ROZHOVOR: Kandidáti jsou na koni a firmy o ně bojují. Hvězdný Bill Boorman v Brně poradí, jak pracovníky přilákat


Rozjíždíte firmu a zajímá vás, jak vybudovat značku, content a jak přilákat kvalitní a spolehlivé pracovníky? Pak právě vás by mohlo zajímat školení EVOLVE! Masterclass 2019, které se koná 10. dubna v Brně a které je zaměřeno právě na oblast recruitmentu. Pořadatelům se navíc podařilo přilákat do moravské metropole hvězdu oboru Billa Boormana (na obrázku), který se podělí se svými zkušenostmi. Dramaturg a mluvčí akce Michal Toman v rozhovoru pro Newsroom Startupjobs prozradil, na co dalšího se mohou účastníci těšit a jaké jsou současné trendy v oblasti HR. 
 

Proč se vypravit na vaše školení? Co se tam účastníci dozvědí a naučí?

Problematika empoyer brandingu nebo HR marketingu je nyní hodně populární a hodně firem se chce stát pro kandidáty přitažlivými. Naučit se dobře employer branding ovšem k dlouhodobému přitahování kandidátů nestačí. Jedná se o poměrně komplexní disciplínu, ve které musíte dobře porozumět, jak se trh změnil a jak se změnilo chování kandidátů, musíte se naučit věci ve firmě kolem sebe popsat poutavě a nejlépe je zakomponovat do nějakého příběhu, aby byl obsah pro čtenáře poutavý, ale musíte také zvolit ty správné kanály a správný způsob komunikace, k čemu vám dnes mohou velmi výrazně pomoci technologie.

Dále byste měli být schopni všechny tyto aktivity správně měřit a interpretovat, abyste se dokázali sami učit lépe porozumět svému publiku. V neposlední řadě se musíte naučit správně pracovat s komunitami, protože jakmile jednou získáte pozornost ke své značce, ale nedokážete ji udržet a správně s komunitami pracovat, napácháte si více škody jak užitku. Celou tuto oblast označujeme jako Inbound Recruitment, což značí aktivity, které se navzájem prolínají a dokáží kandidáta přitáhnout právě k vaší firmě. 

Vše toto se účastníci během EVOLVE! Masterclass naučí nejen teoreticky, ale budeme si to moci vyzkoušet i prakticky a budou odcházet s velmi praktickým plánem pro vybudování Inbound recruitmentu ve své firmě. 

Pro koho je školení určené? Musí jít o profesionály z oboru?

Pro kohokoli, kdo do své firmy potřebuje lidi a chce to začít dělat systematicky. Zároveň pro všechny, kteří se chtějí naučit kandidáty přitahovat. Školení je vhodné pro náboráře, personalisty, specialisty na employer branding či HR marketing, ale i pro všechny liniové manažery, kteří potřebují kolegy do svých týmů. 
 


Jedním z témat je recruitment nových zaměstnanců. Jaké jsou dnes trendy v tomto oboru?

O nové zaměstnance dnes bojují téměř všichni, takže konkurence je velmi vysoká. Tomu odpovídá i vybíravost kandidátů, kteří vnímají, že nyní jsou to právě oni, kteří si nové zaměstnání vybírají, a nikoli firmy, jak tomu bylo ještě před pár lety. Právě proto se firmy začínají čím dál více soustředit jak na budování sourcingu - tj. týmů, které kandidáty vyhledávají a s nabídkami oslovují (tj. Outbound Recruitment), ale velký nárůst aktivit vidíme u firem právě v oblasti Inbound recruitmentu, jinými slovy se snaží o sobě dát do trhu více vědět, snaží se vybudovat si značku, která je kandidáty pozitivně vnímána, a snaží se tvořit kolem své firmy komunity a systematicky s nimi pracovat. 

Nikdo samozřejmě netušíme, kam se bude vyvíjet trh, kdy a do jakých oblastí přijde recese. Jisté je pouze to, že firmy, které se právě do budování vlastní značky a schopnosti kandidáty přitahovat, pustí včas, získají výraznou výhodu pro následující roky.  

Školení má být zaměřené také na budování značky. Můžete vyjmenovat nějaká základní pravidla, která v tomto směru platí?

Prvotně firmy musejí pochopit, že se jedná o propojený systém s dalšími oblastmi, jako je content management nebo community management. Není to o tom začít spamovat veřejný online prostor nahodilým obsahem, abychom na sebe za každou cenu strhli pozornost.

Nejprve je třeba si vydefinovat, na koho cílíme, skrz jaké kanály tak chceme činit a jakým obsahem dokážeme toto publikum zaujmout. Je třeba prezentovat se přirozeně a hlavně pravdivě. Některé firmy začaly spíše prezentovat podobu firmy, kterou by si přály mít, než firmu, kterou aktuálně mají. Možná toto počínání přinese krátkodobě zvýšený počet zájemců o práci a nových kolegů, časem ale tito kolegové pochopí, že pracují pro někoho jiného, než doopravdy chtěli, a rozhodnou se odejít. Firmu to poté stojí o to větší náklady a pokažené vnímání firmy na trhu. 

Zároveň je důležité si uvědomit, že značku budujeme pro to, abychom si získali publikum, které nám začíná naslouchat a dává nám příležitost je zaujmout. Není vhodné v tento okamžik začít příliš brzy tlačit na pilu a snažit se co nejvíc těchto potenciálních kolegů pro firmu získat. Vše chce svůj čas. Práce s komunitou je dlouhodobá, a proto musí být systematická a trpělivá. Sdílejte obsah, ze kterého může komunita profitovat. Nechejte je nahlédnout do své firmy, buďte bezprostřední, ale otevření a opravdoví. 

Jaký druh příběhů při budování značky nejvíce funguje?

Autentický. Technika vyprávění příběhů ukázala svou sílu v marketingu a product managementu a nyní se velmi rychle dostává do oblasti HR. Samozřejmě s sebou nese určitá pravidla, která byste měli jako správný vypravěč příběhu dodržet, aby vaše vyprávění bylo poutavé a dokázalo vzbudit emoce. Právě ty jsou velmi důležitou součástí této metodiky. Behaviorální ekonomie přináší několik studií, které dokazují, že při správném vyprávění příběhů se nám vyplavuje v mozku dopamin a celý příběh velmi pozitivně ovlivňuje naše naladění a vnímání dané situace, čímž si automaticky spojujeme pozitivní pocity s danou značkou. 

Jak bude školení probíhat?

Školení bude obsahovat čtyři tematické bloky, které se budou prolínat s praktickým nácvikem jednotlivých oblastí. Ze školení budou tedy účastníci odcházet s plánem, jak začít přitahovat kandidáty právě pro svou firmu, který mohou hned následující den začít realizovat. Po školení budeme mít všichni možnost odebrat se na společnou networkovací večeři, kde můžeme v povídání pokračovat. 

Na jaké školitele se mohou účastníci těšit?

Na letošní EVOLVE! Masterclass se nám podařilo získat světovou hvězdu současného recruitmentu, Billa Boormana. Bill každý rok navštíví stovky firem napříč všemi kontinenty a těmto firmám radí, jak stavět týmy a celé firmy, aby byly schopné reagovat na neustále se měnící věci kolem. Bill přiveze školení speciálně připravené pro náš region a pro naše účastníky a podělí se s nimi o novinky z celého světa, které dokáží aplikovat regionálně. 
 

Autor: VAL