představuje a snaží se zákazníka ochránit před mnoha chybami při volbě i instalaci.

Teď na přelomu roku chystá Mulier velkou expanzi do Německa, na kterou se připravuje už dva roky. Německý trh je specifický v tom, že se tam hodně prodává přes montážní firmy, tedy montér zákazníkovi ukáže vzorník a řekne: Tyhle designové vypínače od této české firmy můžete mít. V Česku si zákazníci spíše hledají dodavatele vypínačů sami. „Připravujeme to dlouho a pečlivě a doufám, že nám Německo vyjde. Průzkumy jsou totiž jedna věc a reálná expanze pak věc druhá. I v Německu budeme nabízet přímo koncovým zákazníkům, nepůjdeme do běžných elektroobchodů a hobbymarketů,“ ujišťuje Richtr.

Úvodní foto Ondřej Horálek.

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Kancelář
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články