Dodání do patnácti minut a rozvoz na kolech. Startup Freš Delivery se zkouší prosadit na trhu online potravin

Dodání do patnácti minut a rozvoz na kolech. Startup Freš Delivery se zkouší prosadit na trhu online potravin

14. čvn 2021 Anna Jurečková 7 min

Jste uprostřed vaření a zjistíte, že smetana v lednici je už týden prošlá. Nebo máte doma návstěvu a došly zásoby piva. Podobnou situaci zná asi každý. Zatímco v jiných zemích má expresní rozvoz potravin dlouholetou tradici, do Česka ji letos na jaře přinesl startup Freš Delivery. „Chceme lidi naučit, že není nic špatného na tom objednat si jednu nebo dvě věci. Není to o lenosti, ale o tom, že si člověk váží svého času,“ říká spoluzakladatelka aplikace Margarita Koropová.  Ještě letos by měl rozvoz pokrýt celou Prahu, na příští rok je v plánu expanze do dalších zemí.

„Vyplňujeme mezeru na trhu,“ podotýká Margarita Koropová, spoluzakladatelka startupu Freš Delivery, který letos na jaře spustil aplikaci na nákup potravin online. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že jde jen o další online supermarket, Freš přichází v českém kontextu s ojedinělým konceptem. Nabízí omezené množství nejen základních produktů, které slibuje doručit do patnácti minut a nestanovuje minimální objednávku.

„Chystáte se péct koláč a najednou si uvědomíte, že nemáte vajíčka. Jste na večírku s přáteli a dojde pivo. Anebo jste rodič s malým dítětem a za půl hodiny čekáte návštěvu, které nemáte co nabídnout. To jsou situace, na které se zaměřujeme,“ vysvětluje Koropová, která ve firmě zodpovídá primárně za rozvoj a marketing. Dodává, že v těchto případech je nejčastějším řešením nákup ve večerce. „Ale ne každý má večerku kousek od domu nebo čas na to, aby tam šel. Navíc to není obchod, kde by si byl člověk jistý kvalitou, kam by šel pro čerstvé ovoce, kvalitní mléko nebo italské výrobky.“

Obliba online nákupů v posledních měsících rostla především kvůli pandemii. Impuls pro vznik nového přírůstku segmentu e-groceries ale přišel odjinud. Podobné projekty existují a docela dobře fungují v západní Evropě, Americe, v Turecku nebo Rusku. Na Západě je to trend, ale v Česku podobný koncept chyběl. Do střední a východní Evropy trendy zkrátka přichází později, tak jsme si řekli, že se do toho pustíme sami,“ popisuje Koropová. Přestože se koncept expresních nákupů potravin v západních zemích výrazně rozmohl, poprvé se prý objevil právě v Turecku.

Po necelých dvou měsících ostrého provozu si aplikace získala stovky stálých zákazníků. Ti si podle spoluzakladatelky nejčastěji objednávají vodu, pivo a zmrzlinu. Kromě expresního doručení konkuruje Freš ostatním platformám tím, že nemá stanovenou minimální výši objednávky. Uživatel si tak může objednat jednu položku, zatímco poplatek za rozvoz zůstává vždycky stejný, tedy 29 korun. Služba je dostupná každý den od jedenácti hodin dopoledne do desíti večer. Do budoucna tým nicméně plánuje pokrýt také noční hodiny, kdy jsou běžné obchody zavřené. 

Důraz na ekologii a lokálnost

Freš Delivery má ambici být nejenom rychlý, ale sází také na kvalitu a exkluzivitu. Čtyřčlenný tým zakladatelů spojuje mimo jiné zájem o ekologii. Kurýři rozvážejí objednávky výhradně na kolech a i skladba sortimentu do budoucna nabídne kromě základních „nouzových“ potravin především lokální a zdravé výrobky. Chceme podporovat malé podniky, takže doufáme, že navážeme spolupráci s menšími rodinnými farmami jako dodavateli,“ uvádí Koropová. Samozřejmostí je pro malý startup používání papírových tašek a obalů, postupně je v plánu odpad ještě více eliminovat a částečně zavádět zero waste praktiky. 

Samotná distribuce funguje na bázi tzv. cloudových obchodů neboli dark storů, malých schovaných skladů. „Výhodou virtuálního obchodu, který nikdo nevidí, je levný pronájem,“ uvádí Koropová. Doplňuje, že služba zatím funguje pouze v některých částech Prahy. „Momentálně máme dvě zóny, centrum a širší centrum. Jedna je ve vzdálenosti patnáct minut od našeho skladu, u druhé říkáme do třiceti minut, reálně to ale téměř vždy doručujeme rychlejii.“ 

Díky relativně malému množství nabízených produktů jsou zaměstnanci schopní nachystat nákup do tří minut. Samotný rozvoz by se pak měl vejít maximálně do deseti minut. Ceny se aplikace snaží držet v hladině srovnatelné s tou v běžných supermarketech. „Je ale logické, že kvalitnější produkty, které nejsou normálně dostupné v obchodě, jsou dražší. Neplatí však, že by obecně online obchody s potravinami byly pro bohaté, ceny základních produktů se nijak zvlášť neliší,“ dodává Koropová. Firma zatím funguje na vlastní náklady. S dalším rozšiřováním, které by mělo z velké části proběhnout do konce roku, si slibuje první výdělky. 

Do konce roku deset nových skladů

Přes Freš uživatel zatím nakoupí, pouze pokud bydlí na Vinohradech, V Novém či Starém Městě, ve Vršovicích nebo nově na Žižkově, v Karlíně, Podolí a částečně v Nuslích. To by se mělo v příštích měsících změnit. „Do konce léta plánujeme otevřít pět cloudových obchodů a do konce roku jich chceme mít deset, abychom pokryli celou Prahu. Z takové pozice budeme schopní se rozšířit do dalších zemí, např. Maďarska nebo Slovenska, kde podobná služba ještě není,“ představuje vizi Freš Delivery spoluzakladatelka.

Další rozšiřování probíhá na úrovni sortimentu. Aplikace si zakládá na flexibilitě a vstřícnosti směrem k zákazníkům. Již nyní tak pracuje s poptávkou po chybějících potravinách. „Postupně sbíráme zkušenosti. Začínali jsme na základních výrobcích a postupně jsme přidávali další podle ohlasů. Například jsme přišli v průběhu na to, že máme málo veganských výrobků, tak jsme je přidali. Snažíme se přizpůsobit tomu, co si zákazníci přejí, a v tomto směru chceme určitě pokračovat dál,“ vysvětluje Koropová.  

Startup zatím trochu bojuje s tím, že lidé nevědí, kam si je jako službu zařadit. Podle Koropové pořád převládají větší nákupy, přestože je Freš Delivery koncipovaný spíše pro nouzové nebo menší objednávky. Nejen krátkým časem a velikostí skladu, ale i třeba právě způsobem dopravy. Zmiňuje také, že velkou část objednávek tvoří dodávky balené vody, protože jsou těžké a spousta pražských domů nemá výtah. „Trvalo docela dlouho, než si lidé zvykli nakupovat online. I v našem případě je to o zvyku. Chceme je naučit, že není nic špatného na tom objednat si jednu nebo dvě věci. Není to o lenosti, ale o tom, že si člověk váží svého času. Chceme zjednodušovat život,“ uzavírá Koropová. 

Foto: Archiv Freš Delivery

Anna Jurečková

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Aplikace, Eko, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články