Oblastní manažer Revolutu Pavliska: Česko je pro nás prioritou, chceme tady dělat nejlepší bankovní účet

Oblastní manažer Revolutu Pavliska: Česko je pro nás prioritou, chceme tady dělat nejlepší bankovní účet

13. lis 2018 Redakce 9 min

Fintech startup Revolut se sídlem ve Velké Británii nabízí aplikaci, ve které si uživatelé mohou během 60 vteřin založit běžný účet, platit v zahraničí ve více jak 150 měnách bez poplatků, na svém Revolut účtu disponovat a směňovat 25 měn za aktuální mezibankovní kurzy a posílat domácí i zahraniční platby bez poplatku.

Od svého vzniku v roce 2015 stihl Revolut v Evropě získat přes tři miliony uživatelů a zprostředkoval transakce ve výši přes 28 miliard amerických dolarů. V květnu letošního roku zavedl přímé nabíjení v českých korunách a oficiálně tak vstoupil na tuzemský trh. Koncem října v Praze otevřel Revolut kancelář a do funkce manažera pro Českou republiku jmenoval Davida Pavlisku.

„Upozorňuji, že nejsme banka. Říkáme, že jsme „beyond banking“, nebo také neobanka, aplikace, která umí vše, co váš dosavadní účet, a k tomu má celou řadu věcí navíc,“ vysvětluje Pavliska. V rozhovoru pro StartupJobs.cz mluvil o hlavních cílech Revolutu v České republice, statistikách i aktuálním vývoji, ale také o Google Pay a Apple Pay či o získání bankovní licence.

Revolut koncem října v Praze otevřel svou pobočku. Co to vůbec znamená?

V první řadě to znamená, že český trh je pro Revolut prioritou. Český klient je poměrně konzervativní a zároveň si uvědomujeme, že je zdejší bankovní trh na dobré úrovni, nicméně jsou tady finanční služby stále poměrně drahé. Byl jsem nedávno v nejmenované bance a ptal jsem se na výhody jejich premium účtů. Slečna mi říkala, že mají nejširší pokrytí jejich bankomatů v republice. Byl jsem překvapen, že nemají výběry zdarma ze všech bankomatů.

Revolut chce českým klientům nabídnout špičkové služby, a to mnohem levněji a výhodněji. Nevidíme důvod, proč by měl být český klient znevýhodněn oproti tomu ve Francii nebo Británii. V rámci příchodu na českých trh nabízíme novým uživatelům standardní platební kartu Revolut a účet, a to zcela zdarma.

Oficiálně vstoupil Revolut do Česka před rokem, před půlrokem spustil podporu české koruny, teď otevírá pobočku. Proč právě teď?

Je to z praktických důvodů, člověka pro Česko Revolut hledal již od dubna nebo května. Existovala potřeba mít tady místního, Čecha znajícího místní poměry, který dokáže pomoci Revolutu rozšířit se na trhu a zároveň tlumočit firmě zpátky, co chce český klient.

Takže to je tvoje hlavní úloha?

Ano, přesně tak. Dostat Revolut do povědomí a zároveň ho lokalizovat. S tím souvisí zavedení českých čísel účtů (také ve formátu IBAN), aby si lidi mohli na účet Revolutu posílat výplatu a tím pádem se tak stal plnohodnotným účtem. A časem tady postavit tým, který bude obsluhovat celý český trh, což ale samozřejmě závisí na tom, jak se nám bude dařit.

V delším horizontu je tak v plánu vybudovat tady celou pobočku, aby nebyla jen one-man show, a mít například český zákaznický servis?

To bude na delší lokty, ale záměr tady je a tímhle směrem bude vývoj směřovat.

Co vnímáš jako bližší krok v kratším časovém horizontu, na co budeš potřebovat další lidi do týmu?

Jednak to souvisí s IBAN účty, které by měly být co nejdříve, a taky českou lokalizaci. To všechno však zvládneme s lidmi, kteří sedí v Londýně, Varšavě a taky Krakově. Pokud do budoucna budeme obsluhovat mnohem více klientů a budeme chtít být silnější například v rámci PR a marketingu, tak se další lidi uživí. Když poroste náš záběr, nebudu to všechno zvládat sám.

Jaké máš nastavené cíle? Co bys měl na své pozici dosáhnout z byznys pohledu?

Samozřejmě čím více uživatelů, tím lépe. Pro nás ale není důležitá jen kvantita, ale hlavně kvalita. Aby byli naši uživatelé spokojeni se službou, kterou jim nabízíme, což hodně souvisí mimo jiné s lokalizací.

Jestli tomu rozumím správně, nejde vám tedy jen o počet registrovaných uživatelů, ale aby ti registrovaní reálně vaše služby využívali?

Ano.

A máš v tomhle ohledu definované konkrétní cíle?

Definovaný ho mám, ale není to veřejná informace. Samozřejmě cíl sto tisíc uživatelů stále platí, s největší pravděpodobností to nebude do konce roku (což byl původní deklarovaný plán Revolutu – pozn. redakce), ale troufám si říct, že se nám ho podaří naplnit na jaře příštího roku.

Foto: Patrícia Sidorová

Jakým tempem aktuálně rostete?

Tempo po oznámení otevření pobočky bylo v průměru kolem 200 nových registrací denně. Kolem 25. a 26. října to bylo až kolem 300, dnes se to pohybuje kolem 150 nových registrovaných uživatelů denně.

Podle vyjádření Revolutu máte v Česku aktuálně kolem 40 tisíc uživatelů, což však firma říká už půl roku. Jak to tedy je, doteď jste nerostli?

Vzhledem k tomu, že jsme tady neměli žádné zastoupení, tak počet uživatelů stagnoval. Teď se to lepší. Pojďme se domluvit, že se o tom pobavíme za několik týdnů nebo měsíců pod mým vedením [smích].

Kolik z vašich uživatelů v Česku platí za premium a metal balíčky?

Ze 40 tisíc aktivních uživatelů celkově jsou v Česku zhruba dva tisíce, kteří mají Premium účet s prémiovou kartou a zhruba tisíc uživatelů, kteří mají Metal účet a kovovou kartu.

Plánuješ nějakým způsobem podporovat to, aby si uživatelé tyhle služby aktivovali?

Pro nás je to samozřejmě hlavní zdroj příjmů, nicméně je teď důležité, aby lidi vůbec poznali, co Revolut je a jaké služby nabízí. Z naší zkušenosti víme, že uživatelé si upgradují službu na premium dobrovolně sami. Myslím si, že je to kvalitní služba, nabízí mnoho dalších vylepšení jako cestovní pojištění, u metal karty cashback, concierge servis, obchodování s kryptoměnami, připravujeme vstupy do letištních salónků po celém světě nebo i obchodování s burzovními deriváty bez poplatků (commission-free shares trading – pozn. redakce). Portfolio služeb je velké a lidi pak většinou premium účet chtějí sami.

Máte nějakým způsobem definovanou cílovou skupinu lidí?

Přesně definovanou skupinu klientů nemáme. Myslíme si, že kvalitní finanční služby potřebuje každý z nás bez rozdílu věku, pohlaví či finanční situace. Míříme tak všeobecně na všechny. Co je však zajímavé, věkový průměr uživatelů v České republice je 32 let, celoevropský průměr je 34 let. Není pravda, že by Revolut byl jen pro tu nejmladší skupinu nebo jen pro studenty.

Kolik transakcí a v jakém objemu Revolut v České republice zpracovává?

Bohužel nemůžeme poskytnout takto citlivé informace veřejnosti. Poskytneme je, jakmile to bude možné. Celosvětové transakce ale za poslední měsíc přesáhly tři miliardy dolarů, celkový objem překonal již 25 miliard.

Chystáte také českou verzi aplikace?

Ano, chystáme. Byl bych rád, aby to bylo co nejdřív. Doufám, že na jaře 2019 již bude k dispozici.

Jednou z největších novinek Revolutu, když oznámil otevření pobočky v Praze, byla možnost pracovat s českými IBAN kódy. Kdy můžeme očekávat spuštění této služby?

To závisí na tom, jak rychle najdeme partnera, který nám dokáže poskytnout virtuální platební účty pro každého uživatele, což je momentálně 40 tisíc lidí. Ani pro velkou banku to není úplně jednoduché, protože je to opravdu velký objem. Ve spolupráci s kolegy z Londýna aktivně hledáme vhodného partnera a jakmile se dohodneme, mohlo by to jít relativně rychle. Usilovně na tom pracujeme, aby to bylo co nejdříve.

Co od spuštění téhle služby očekáváte?

Očekáváme, že rozšíříme portfolio služeb pro klienty, kteří si nově budou moci poslat výplatu přímo na svůj Revolut účet.

Je již tahle možnost přístup v jiných zemích? Máte s tím jako Revolut zkušenosti?

Ano, je, a to dokonce i u nás, ale pouze v eurech nebo librách. To znamená, že když si chceš na účet poslat eura nebo libry, tak si je přes IBAN pošleš jako na klasický bankovní účet. Rozdíl je, že českou korunu si zatím můžeš dobít jen pomocí karty, pak přibude možnost poslat si ji převodem.

Foto: Patrícia Sidorová

Jaké další novinky plánujete zavést na českém trhu?

Jsme známí tím, že se snažíme drtivou většinu služeb zavádět globálně a celoplošně. Nedávno jsme spustili Google Pay, minimálně s Mastercard kartami funguje také v České republice. Pracujeme na tom, aby fungovaly i Visa karty. Další novinky, jak jsem již zmiňoval, jsou výhody pro držitele metal karet jako letištní salónky a commission free trading.

Zmiňuješ Google Pay, co Apple Pay?

Pracujeme na tom a podobně jako s kartami Visa, není to na nás. Podle mých informací z kuloárů do Česka nepřijde Apple Pay dřív, než se odpilotuje v Německu. Stojí to tedy primárně na Applu. Další věc je, že se v Revolutu snažíme rolovat všechny služby celoplošně, abychom neznevýhodňovali například zákazníky v České republice. Proto to bude později jako třeba v jiných zemích.

Takže Revolut v podstatě musí počkat, než bude Apple Pay fungovat všude, kde již jste, abyste ho mohli zavést?

Neříkám, že úplně všude, ale alespoň na zásadních trzích, což Česká republika pro Revolut je.

Takže pokud by Revolut teď měl možnost spustit Apple Pay ve Francii nebo Británii, tak to neudělá kvůli tomu, že v Česku tak ještě udělat nemůže?

Naším cílem je spouštět služby ve všech zemích najednou, samozřejmě záleží na konkrétní politice partnerů, v tomto případě společnosti Apple, jak má tyto procesy nastaveny. V případě, že v některé zemi je, nebo bude služba dostupná dříve, je možné spustit testovací provoz s předstihem.

Revolut zároveň zažádal o bankovní licenci. Jak se to vyvíjí v tomhle ohledu, kdy budete bankou?

Neznám detaily, řeší to tým právníků, získat bankovní licenci vůbec není snadné, obzvlášť v Evropské unii. Revolut žádá o Evropskou bankovní licenci v Litvě, moje poslední zpráva je, že se to vyvíjí dobře. Nyní máme EMI licence (Electronic Money Institution licence – pozn. redakce) pro nakládání a obchodování s elektronickými penězi a jsme regulováni FCA ve Spojeném Království, což je tamní regulátor (Revolut zároveň požádal o EMI licenci v Lucembursku, aby se vyhnul případným problémům s Brexitem – pozn. redakce).

Co se po získání bankovní licence změní ze strany fungování Revolutu? Je velký rozdíl být „neobankou“ a výrazně více regulovanou bankou?

Našim svatým grálem je stát se uceleným řešením pro vše, co se týká peněz, stát se univerzálním nástrojem pro veškeré finanční potřeby a operace. Také bychom se chtěli zaměřit na poskytování nejvýhodnějších úvěrů a vkladů ve své třídě. K změnám tedy dojde, ale nebudou se dít přes noc. Budeme se učit, opakovat a snažit se dělat nejlepší bankovní účet v Česku vůbec.

Proč si myslíš, že nejvýhodnějších úvěrů?

Protože to umíme a můžeme to demonstrovat například na směnách kurzů, které děláme bezkonkurenčně výhodněji.

úvěry jsou ale něco úplně jiného než směny kurzů.

To sice ano, ale myslím si, že to prostě budeme dělat lépe a výhodněji.

Co další změny? Postřehne i uživatel Revolutu to, že už nebude jen aplikací, ale i bankou?

Osobně si myslím, že to klient moc nepocítí, samozřejmě kromě toho, že se mu rozšíří portfolio služeb. Samozřejmě jakmile budeme banka, nebudeme závislí na externích partnerech a budeme moct sami otvírat lokální účty nebo nabízet úrok. Dále samozřejmě vklady budou garantovány do výše sto tisíc eur.

To mi připomíná, že o bankovní licenci Revolut žádá v Evropské unii i z toho důvodu, aby se vyhnul problémům s Brexitem.

Samozřejmě se na Brexit připravujeme, ale nikdo – ani britská vláda, ani Evropská komise – v podstatě neví, jak bude Brexit vypadat a jestli vůbec nějaký bude. Hlavním záměrem je, aby nebyl poškozen klient. Na prvním místě jsou zájmy klientů, a to jak evropského, tak i britského.

Peter Brejčák

 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články