Prodávají jídlo bez obalu v high-tech kapslích. Český systém MIWA se dostal do švýcarského Nestlé a teď míří do Německa a Francie

Prodávají jídlo bez obalu v high-tech kapslích. Český systém MIWA se dostal do švýcarského Nestlé a teď míří do Německa a Francie

29. led 2020 Zuzana Keményová 9 min

Začalo to jako nápad pár nadšenců. Skupina designérů a marketingových expertů z pražských Holešovic si řekla, že svou energii investují do něčeho smysluplného. Třeba do toho, aby na světě bylo méně odpadků. A tak vyvinuli systém MIWA (zkratka z Minimum Waste) na prodej a distribuci potravin bez jediného gramu odpadového plastu či papíru. Prodej potravin ve speciálních kapslích, které se dají opakovaně plnit a pohodlně převážet, se chytl v prvním českém obchodě. Nápad získal evropské ocenění a investici z fondu zaměřeného na prospěšné projekty. Teď už ho testuje švýcarské Nestlé a má se rozjet v Německu a ve Francii. Marketingový manažer společnosti Hynek Balík řekl v rozhovoru pro Newsroom, že první obchody s MIWA technologií tam otevřou v první polovině letošního roku.

Kde všude v Česku si teď můžu nakoupit pomocí systému MIWA?

Aktuálně ve dvou prodejnách našeho partnera společnosti Country Life, tedy na Letné v Korunovační ulici a na Praze 1 v Melantrichově. Systém je také umístěn v našem showroomu Minimum Waste na Petrském náměstí v centru Prahy.

Co s sebou musím jako zákazník mít? Vlastní pytlík?

Můžete použít jakýkoli vlastní obal. Samozřejmě z pohledu hygieny a ochrany vlastního zdraví by tento obal měl být čistý, bez zbytků jiného zboží. Zákazníci si obvykle nosí vlastní látkové sáčky nebo například plastové či skleněné dózy, ve kterých pak doma zboží rovnou skladují.

A když je nebudu mít, co se stane?

Pokud s sebou žádnou nádobu nebo sáček nemáte, můžete využít nabídku odnosných nádob obchodníka. Tady už záleží na tom, jaké nádoby obchodník svým zákazníkům nabídne. Mohou to být sklenice, nerezové nebo plastové opakovaně použitelné obaly nebo nějaký typ sáčků.

Hynek Balík je ve společnosti MIWA od jejího začátku, společně se zakladateli Petrem Báčou, Emanuelou Grecovou a Mirkem Lizcem. (Foto: archiv MIWA)

Do nádobky si můžu odsypat luštěniny, těstoviny a podobně. Co ale mléko, sýry, maso a tak dále?

Náš systém pracuje se sypkým potravinářským a nepotravinářským zbožím. Během letošního roku vyřešíme tekuté produkty. Určitě ale nemáme ambici vyřešit distribuci a prodej všech typů produktů. Zmiňované maso a sýry v zásadě nejde ze zásobníků prodávat, předpokládáme však, že pokud obchodník, tedy třeba supermarket, zařadí do svých provozů MIWA systém, bude chtít zároveň nabídnout svým zákazníkům, kteří chtějí nakupovat do opakovaně použitelných obalů, tuto možnost i pro jiné druhy zboží. A tady je příležitost i pro jiné druhy systémů a řešení, které, jak věříme, budou příkladu MIWA následovat.

Máte přehled o tom, kolik lidí dejme tomu týdně pomocí MIWA v Česku nakupuje?

Práce s daty a monitorování veškerého pohybu zboží v systému je klíčovou součástí našeho řešení. Máme tedy zcela přesný přehled o stavu zboží i prodejích. Nutno však poznamenat, že první realizace, které máme za sebou, ať už v Česku nebo zahraničí, považujeme pořád za pilotní řešení. Nesou s sebou i vychytávání dětských nemocí systému, ladění zákaznické zkušenosti a práci se sortimentem.

Takže kolik lidí MIWA používá?

Čísla, která máme k dispozici, jsou ovlivňována vstupem na trh a nelze z nich ještě vyvozovat nějaké přesnější závěry. Obecně můžu říci, že v našem systému se aktuálně týdně otočí několik stovek kilogramů produktů a toto číslo pořád roste. Osobně ale vnímám potenciál i ve stávajících realizacích o řád vyšší, systém se stále zabíhá a na přesnější výsledky budeme muset chvilku počkat. Dobrým indikátorem ale může být, že všichni naši partneři chtějí spolupráci dále rozvíjet, takže minimálně z jejich pohledu je systém úspěšný.

Je to hezké, že se dá nakupovat bez jednorázových obalů. Ale spousta plastů a dalších obalů se používá při distribuci a skladování zboží. Jak MIWA pracuje s těmito odpady?

Právě v tom je MIWA unikátní. Neřešíme jenom prodej, ale naše řešení zahrnuje celý distribuční řetězec, tedy od výrobce až do domácnosti. Výrobce zabalí zboží do opakovaně použitelné transportní kapsle, která se po vyprodání obsahu v obchodě vrací zpět k výrobci k novému naplnění. Pro výrobce jde tak pouze o změnu typu obalu, ale zároveň již nepotřebuje kartonové krabice a jiné obaly pro dopravu. MIWA má celý proces distribuce pod kontrolou díky chytrým technologiím a nemůže se proto stát, že by z tohoto systému někde nekontrolovaně vypadával obalový odpad. Vše zůstane v systému, pod kontrolou. V zásadě se maximálně snažíme vzniku odpadu předejít, a kde to není možné, tam vzniklý materiál efektivně využít. Jde o prosté naplnění principů cirkulární ekonomiky.

Systém MIWA v prodejně Country Life v Praze na Letné. (Foto: Archiv Miwa)

Na český trh jste vstoupili před třemi lety. Jste tam, kde jste chtěli touhle dobou být? V čem jste dál a co naopak trvá déle, než jste čekali?

Při vývoji úplně nového technologického řešení je hrozně obtížné, hlavně v počátečních fázích, dobře odhadnout všechny souvislosti, které vývoj přinese. Před pár lety jsme, myslím, očekávali, že samotný vývoj bude rychlejší. Na druhou stranu výzvy, kterým jsme čelili, nám umožnily vytvořit systém dokonalejší a zapracovat všechny vstupy, které jsme postupně i ve spolupráci s našimi partnery identifikovali jako klíčové pro jeho úspěch. Každopádně vývoj je kontinuální proces, který prvními realizacemi rozhodně nekončí, ale i na jejich základě se stále vylepšujeme.

Jaké výzvy jste například museli zdolat?

Mnohdy může jít třeba i o úplné drobnosti, které ale výrazně naruší chod celého systému. Kupříkladu naše transportní kapsle: výrobce má zájem na co nejobjemnějším balení, prodejce zase potřebuje s kapslemi manipulovat v prostředí prodejny. Oba pohledy jsou naprosto racionální a musí se najít ergonomicky i objemově nejvýhodnější varianta, a to chvíli zabere. Samostatnou kapitolou je hledání kvalitních a inovacím otevřených výrobců pro jednotlivé části naší technologie. To je opravdu proces na hodně dlouhou dobu.

Po celé České republice už funguje spousta bezobalových obchodů, kde si zákazník může odsypat zboží do vlastního pytlíku či nádoby. Tak proč MIWA, v čem je to jiné?

Ambice MIWA je globální a naším cílem je prosadit princip REUSE, tedy opakované použití, jako standard pro velké výrobce, pro obchodní řetězce a pro maximum koncových zákazníků. Abychom tohoto mohli dosáhnout, je náš systém navržen tak, aby byl libovolně rozšiřitelný a škálovatelný a aby vyhovoval potřebám a požadavkům těchto velkých hráčů. To s sebou nese splnění nároků na hygienu výroby, distribuce a prodeje. Nutné je pohodlí a dostatek informací při nakupování pro spotřebitele, tak aby nakupování nebaleného zboží mělo šanci oslovit mainstreamového zákazníka. Systém musí být kompatibilní se zavedenými způsoby logistiky a vnitřními systémy všech zúčastněných. V tomto všem se MIWA odlišuje od dosavadních způsobů prodeje nebaleného zboží a myslím, že obchodníci i spotřebitelé tyto benefity dokáží ocenit.

Tím myslíte to, že na zboží jsou kódy, které se dají nasnímat na mobil, a zákazník o tom zboží něco zjistí?

Chytrost MIWA systému přináší benefity spotřebiteli i ostatním článkům řetězce již v okamžiku zabalení zboží. Transportní kapsle je vybavena RFID technologií, takže už v okamžiku zabalení zboží máme v systému informaci o tom, co která kapsle konkrétně obsahuje, a můžeme ji sledovat po celou dobu její distribuce i prodeje. Známe tedy přesný původ zboží, stav zboží v kapsli, trvanlivost a podobně. Vše je jednoduše dostupné v systému. Kapsle je neprodyšně uzavřena až do umístění do výdejového modulu na prodejně, takže není možná žádná manipulace s obsahem, nikde se nic nepřesypává, neexistují žádné otevřené pytle se zbožím ve skladu. To je v oblasti distribuce a prodeje nebaleného zboží naprosto unikátní. Samotný výdejový stojan pak umožňuje velmi snadné dávkování a nákup zboží do odnosné nádoby dle výběru včetně vlastního obalu zákazníka.

V praxi zákazník jen převáží na integrované váze vybraný obal a nasype si zboží z výdejního ventilu dle potřeby. Ventil opět díky RFID technologii pozná, které zboží právě sype, a automaticky upravuje frekvenci a sílu jeho dávkování. Nádobu se zbožím zákazník opětovně položí na váhu a pak si po vizuální kontrole množství a ceny vytiskne etiketu pro pokladnu. Jednoduché a rychlé. Každá kapsle je pak na prodejně označena takzvanou produktovou kartou, která vizuálně i informačně nahrazuje dnešní standard jednorázových obalů. Veškerá data o zboží jsou tedy k dispozici a umožnit zákazníkům pomocí skenování kódu nebo jiným způsobem přístup k detailu o daném produktu je už jen otázkou přípravy vhodného rozhraní. Asi mohu prozradit, že na tomto intenzivně pracujeme a brzy nebude problém zboží zaplatit z aplikace i využívat chytrých nádob, které nákupní proces nadále zjednoduší.

Vnímáte bezobalové obchody jako konkurenci?

My nejsme obchodníci. Neprodáváme zboží. Poskytujeme technologii – nástroj pro to, jak efektivně a ekonomicky smysluplně zajistit prodej určitého segmentu potravin. Z tohoto důvodu bezobalové obchody nejsou a ani nemohou být naší konkurencí. Pro nás to jsou spíše potenciální klienti.

Máte rozjednanou spolupráci v zahraničí. Tuším, že ve Švýcarsku v Nestlé. Jak to vypadá, už to reálně funguje?

Ano, se společností Nestlé spolupracujeme. Ve Švýcarsku testujeme pilotně MIWA ve třech obchodech se sortimentem kávy a pet food. Výsledky jsou zatím velmi uspokojivé a jednáme o dalším rozšíření spolupráce. Aktuálně pracujeme také na realizacích v Německu a Francii, kde předpokládáme první obchody s MIWA technologií v první polovině tohoto roku.

Jaké konkrétně obchody v Německu a ve Francii to jsou?

Konkrétně s ohledem na fázi jednání to prozradit nemohu, ale obecně v Německu jde o velké řetězce. Ve Francii, kde má prodej nebaleného zboží velkou tradici, jednáme s řetězci i sítěmi menších obchodů, které jsou ale ve Francii velice silné.

Jak prozatím funguje váš byznys model? Vydělává ten projekt, anebo jej tvůrci dotují?

Byznys model je závislý na typu partnera, jinak funguje pro výrobce, kterému poskytujeme obalové řešení formou servisu, to znamená dodávky transportních kapslí, jinak pro obchodníka, který si nakupuje nebo pronajímá technologii pro prodej, plus její servis. U pilotních projektů, jejichž hlavním účelem je ověřit a vyladit celý systém a samotnou zákaznickou zkušenost, jde ve spolupráci s partnery primárně o pokrytí výrobních nákladů. Následně se postupně přechází na standardní podmínky spolupráce. MIWA byla od počátku financována ze soukromých zdrojů zakladatelů a na sklonku loňského roku získala první investici od fondu Tilia Impact Ventures. V nejbližším období firmu čeká řada dalších realizací, a pro škálování technologie tak hledáme další investory.

PŘEČTĚTE SI: Myslet na planetu je trendy. „Dopad bude brzy standardním kritériem pro investice,” věští průkopník Petr Vítek z fondu Tilia

Jak máte vymyšlený byznys model do budoucna? Stojany na kapsle, distribuce, znovupoužitelné obaly pro zákazníky, to všechno bude stát peníze. Bude zboží z MIWA dražší než běžné potraviny v supermarketu?

Jak už jsem řekl, MIWA není prodejcem zboží, a tudíž nemůže řídit výši cen potravin, které se skrze systém prodávají. Naši technologii budeme poskytovat za takových podmínek a s takovou přidanou hodnotou, že k vyšším cenám nevidíme důvod, právě naopak. Toto rozhodnutí je ale výlučně na straně obchodníka.

Systém MIWA v prodejně Nestlé ve Švýcarsku. Foto: Archiv MIWA

Už jste si plácli s nějakým velkým řetězcem supermarketů, že to v Česku zavede?

V Čechách jsme v jednání s některými řetězci, ale jsou teprve na počátku.

Spolupracujete s Košík.cz. Jak tato spolupráce vypadá? Dá se na Košíku nakoupit skrz MIWA?

Online prodej potravin je výrazně odlišný od realizací, které jsme zatím dělali v kamenných obchodech. Na společném projektu s Košík.cz pracujeme a doufám, že první výsledky budeme moci představit v dohledné době.

Evropská komise vás vyhlásila loni v říjnu nejlepší firmou na poli sociálních projektů v rámci European Social Innovation Competition. Pomohlo vám to nějak? Otevřelo vám to dveře k nějaké nové spolupráci?

Pro nás je hlavně důležité potvrzení relevance a proveditelnosti projektu, který během soutěže procházel detailním posuzováním. Je to zpráva jak pro nás, tak i naše stávající nebo budoucí partnery, že pracujeme na smysluplné a žádané inovaci s velkou budoucností. Samozřejmě každé takovéto ocenění, které se navíc silně medializuje, nám otevírá nové příležitosti a zajištuje nové kontakty.

Jak teď vypadá vývoj MIWA? Kolik lidí na tom denně pracuje, jaké otázky řeší, čemu se věnují?

Vývoj a vylepšování je nikdy nekončící proces. Náš tým designérů pracuje jednak na vylepšování stávající verze technologie, ale už máme rozpracováno řadu projektů na tento rok. Věnujeme se úpravě technologie pro tekuté zboží, pracujeme na konceptu odnosných nádob pro zákazníky a v neposlední řadě vylepšujeme naše software řešení. Výrazně jsme posílili aktivity v oblasti prodeje zejména v zahraničí. Úkolů je hodně na poměrně malý tým, který čítá v základu zhruba patnáct lidí.

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Eko, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články