Více než třetina kamionů vozí pouze vzduch. Brněnský logistický startup Wereldo to plánuje změnit

Více než třetina kamionů vozí pouze vzduch. Brněnský logistický startup Wereldo to plánuje změnit

6. zář 2020 Zuzana Hübnerová 5 min

Nadneseně se označují za Kiwi.com v logistice. Kromě toho, že brněnský startup Wereldo aplikuje podobnou logiku na zefektivňování přepravy zboží, jakou Kiwi.com zastává v letecké přepravě lidí, ho se známější brněnskou společností spojuje ještě jedna věc. Spoluzakladatelé Jakub Skopec, Tomáš Zahradník a Milan Maroszczyk se v Kiwi.com před pár lety potkali. Wereldo, které založili před dvěma lety, chce pomocí sběru dat a automatizace některých procesů zrychlit, a především zefektivnit logistiku. Tak, aby na silnicích byly dodávky a kamiony maximálně využité a nejezdily poloprázdné. Nápadu věří i investoři, kteří už do něj vložili miliony korun.

Digitalizace letectví se stala vzorem spoluzakladatelů brněnského startupu Wereldo. Chtěli by, aby jednou bylo v přepravě zboží možné to samé jako při přepravě lidí. „Zatímco letenku do Austrálie si můžu koupit na telefonu během pár minut, v logistice tohle není dnes možné. Je zatím velmi málo digitalizovaná. Oproti osobní přepravě má tak pětileté zpoždění. Takže musím zvednout telefon a začít hledat, kdo mi balík nebo paletu doveze třeba jen do Ostravy,“ upozorňuje jeden ze zakladatelů Wereldo Milan Maroszczyk.

Typickým zákazníkem Wereldo je výrobní či obchodní firma. „Zaměřili jsme se na ně, protože jsou na začátku celého řetězce. Tam vzniká poptávka a mají nejvíce dat, co kam převézt. Na základě dat o všech objednávkách firmy děláme chytrou optimalizaci podle ceny, nikoliv kilometrů,“ přibližuje pro Newsroom Startupjobs Maroszczyk technologii, která na rozdíl od většiny konkurence funguje v cloudu.

Konkrétně pak automatizují některé procesy, které nyní musí zaměstnanci firem zvládat s papírem a tužkou či excelovou tabulkou. „Některé společnosti mají na přepravu vlastní auta. Využívají také nasmlouvané menší a velké dopravce, spediční firmy. Každý dopravce má trochu jiný byznys model i ceny. Ten, kdo ve firmě logistiku plánuje, musí stále přemýšlet, kdo co kam převeze. Zkouší různé kombinace, ceny. A většinou je to tolik informací a možností, že to prostě nevymyslí dobře. Z toho důvodu má logistika osmatřicetiprocentní neefektivitu a nejčastěji převáženou komoditou je vzduch. Každý třetí kamion jede poloprázdný nebo prázdný,“ říká Milan Maroszczyk.

Digitalizovali spolu cestování v Kiwi.com, teď chtějí nabídnout stejné možnosti i v přepravě zboží

Oni se tuto neefektivitu snaží snížit pomocí algoritmů, které vybírají nejvhodnější řešení na základě dat od firem a cen dopravců. „Software si vezme údaje o tom, jak je zásilka velká. Odkud kam má jet. Zda má nějaké restrikce. Tedy například že vyžaduje chlazení. Následně doporučí, jaký typ přepravy a jakého dopravce zvolit, a sám mu automaticky pošle e-mail s požadavkem,“ přibližuje Maroszczyk.

Na podzim nabídne sdílenou přepravu

Zatím Wereldo funguje pouze pro transport po Evropě. „Pomalu se ale dostáváme i k letecké a lodní přepravě,“ dodává Maroszczyk. Také se soustředí převážně na české firmy. „Logistika je především o datech a objemu zásilek. Kdybychom měli jednu firmu v Česku, jednu v Rusku a jednu v Číně, tak optimalizace nebude tak dobře fungovat,“ vysvětluje Maroszczyk.

Doposud se brněnský startup zaměřoval na digitalizaci a optimalizaci přepravy v každé společnosti zvlášť. Na podzim tohoto roku se je ale chystá propojit a nabídnout tak ještě větší úsporu i menší ekologickou zátěž. „Chceme optimalizovat skrze firmy. To znamená, že vezmeme data od několika firem, které jsou blízko sebe, použijeme na ně náš software a přepravu budeme řešit hromadně. Normálně by vyjelo pět dodávek, které by byly poloprázdné. My ale můžeme na základě výsledku říct, že si má firma A například objednat auto s nosností čtyřiadvacet tun, a kromě svého nákladu má převézt i náklad firem B, C a D v okolí. Dopravce bude mít vytíženější kamion a dokáže nabídnout lepší ceny. Ve finále bude celá přeprava levnější, efektivnější a ekologičtější,“ popisuje novinku, která má být pilotně spuštěna v říjnu, Maroszczyk. Odpovědnost za případné problémy a škody pak půjde právě za Wereldo.

Podle Milana Maroszczyka se na digitalizaci a modernizaci logistiky ve firmách doposud zapomínalo

Za využívání služby platí zákazníci měsíční poplatek. O ceně pak rozhoduje především počet objednávek. Například čtyři sta objednávek za měsíc vyjde na pět tisíc korun. „Neomezujeme to na počet uživatelů, protože přepravu řeší ve firmě často několik oddělení. My chceme, aby byla data digitalizovaná a na jednom místě. Takže ideálně aby všichni ve firmě řešili dopravu přes náš software. Ať už to tedy ve firmě využívají tři lidé, nebo tři sta lidí, my účtujeme podle počtu objednávek,“ říká Milan Maroszczyk. Na podzim, kdy začnou společnosti propojovat, ale pomalu plánují přejít i na transakční model, kdy budou za firmy řešit i rezervace, a získají tak marži na dopravě. Přiblíží se tak ve fungování již zmíněnému Kiwi.com, kde se všichni spoluzakladatelé Wereldo seznámili.

V digitalizaci logistiky věří také investoři

Že má digitalizace přepravy zboží zářnou budoucnost, věří i investoři. Wereldo se tak za pouhé dva roky fungování podařilo získat značnou podporu. Kromě investice deseti milionů korun od Lighthouse Ventures z počátku letošního roku získal logistický startup v minulém týdnu finance i od investiční skupiny Patero a fondu JIC Ventures.

Ačkoliv ani jedna strana přesnou částku neuvedla, jednalo se údajně opět o investice v řádech milionů korun. „Investorům je jasné, že to, co se stalo v osobní přepravě, se do pěti deseti let stane i v logistice. Ačkoliv je většina firem už do značné míry digitalizovaná, na logistiku se dosud zapomínalo. Přitom špatně řešená doprava může pokazit celý zbytek fungování firmy. Investoři tak vědí, že má tato oblast velkou budoucnost, a nám věří, že zvládneme to, co slibujeme,“ uzavírá Milan Maroszczyk.

Foto: Unsplash, archiv Wereldo

Zuzana Hübnerová

Vystudovala žurnalistiku a HR v Česku i ve Švédsku. Působila v Deníku či v České televizi. Nyní se věnuje nastavování interní komunikace ve firmách a píše o tom, co se děje ve startupech i ve vědě.

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Aplikace, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články