Luxusní správa sítě v podání PATRON-IT: „Nechceme být nejlevnější, ale nejlepší,” říká Martin Melich


PATRON-IT pomáhají firmám s tím, aby veškeré jejich systémy běžely hladce bez jakýchkoliv problémů, čehož dosahují především tak, že pracují s omezeným počtem technologií, jež ale znají do nejmenšího detailu. Díky jejich precizní práci si je noví zákazníci hledají sami, a jejich byznys tak rychle roste. V rozhovoru s Martinem Melichem se mimo jiné dozvíte, koho aktuálně hledají do svého týmu. 

Čemu se v PATRON-IT věnujete?

Věnujeme se správě firemních sítí, ale to je příliš “tuctová” odpověď. Naši práci si snadněji představíte takto: Baví nás hrabat se v počítačích a zjišťovat, jak věci fungují a jak je nastavit, aby dohromady “hrály” co nelépe. Za to nám zákazníci platí.

 

Jaká je vize vaší společnosti?

Chceme dělat tu nejlepší správu sítě 21. století. Chceme být luxusní značkou, nebýt nejlevnější, ale být těmi, o kterých se ví, že když něco dělají, existuje jen úspěch. Chceme přispět ke zlepšování IT prostředí, protože z naší zkušenosti málo firem dělá IT správně - dělíme se o know-how, píšeme blog, přednášíme.

Drahé technologie, které si mohou dovolit jen velké společnosti, přinášíme i malým a středním firmám. Snažíme se, aby pro ně byla dobrá správa sítě levnější a efektivnější.

Kdo jsou vaši zákazníci a proč si vybrali právě vaši společnost na pomoc s jejich IT?

Dlouhou dobu jsme si mysleli, že naším zákazníkem je každý, kdo má počítač. Postupem času jsme si uvědomili, že jsme se mýlili. Naši zákazníci jsou drobní podnikatelé až střední firmy, velikostně od 30 do 300 počítačů. Pokud se zákazníkovi rozbije počítač a on si během tří dnů oprav v pohodě najde jinou práci (papírování nebo jiné offline činnosti), pak pro něj pravděpodobně budeme příliš drazí. Nejužitečnější jsme pro firmy, které každá minuta bez provozu stojí velké peníze. Těchto zákazníků máme nejvíc a těm jsme vyvinuli naši službu skoro na míru. Zákazníci si nás doporučují. Ceníme si toho, protože ani my nedáme dobré slovo jen tak za někoho.

 

Na vašich stránkách jsem si všimla, že kladete velký důraz na prevenci, díky které dovedete snížit počet výpadků až o tři čtvrtiny. Jak to děláte?

Přišli jsme na to, že nejvíce nám pomohlo, když jsme  omezili počet technologií (interně to nazýváme standardizací). Nyní se například neučíme pět antivirů, ale jen jeden a tak podobně. Kolega Martin Haller tuto naši cestu vysvětluje v článku “Děláme IT jako Baťa cvičky”. Díky tomu můžeme vybrané technologie znát do detailu i s jejich “tajnými poruchami”. Tím se vracíme k tomu, že nejsme vhodní pro všechny zákazníky, ale má-li zákazník stejné technologie, nebo nám je dovolí změnit, odvděčíme se mu sítí bez zbytečných výpadků. Velkým pomocníkem je nám také náš dohledový systém. Přepsali jsme mu většinu monitorovacích skriptů, aby měřil, co potřebujeme. Když nás něco “nachytá”, dopíšeme si pravidlo, které během 15 minut dokážeme rozšířit ke všem zákazníkům. Ručně by to trvalo věky.

 

Jistě máte ve společnosti i nějaké projekty, které se nepovedly. Podělíte se o ně s našimi čtenáři? Jak jste se s neúspěchem vypořádali?

Práce nás vždy musela nejdříve uživit, nikdy jsme neměli mentora ani investora. Takže jsme si na vše museli přicházet sami a jsme celkově opatrní, vyhýbáme se přílišnému riziku. Proto vyloženě průšvihy nemáme, ale dokázali jsme ztratit hotový byznys. Psali jsme o tom v článku, zatímco jsme se takto chytali za hlavu :)

 

A co naopak zákazníci nebo projekt, na které jste opravdu pyšní?

Nemáme žádného zákazníka typu Google, ani jsme neobjevili lék na rakovinu. Jsme ale pyšní na naši práci, posouváme se vpřed jako firma a rosteme i jako jednotlivci. Ti, kteří vydrželi přes zkušební dobu, u nás už zůstali. Do práce i z práce chodíme s dobrou náladou, jsme ve flow.

 

Co chystáte v následujících pěti letech?

Předávání know-how formou přednášek nám dává velký smysl a rádi bychom v tom pokračovali minimálně v novém roce 2019, pak se uvidí. Baví nás setkávat se s lidmi z IT oboru a vrací se nám velmi pozitivní zpětná vazba. Rok 2018 se pro nás stal přelomovým, co se přednášek týče. Nejprve jsme uspořádali přednášku pro naše kolegy, interní IT oddělení našich zákazníků a obchodní partnery na téma “Jak za pár sekund hacknout počítač”. Následně si její upravenou verzi vyslechlo i IT oddělení pražského IKEMu. Náš Martin Haller si v září splnil svůj sen a vystoupil na HackerFestu na pódiu vedle lidí, které uznává pro jejich odbornost. Hned v říjnu pak přednášel na Barcampu v Hradci Králové. Ve spolupráci s brněnským Impact Hubem aktuálně chystáme přednášku „IT bezpečnost pro freelancery a malé týmy“, která se uskuteční 15.ledna 2019.

 

Jak velký je tým PATRON-IT?

Náš tým tvoří 14 interních kolegů. Pracujeme z Hradce Králové a někteří z Brna. Ale zákazníky máme po celé České republice, protože ve firmách je vždy nějaký šikovný člověk, se kterým spolupracujeme, případně využíváme vzdálenou správu.

 

Hledáte aktuálně někoho do týmu? Proč by si kandidáti měli vybrat právě vaši firmu?

Hledáme kolegu do Hradce Králové na technickou podporu, který bude směřovat k vedení vlastních projektů. Raději si pečlivě vybereme, abychom zůstali v dobrém kolektivu a perfektně sehraní. Lidé k nám nechodí za stolním fotbálkem, ani firemními masážemi. Nic takového u nás nenajdou, nás baví hrát si s technologiemi. Kolegové spíše oceňují, když koupíme nové “hračky” k otestování.

 

Máte nějaký závěrečný tip nebo vzkaz pro naše čtenáře?

Pokud se o správu sítí zajímáte, doporučujeme sledovat blog Martina Hallera. Na konci každého článku je formulář k přihlášení odběru. Martin plánuje přednášky o správě sítí, IT bezpečnosti a bližší informace budeme posílat právě touto cestou. Je to dobrá příležitost, jak se osobně setkat na školení, konferenci, u piva. Ani “konkurenci” nevnímáme jako své nepřátele, spíš naopak - můžeme být přátelé a pomáhat si.

Autor: Tereza Müllerová