„Mladá generace má swap v krvi,” říká spoluzakladatel second-hand tržiště Leepa

„Mladá generace má swap v krvi,” říká spoluzakladatel second-hand tržiště Leepa

1. zář 2021 Matyáš Vejskal 8 min

Second-hand trh čeká podle odhadů zářná budoucnost. Například jen trh s módou z druhé ruky má do roku 2030 přerůst objem prodejů nového zboží. Tuto vlnu pohání především změna chování mladé generace Z, která odmítá podporovat fast fashion, nebojí se experimentovat s kreativitou ani dávat věcem druhý život. Podobně rovnováhu mezi konzumem a udržitelností hledal během své kariéry v marketingové agentuře i David Petrbok. Oprášil proto svou myšlenku na aplikaci spojující hravost Tinderu a udržitelnou myšlenku výměny věcí, tzv. swapu, a založil second-hand tržiště Leepa, které v současnosti používá přes 1600 uživatelů.

Od roku 2019 až do dneška obliba swapu (ang. výměny) roste raketovým tempem. Primárním místem, kde lidé začínali směňovat, byly offline lokální swapy pořádané skupinami nadšenců. Popularitu poté převzaly skupiny na Facebooku, které se obvykle zaměřovaly na určitou lokalitu, případně výměnu tématicky omezovaly na danou skupinu věcí, například pokojových rostlin nebo nábytku. Mezi nejznámější skupiny patří Swap Prague a Zelený swap.

David Petrbok tyto skupiny bedlivě dlouhodobě sledoval už před založením tržiště Leepa: „Na začátku, tedy někdy v dubnu 2019, jsme ve statistikách viděli, že ve swap komunitách bylo 24 tisíc členů. O čtyři měsíce to už bylo 80 tisíc a dnes to číslo dynamicky narostlo někam ke 330 tisícům. Došlo zároveň ale k tomu, že oblíbenost swapu přerostla sama sebe. V jedné z větších skupin dnes přibývá kolem 160 příspěvků denně, což smrtelník nemůže stíhat sledovat, sociální síť nepodporuje dostatečně filtrování, a z příjemné činnosti se tak stal naprostý chaos.”

Mladý podnikatel ale na swapování pohlíží jinak než jako na čistě slibnou podnikatelskou příležitost. David Petrbok už v roce 2015, kdy spolupracoval na novém druhu ekologického guerilla marketingu, bojujícím proti nelegální venkovní reklamě a reklamnímu smogu, začal vidět smysl v inovativních řešeních spojených s udržitelností

Sídlo agentury měli v té době v Orcu v pražských Holešovicích, které sloužilo jako komunitní centrum. Tam zároveň myšlenka second-handového tržiště poprvé vznikla. „V té době jsem procházel rozchodem a začínal jsem používat aplikaci Tinder, která mě uchvátila svým mechanismem. A právě Tinder v kombinaci s inspirativním prostředím Orca mě přivedly k prvnímu nápadu podobajícímu se současné Leepě, kde swipem (přejetí po displeji znamenající zájem - pozn. red.) označuji věci, o které mám zájem, a aplikace pro mě hledá match (shodu - pozn. red.),” popsal pro Newsroom vznik nápadu Petrbok.

Z malé marketingové agentury ale poté odešel na několik let do korporátu, kde začal pracovat na kampaních pro velké klienty. „Dělal jsem přes 3,5 roku na marketingových kampaních pro vedoucí značky ve svých segmentech, ve finále jsem se dostal k řízení klientských týmů výrobců alkoholických nápojů. Trápilo mě, kam marketing a potažmo svět spěje. Chtěl jsem z tohoto kolečka konzumu utéct a dál se neúčastnit toho, že budu vymýšlet strategie, jak lidem brát pozornost, aby si kupovali věci, které nepotřebují. Hledal jsem cestu pryč a v určitou chvíli jsme s kolegou Michailem Gladyševem oprášili myšlenku na Leepu, což bylo řešení, do kterého jsme se zamilovali,” vysvětluje způsob, jakým zamýšlí ve svém životě nastolit rovnováhu mezi konzumním cyklem a udržitelností.

Second-hand a směnný obchod budoucnosti

V roce 2019 založil Petrbok s kamarádem Michailem Gladyševem digitální second-hand tržiště Leepa, do kterého o rok později přizvali i CTO Davida Feldsteina. Zaměřili se na specifickou vertikálu second-hand trhu na swap, tedy výměnu věci za věc. Přes aplikaci sám Petrbok vyměnil desítky předmětů, jeho kamarád nabídl k výměně jako jednu z prvních věcí svůj Mercedes. Největší výhodou swapu je, že člověk nepotřebuje peníze, aby si mohl pořídit zajímavou věc –⁠ může ji vyměnit za něco, co má doma a jen to nevyužívá. Nemělo by jít samozřejmě o poškozené věci na vyhození, swapují se sice použité, ale pořád zachovalé kousky.

Zakládající tým Leepa (zleva: Feldstein, Petrbok, Gladyčev) spolu se COO Petrou Dvořákovou.

Na Leepě najdete v současné době kategorie móda, domácnost, knihy, rostliny a poté služby a dovednosti. Právě v poslední kategorii vidí Petrbok zajímavou budoucnost. „Chceme lidi propojit opravdově, nejen iluzorně jako současné sociální sítě. Vyměnit si mohou věc, ale potenciál vidíme ve výměně služeb. Jen bude potřeba lidem vysvětlit výhody, protože málokdo si umí představit, k čemu by mu to mohlo být. Cílíme ale na mladou generaci Z, která je kreativní a ulítlá, swap má doslova v krvi. Vidíme možnost i ve vytvoření specializovaných komunitních swapů například pro studenty VŠE, kteří by mohli vyměňovat nejen učebnice, ale i hodiny doučování.“

V rámci swapu pořádá Leepa různé tematické digitální akce ve spolupráci se second-hand značkami, kdy mohou uživatelé vyměňovat exkluzivní kousky jako při nedávném Second-Hand Fashion Weeku. Navíc plánuje do konce roku uspořádat v Praze také například offline akci na VŠE a později i další veřejnou akci spojenou s přednáškami o second-hand trhu, udržitelnosti a způsobech, jak může každý dát věcem nový život.

Do budoucna Petrbok počítá s tím, že by se kromě čistokrevného swapu jejich aplikace rozšířila o second-hand tržiště, kde se budou věci z druhé ruky prodávat. Spolupráci zatím nastavuje s několika specializovanými sekáči a upcycling značkami. Spuštění tohoto rozšíření plánuje stihnout do konce roku 2021. „Naše myšlenka je, že chceme být jako Footshop a Glami v jednom, jen na second-hand trhu. Tedy agregátor prémiových značek na trhu z druhé ruky,” dodává spoluzakladatel.

PŘEČTĚTE SI: Kabelka ze starého pytle, boty z použitých žvýkaček. Upcyklaci se věnuje čím dál víc startupů

V současné době je Leepa webová aplikace v plně funkčním prototypu, kam se může každý zdarma přihlásit a vložit věci, které by chtěl vyměnit. Aplikace potom podle nastavených filtrů a lokality předfiltrovává věci nabízené ostatními uživateli a jediné, co musím člověk udělat, je  označovat věci, které se mu líbí a nelíbí. Jakmile dva uživatelé projeví zájem o své věci navzájem, aplikace je propojí, aby si mohli domluvit detaily výměny.

Leepu používá 1 680 uživatelů, na tržišti je vystaveno přes 3400 předmětů a od října 2019 došlo ke 170 000 swipnutí. Platforma zatím funguje na bázi dobrovolných příspěvků, kterých vybrala už přes tisíc, ale konkrétní byznys model stále hledá. 

Vývojový tým v současné době pracuje na verzi aplikace 2.0, zatímco startup verifikuje různé způsoby monetizace, s čímž mu pomáhá účast v akcelerátoru Perry Talents. Aplikace bude v budoucnu dostupná ve freemium verzi a s příchodem tržiště se rozšíří o prodej výběrových second-hand značek. Potenciál spoluzakladatel dále vidí v customizovaných řešeních pro uzavřené skupiny lidí, například ve velkých korporátech „Klíčové je pro nás najít stabilní byznys model, který pomůže Leepu stabilizovat a dál škálovat, protože doteď vše platíme z vlastní kapsy. Koncem roku se hodláme zúčastnit navíc několika startupových soutěží a oslovit investory,” předkládá Petrbok plány Leepy do budoucna.


Foto: archiv Leepa

Matyáš Vejskal

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Eko, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články