Zálohované láhve, plechovky i tašky. Prodejci v gastru se předhánějí, kdo nabídne víc vratných obalů

Zálohované láhve, plechovky i tašky. Prodejci v gastru se předhánějí, kdo nabídne víc vratných obalů

29. zář 2021 Zuzana Keményová 8 min

Dopít sodovku a láhev vrátit do obchodu - situace, kterou dobře zná starší generace, ale mladí lidé ji umějí spíš ve verzi: stlačit PETku a hodit do žlutého kontejneru. Skleněné vratné láhve ale znovu plní pulty obchodů a následně pásy vratných automatů. Jsou symbolem trendu udržitelnosti, stejně jako například nově nastupující vratné tašky v e-shopech s potravinami nebo zálohované plechovky. 

Nápojářský gigant Mattoni 1873 právě spouští nový systém zálohovaných skleněných láhví. Na pultech jsou k dostání od konce září, prozatím jen v prodejnách Lidl. Příští rok na jaře přijde s podobným produktem i konkurenční Kofola.

„Zpočátku půjde o dva druhy výrobku ve skleněných vratných láhvích – Mattoni perlivá a Mattoni neperlivá. Oba budou k dostání v unikátní dělitelné přepravce,“ říká pro StartupJobs Newsroom Andrea Brožová, mluvčí Mattoni 1873. Litrová vratná skleněná láhev je za zálohu pět korun, speciální dělitelná přepravka za stokorunovou zálohu, a pokud se lidé vezmou jen polovinu rozložitelné přepravky, zaplatí zálohou padesátikorunu. Láhve i s přepravkami se budou vracet na stejných místech jako láhve od piva. Skleněná láhev nemá zcela nahradit PETky, má být spíše rozšířením možností nákupu. „Skleněná zálohovaná Mattoni tedy může být alternativou pro zákazníky, kterým vadí, že PET láhve zatím zálohované nejsou,” doplňuje Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

Důvodů, proč právě teď přicházejí výrobci nealka se skleněnými zálohovanými alternativami, je jednoduše nabídnout lidem nákup v obalech, které neskončí v koši. Vratné láhve, jež se plní zas a znovu, jsou podle Brožové udržitelnější než jednorázové PETky, byť jednorázově zrecyklované. „V Česku totiž PET láhve stále fungují pouze v lineárním režimu. Pokud lidé PET láhev vhodí do žlutého kontejneru, což se děje u zhruba 70 procent PET láhví uvedených na trh, a pak má štěstí, že je poslána k recyklaci, což je jen 50 procent PET láhví uvedených na trh, zrecykluje se jen jednou,“ upozorňuje Brožová. „Výsledný výrobek, například dětská plena nebo kobereček do auta, po použití končí na skládce či ve spalovně. Naše vratné skleněné láhve se používají zas a znova a cirkulují. Dopad na životní prostředí je tedy zásadně nižší, protože dochází k výrazné úspoře primární suroviny,“ vysvětluje Brožová.

Vratné skleněné láhve Mattoni navrhl oceňovaný designér Marek Mikovec. Záloha na láhev je pět korun, prodává je zatím exkluzivně Lidl. (Foto: Archiv Mattoni 1873)

Brožová dodává, že uvedení vratné skleněné láhve neznamená, že by firma chtěla deklarovat, že PET je špatný. Každý materiál – PET, hliník či sklo – má podle Brožové své opodstatnění a svou příležitost ke koupi. „Tímto krokem chceme lidem poskytnout širší výběr. Jako zásadní vidíme způsob, jakým s materiálem zacházíme. Dlouhodobě usilujeme o zavedení plošných záloh na PETky a plechovky v Česku a o nastartování opakované recyklace z láhve do láhve. Až se to podaří, bude snad i zacházení s PETem a hliníkem cirkulární,“ doufá Brožová.

Mattoni nemá žádné tržní odhady, jaký by mohl být o novinku zájem. „Ale věříme, že zájem bude,“ soudí Brožová. Pokud budou zákazníci vodu v těchto obalech kupovat hojně, přijde Mattoni 1873 i s dalšími výrobky v zálohovaném skle. Mattoni 1873 je v Česku například výrobcem vod Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka a dále nealkoholických nápojů Pepsi, Mirinda, 7UP, Schweppes, Gatorade a Mountain Dew.


Kofola nabídne sklo až příští rok

Se stejným konceptem, jen o pár měsíců později, přijde od jara příštího roku na trh také Kofola. I ona chce nápoje prodávat i ve vratných skleněných láhvích a nabídnout tak alternativu k plastovým láhvím a plechovkám. V projektu Cirkulka připravuje, stejně jako Mattoni 1873, speciální modulární přepravku. „Ctíme princip RRR čili Reduce, Reuse, Recycle (česky omez, znovu použij, zrecykluj. pozn. red.), který tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady," řekl generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras. V modulární přepravce vyrobené z recyklovaných plastů bude šest litrových láhví, zákazníci si do ní budou moci vložit nápoje značek Kofola, Vinea nebo Rajec. 

Přepravky firmy Kofola, stejně jako Mattoni, budou dělitelné a zálohované. Kofola je nabídne příští rok na jaře. Foto: Archiv Kofola

Firma na projektu pracuje více než dva roky, ovšem už šest let Kofola pravidelně počítá uhlíkovou stopu jednotlivých obalů. Zjišťuje, kolik uhlíku vyprodukuje těžba nebo produkce primární suroviny, ze které je obal vyrobený, jakou stopu za sebou nechává doprava, a to nejen při transportu zdrojového materiálu, ale i hotového produktu k zákazníkovi, dále znovu zpracování obalu nebo jeho následná likvidace. 

„Vypočítaná produktová uhlíková stopa je měřítkem celkového množství emisí skleníkových plynů, které se uvolní během životního cyklu určitého výrobku či služby. Zákazníky jsou v naší analýze myšleny obchody, kde se produkty prodávají. Uhlíkovou stopu jednotlivých obalů jsme poměrově přepočítali na jeden litr nápoje, abychom měli komplexní a srovnatelné hodnoty,“ vysvětluje Josef Novák ze společnosti CI3, která se zabývá konzultacemi spojenými s uhlíkovou stopou. Z analýzy nejlépe vychází nerezový sud, druhou nejnižší uhlíkovou stopu zanechávají recyklované plechovky, kterých je ale na trhu minimum, velmi podobně pak vychází recyklovaný PET, následuje vratné sklo a pak v blízkém závěsu standardní PET.

Podle analýzy společnosti CI3 má nejmenší uhlíkovou stopu pití čepované ze sudu. Následuje recyklovaný rPET a dále vratné skleněné láhve. (Foto: CI3)

Nejen výrobci, ale i další významní prodejci na poli gastra hledají cesty, jak nákupy potravin udělat šetrnější. Například Rohlík.cz v září představil  první vratné nákupní tašky v českém potravinovém e-shopu. „Naši zákazníci se po nich ptali skoro každý den,“ vzkázala mluvčí Rohlík.cz Denisa Morgensteinová. Vratné rohlíkovské tašky jsou vyrobeny z recyklovaných PET láhví. Rohlík tašky naplní a lidé pak při dalším nákupu vrátí tašku kurýrovi. Ze skladu taška putuje do prádelny, kde ji zaměstnanci Rohlíku.cz vyperou, očistí a zkontrolují, jestli není potrhaná či poškozená. Pak taška putuje do další domácnosti. Tak tento online supermarket jednu tašku využije minimálně pro 25 nákupů. Vratné tašky mají až o 80 procent nižší dopad na životní prostředí, než je tomu u papírové tašky, jak zjistila nedávná studie Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Znovupoužitelná taška na Rohlík.cz je za vratnou zálohu 250 korun. Zákazník ji po vyložení nákupu vrátí kurýrovi a e-shop tašku znovu použije. (Foto: Archiv Rohlík.cz)

Se svojí cirkulární ekospecialitou přišel i Košík.cz, který už loni v listopadu začal prodávat edici minerálky Mattoni 1873 v plechovce s tříkorunovou zálohou.

Zálohový systém na nápojové obaly úspěšně funguje v deseti zemích Evropy, a to v Chorvatsku, Německu, Dánsku, Norsku, Finsku, Švédsku, Holandsku, Estonsku, na Islandu a v Litvě. Například Litevci svůj zálohový systém spustili už v roce 2016 a už po dvou letech fungování se jeho prostřednictvím vybralo 83 procent skleněných láhví, 92 procent PET láhví a 93 procent hliníkových plechovek.

Úvodní foto: Zálohované láhve Mattoni 1873 v přepravce. (Foto: Mattoni 1873)

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Eko, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články