Virtual Real Life učí firmy nabírat pomocí VR brýlí. „Výběrko může být o 75 procent levnější,” říkají

Virtual Real Life učí firmy nabírat pomocí VR brýlí. „Výběrko může být o 75 procent levnější,” říkají

6. zář 2019 Petr Woff 7 min

Firmy mohou ušetřit většinu prostředků, které vynakládají na výběrová řízení, pokud uchazečům o zaměstnání nasadí speciální brýle. Ve virtuální realitě totiž rychleji otestujete, co člověk umí, případně jej efektivněji naučíte potřebným dovednostem. K těmto výsledkům dospěl ostravský startup Virtual Real Life s.r.o., který nyní zdvořile odmítá potenciální nové investory a chce růst vlastními silami. Na následující otázky odpověděla Jana Trdá, jedna ze tří spoluzakladatelů tohoto projektu.

Mezi současnými startupisty převažují lidé narození v 80. a 90. letech. Vy, zakladatelé společnosti Virtual Real Life s.r.o., jste zkušenější. Jakými cestami jste se dostali k tomuto podniku, který podle obchodního rejstříku zanedlouho oslaví první narozeniny?

Přesně tak, jsme zkušení, ale stále mladí – jen trochu déle, než je mezi startupisty obvyklé. Potkali jsme se postupně. Já jsem měla společnost zaměřenou na vzdělávání a přemýšlela, jak jej dále posunout a využít to nejlepší ze standardního vzdělávání i e-learningu. O virtuální realitě (VR) jsem začala uvažovat asi před třemi lety, ale čekala jsem na správného parťáka.

Potom se objevil Vláďa Nekuda s velkou zkušeností z řízení strojírenské firmy a nápad jsme společně posunuli směrem do výroby. A potom jsme se na konferenci o VR potkali s Rendou Bujnochem, kterého to zaujalo, protože měl zkušenosti z výroby a IT a rozhodl se přidat. Tak vznikla naše silná trojka.

Na prvním prototypu ve VR jsme začali pracovat asi před dvěma a půl roky. Ve chvíli, kdy jsme již měli konkrétní produkt a klienta, který o něj měl zájem, zapsali jsme se do obchodního rejstříku.

Hned od startu máte nabitý program: Spolupracujete s Karlovou univerzitou, pořádáte workshopy, projeli jste kus Německa, vystavovali jste v Hong Kongu, mezitím podporujete mladé začínající podnikatele projektem Teen Enterprise… Kolik máte zaměstnanců, že zvládáte tolik aktivit?

Zaměstnance momentálně nemáme žádného. Jsme to my, tři nadšenci, a potom spousta dalších lidí, kteří s námi spolupracují. Samozřejmě vývojáři, bez těch by to ani nešlo. Dále grafici, psycholožka a fyzioterapeutka – prozatím ne pro nás,
ale pro produkty, ergonom a další. Ale jsou to všichni živnostníci, kteří nám část svého drahocenného času věnují.

Shodou okolností jsme o zaměstnancích začali přemýšlet na poslední poradě a vypadá to, že se od nového roku rozrosteme, abych to stíhali.

A jak stíháme tolik aktivit? Některé jsou součástí naší práce – například i vystavování na veletrzích – a některé jsou srdeční záležitosti, bez kterých by nás ten byznys tolik nebavil. Sice podnikáme za účelem zisku, jak nám ukládá zákon :-), ale kdyby to bylo jen o penězích, tak brzy vyhoříme.

Vladimír Nekuda. Zdroj fotografie: Virtual Real Life s.r.o.

Data jako mrakodrapy na Manhattanu

Jako svého hlavního klienta uvádíte společnost Continental Automotive Czech Republic s.r.o. Chápu správně, že právě tam jste nasbírali data, ze kterých jste sestavili svoje zajímavé statistiky? Mám na mysli čísla prezentovaná na vašem webu: Zájem o výběrové řízení stoupne o 58 % a firma ušetří 75 % nákladů, pokud testuje uchazeče o zaměstnání prostřednictvím virtuální reality…

To jste si vydedukoval naprosto správně. I když Continental není náš první klient, přesto s ním spolupracujeme v součtu času nejdéle a prozatím nejkomplexněji, proto máme nejvíce dat právě od nich. Ale připravujeme další statistiky, třeba i z testování úspěšnosti VR rehabilitací pro nechodící pacienty.

Zajímalo by mě, jak probíhá výběrové řízení vašeho klienta, inovované virtuální nebo rozšířenou realitou. Uchazeč o zaměstnání vidí celý proces skrze speciální brýle, nebo tuto pomůcku používá jenom v nějakých mezičasech, kdy se testují vybrané schopnosti?

Druhá možnost je momentálně správně. Ve VR nyní probíhá testování – zručnost, pozornost, postřeh, paměť apod. Ostatní části jsou F2F (face to face, probíhají tváří v tvář, pozn. red.). Nicméně jsme již měli dotaz na možnost vytvořit ve VR celé Assessment centre (komplexní výběrové řízení, pozn. red.), tak uvidíme, kam se to posune.

Opět budu citovat vámi uváděná čísla: Učení prostřednictvím virtuální reality bývá minimálně o třetinu rychlejší, zdravotní rehabilitace probíhá dokonce třikrát rychleji než v tradiční prostředí. Takže pokud bychom chtěli být maximálně efektivní, měli bychom studovat a pracovat hlavně pomocí vašich speciálních brýlí? Nebo existují nějaké limity, a jakmile člověk pobývá ve virtuální realitě příliš dlouho, efektivita začne klesat?

Tady vstupuje do hry mnoho faktorů. Například váha brýlí, která se sice zpočátku zdá nepatrná, ale po hodině dvou může být limitující, stejně tak teplo – brýle vám zaberou kus obličeje, lidé se mohou potit. Dále je to přemíra vjemů, které mohou mozek po určité době unavit. Je to o odolnosti, i o zvyku, a hlavně o metodice, s jakou produkt připravíte, aby udržel pozornost delší dobu. My se zatím snažíme produkty koncipovat tak, aby se brýle v kuse využívaly asi 20 minut. Potom doporučujeme aktivitu prostřídat a nechat mozek od velkého soustředění odpočinout.

Virtuální realitu doporučujete například pro automotive, strojírenství, potravinářství, dopravu nebo logistiku. Zajímalo by mě, co děláte pro nadnárodní IT společnost Tieto, kterou taky uvádíte mezi svými referencemi.

Pro Tieto jsme připravovali zobrazování big data (velkých dat, pozn. red.). Bylo to pro nás zajímavé i zavazující, že nás oslovila právě IT společnost a byla to opravdu kreativní práce, kdy jsme data zobrazovali ve formě mrakodrapů à la Manhattan.

Zkouším si představit big data formou mrakodrapů na Manhattanu. Jde o nějaké obří sloupcové a jiné grafy, které člověk ve virtuální realitě vidí daleko detailněji, než kdyby byly na obrazovce notebooku nebo na promítacím plátně?

Zkuste si to představit tak, že každý klient je jeden mrakodrap. Jeho výšku určuje objem financí nebo dat. Každé patro je jeden produkt. A pokud tam svítí v okně červený maják, znamená to problém a vy se můžete podívat, o co jde.

René Bujnoch. Zdroj fotografie: Virtual Real Life s.r.o.

Zákazníkům uleví licenční platby

Pro Českou tiskovou kancelář jste uvedli, že váš produkt může stát 1 000 000 Kč, pokud bude vyvinutý individuálně pro jednoho zákazníka - nebo třeba 150 000 Kč, pokud bude vyvinutý univerzálně pro více klientů. Jde o vaše reálné ceny, nebo jenom o příklad, o kolik mohou klesnout náklady?

Jedná se o obojí. I produkty na míru mohou být levnější – záleží, co klient potřebuje, jak je to složité, ale u hodně jednoduchých záležitostí třeba 150 000. Nicméně komplexnější zakázky (složit stroje, linky) ve vysoké kvalitě grafiky se vyšplhají i přes milion. A samozřejmě krabicové produkty jsou několikanásobně levnější, hodně záleží na individuálních úpravách základního produktu. Abychom umožnili VR využívat i menším firmám nebo společnostem s omezenějším rozpočtem, zavedli jsme teď i licenční platby, které jsou v jednotkách, maximálně desítkách tisíců.

Prozradíte, jaké jsou vaše ekonomické výsledky?

Rádi bychom, ale až budeme mít za sebou celý hospodářský rok. Zeptejte se za pár měsíců.

Chápu. Můžete tedy prozatím prozradit, zda Virtual Real Life s.r.o. je nyní hlavní pracovní aktivitou vás a vašich společníků?

Pro VR Life pracujeme všichni naplno, jen si to zatím neplatíme, všechno jde zpátky do firmy. Ale od nového roku už budeme za práci ohodnoceni i finančně, nejen dobrým pocitem.

Prý jste dostali několik investičních nabídek. Odkud přišly?

Nevím, zda si teď na všechny rychle vzpomenu. Ale pár z Ostravska, nějaké z Prahy, jedna z Rakouska. Byly nějaké náznaky v Asii, ale spíše jen oťukávání.

A využijete nějakou, nebo budete spoléhat na své prostředky?

Pečlivě jsme to zvažovali a nakonec se rozhodli, že prozatím to zvládneme sami a uvidíme později, zda do nějaké investice půjdeme.

Jana Trdá. Zdroj fotografie: Virtual Real Life s.r.o.

Volná místa ukrytá ve firemním logu

Virtuální realitu používáte na řadu účelů – na zobrazování velkých dat, jako vzdělávací a léčebnou pomůcku, ve výběrových řízeních… A přitom říkáte, že hlavním limitem této technologie zatím zůstává lidská fantazie. Jak podle vás bude vypadat naše společnost, až bude virtuální realita využita naplno?

Jde o to, zda se VR opravdu bude tak hodně rozvíjet. Různé predikce mluví spíše o boomu rozšířené reality, s tou také pracujeme. Ale určitě věříme, že VR může výrazně snížit uhlíkovou stopu jednání nejen v nadnárodních společnostech: Nemusím do auta nebo na letiště, hodím brýle na hlavu a potkám se s kolegy ve VR... Přinese velkou pomoc ve školství a i dalším vzdělávání. Interaktivita a pohlcení tématem bude standardem. Pomůže v terapiích i učení jazyků. Ale přinese pravděpodobně také problémy s vyšší závislostí na virtuálním světě.

O vaší nabídce rozšířené reality jsem četl: Když budu chytrým telefonem snímat logo vašeho zákazníka, mohu vidět například jeho aktuální volná pracovní místa, firemní videa...

Přesně tak. Je to jedna z možností, jak využít rozšířenou realitu. Připravujeme i školení BOZP (bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pozn. red.) v rozšířené realitě nebo katalogy produktů či testování zbožíznalství.

Používáte nějak virtuální realitu ve svém osobním životě, mimo firmu, například když se sami vzděláváte nebo relaxujete?

Nikdo z nás kupodivu ani nehraje hry na PC a VR máme hlavně jako pracovní nástroj. Ale dívali jsme se třeba přes VR Google Earth, kam pojedeme na dovolenou. :-)

Autor: Petr Woff
Zdroj fotografií: Virtual Real Life s.r.o.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články