Máte zaječí úmysly? 7 rad jak zvládnout odchod ze zaměstnání bez ztráty kytičky

Máte zaječí úmysly? 7 rad jak zvládnout odchod ze zaměstnání bez ztráty kytičky

6. úno 2018 Redakce 6 min

Vaše práce už vám dál nepřináší radost a nové výzvy? Myšlenka na ni vám kontaminuje čím dál větší část nedělního odpoledne? Dospěli jste k rozhodnutí, že je čas jít? Jenže teď přichází ta chvíle, kdy je třeba seznámit s vývojem situace svého šéfa a všechny brzo už bývalé kolegy. Změna zaměstnání má, podobně jako plané neštovice, u každého jiný průběh – může to být jen taková malá nepříjemnost, nebo taky horor s trvalými následky na duši i těle. Pokud chcete zmírnit hlavní příznaky, doporučujeme číst dál. V následujícím článku vás totiž naočkujeme sedmi radami, jak zvládnout odchod ze zaměstnání bez ztráty kytičky.

 

1. Rozhodněte se sami za sebe a kvůli sobě

K odchodu musíte mít pádný důvod, nenechte se vyprovokovat maličkostmi a vše si předem důkladně rozmyslete. Zároveň ale důvěřujte svým instinktům a nenechte ostatní, aby rozhodovali za vás. Jen vy víte nejlépe, proč jste na svém stávajícím místě nespokojení, proto se nenechte ovlivňovat argumenty typu „na takové pozici si nemůžeš stěžovat,“ a „co bys ještě chtěl/a“.

 

2. Nepráskejte dveřmi

Rčení „když odejít, tak za sebou pořádně prásknout dveřmi“ není zrovna pragmatické a marně pátrám po situaci, kdy by to byla opravdu dobrá rada (pokud vás nicméně takový případ napadá, nezapomeňte se o něj podělit v komentářích pod článkem na našem Facebooku). Tím spíš to není dobrá rada v případě změny zaměstnání. Kromě kratičkého pocitu zadostiučinění, vám spálení mostů nepřinese nic hezkého. Naopak, pokud odejdete v dobrém a zachováte si se svým bývalým zaměstnavatelem korektní vztah, může vám to být v budoucnu jen k užitku.

                                       
 

3. Co jsme si to jsme si

S první radou souvisí i rada druhá: ať už se ve firmě stalo cokoli a ať už jsou vaše pocity vůči zaměstnavateli jakékoli, raději spolkněte svůj hněv. Zaručeně nejhorší místo, kde byste se mohli se svými špatnými zkušenostmi svěřovat, je pracovní pohovor u nového zaměstnavatele. Tam vám budou stížnosti spíše škodit – vždyť brzo byste podobnou řeč mohli pronášet i o něm. Pokuste se přemýšlet spíše o tom, co dobrého vám zaměstnání přineslo.

 

4. Myslete na to, že pracovní poměr chcete rozvázat, ne ho ještě víc zašmodrchat

Pokud jste se jednou rozhodli odejít, nenechte se zviklat nabídkou vyššího platu nebo jinými výhodami. Sebevětší finanční motivace vás sama o sobě zřejmě nedokáže udržet v práci, která vás nebaví, a odchod se po nějakém čase zase stane aktuálním. Pro své rozhodnutí máte nepochybně pádné důvody a vycházíte z problémů, které se nedají snadno napravit, proto si raději stůjte za svým a zachovejte si tvář.

                                          


5. Dejte sobě i svému okolí čas vše vstřebat

James toho měl tak akorát dost – uprostřed nudného pracovního meetingu se zvedl ze židle s omluvou, že musí na toaletu, místo toho ale nastoupil do výtahu, sjel 49 pater dolů do přízemí, rozloučil se s recepční a namířil si to rovnou na Newyorské hlavní nádraží. V době, kdy se po něm kolegové začali shánět, uháněl už jeho vlak za novými výzvami. Do práce už se nikdy nevrátil. Přestože to zní jako začátek románu, je tato historka pravdivá a přihodila se Jamesi Altucherovi, muži, který později založil více než 20 úspěšných společností a je uznávaným autorem bestsellerů. Kdo by nechtěl svou novou budoucnost odstartovat tak epickým způsobem? James sice svého rozhodnutí nelituje, přesto nyní připouští, že bylo jeho počínání velmi neetické a že měl firmu opustit o dost šetrnějším způsobem. To je i další rada pro Vás – snažte se docílit toho, aby všichni vaši kolegové chápali, proč musíte odejít, a dejte všem dostatek času, aby se na váš odchod stihli připravit. Pomozte svému nástupci převzít agendu a snažte se sami zmírnit dopady svého rozhodnutí na lidi, se kterými pracujete a určitě je v mnoha případech považujete i za své přátele.

 

6. Jak lze pracovní poměr ukončit

Na závěr si dáme malé praktické opáčko, jaké jsou vaše možnosti, pokud uvažujete o změně zaměstnání:


Ukončení pracovního poměru ve zkušební době

Ve zkušební době je odchod z práce nejsnazší a nenechte se mýlit: slouží nejen vašemu zaměstnavateli, ale i vám - i vy se můžete rozhodnout, že vám práce nevyhovuje. Své záměry raději oznamte nadřízenému osobně a sdělte mu své skutečné důvody (za stěhování nebo za těžce nemocného kocoura se raději neschovávejte). Pošramocenou reputaci si napravíte tím, že se uvolíte v práci zůstat do té doby, než si za vás firma najde náhradu. Pokud se nedohodnete jinak, pracovní poměr končí nejdříve dnem, kdy jste své rozhodnutí písemně oznámili zaměstnavateli.


Okamžité zrušení pracovního poměru

Tady už to není tak jednoduché a máte na něj nárok jen ve dvou případech. Jednak pokud neobdržíte mzdu (ani její část) 15 a více dní od její splatnosti, jednak pokud lékař stanoví, že nemůžete kvůli svému zdravotnímu stavu práci nadále vykonávat a zaměstnavatel vám do 15 dnů nenajde jiné pracovní zařazení. 


Rozvázání pracovního poměru dohodou

Pokud se se šéfem dohodnete, není nutné dodržovat výpovědní dobu a v práci můžete končit třeba za týden. Tahle možnost je užitečná zvláště v případě, že odcházíte rovnou na nové místo. Dohodu ale musíte v každém případě hodit na papír – podání ruky v tomto případě nestačí.


Výpověď z pracovního poměru

Pokud vše ostatní selže, nezbývá vám než podat výpověď. V takovém případě budete muset dodržet výpovědní lhůtu, která začíná od počátku následujícího kalendářního měsíce a jedná se minimálně o dva měsíce, pokud jste se při nástupu do práce se zaměstnavatelem nedohodli na lhůtě delší. Lhůtu rozhodně dodržte. Pokud z práce jednoho dne odejdete a už se neukážete, může to pro vás mít nepříjemné následky, zaměstnavatel je totiž oprávněn vymáhat po vás náhradu škody, kterou jste mu svým nenadálým odchodem způsobili.

 

7. Makejte až do konce

Sice to trochu připomíná studium nenáviděného předmětu týden po tom, co jsou uzavřené známky, přesto se snažte i během výpovědní lhůty pracovat se stejným nasazením jako předtím. Vaši kolegové budou možná odteď každý váš přešlap přičítat faktu, že už se ve firmě nehodláte příliš zdržet a že už to „máte na háku“, nenechte se tím ale rozhodit. Pilnou prací můžete v této situaci pouze získat a pokud není zaměstnavatel schopen dívat se na váš pracovní výkon nezaujatě, rozhodnutí odejít bylo zjevně správné a teď se můžete s čistým svědomím těšit na nové zaměstnání.


Zašleme ti aktuální pracovní pozice z tvého oboru.

Tvůj e-mail:  

 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články