Usertech: “Inspirují mne lidé, kteří posouvají hranice toho, co je možné.“

Usertech: “Inspirují mne lidé, kteří posouvají hranice toho, co je možné.“

2. čvn 2015 Redakce 5 min

Usertech nám představil Jan Beránek, CEO a zakladatel

 

Co Usertech dělá?

Usertech stojí na třech pilířích. V základu jsme digitální a social media agentura, která pracuje s přímými klienty jako Forbes, Lego, Sodexo, Camel, E.On atd., současně jsme i partnerem pro marketingové a PR agentury. Druhou oblastí jsou digitální inovace pro “velké” klienty, zejména pak Raiffeisen bank, Homecredit a E.On. Třetí oblastí jsou naše vlastní startupy a produkty. Aktuálně máme 3 - SingleCase, eHotel a Lens ID. V dubnu jsme navíc  představili program U+Farm, jakýsi interní startup hub.

Obecně spolupracujeme s různým typem klientů. Firmám pomáháme vyvíjet uvádět na trh nové produkty pro online prostředí. Vytvořili jsme a již několikrát odzkoušeli proces pro vznik inovativních řešení. Postupem času jsme se pro některé firmy stali v tomto ohledu partnerem. Agenturám zase poskytujeme vývojové týmy nebo kapacity.  Do všech typů projektů včetně zakázkového vývoje vkládáme velkou míru kreativity a vlastní invence.

Poslední 3 roky rosteme v obratu o 400%, meziročně se tým rozrostl z 15 na 55 lidí a v horizontu léta nabíráme cca 20 dalších. Aktuálně rozjíždíme pobočku v Číně, v hledáčku máme také americký trh a západní Evropu.

 

Proč jste rozjel Usertech?

Byl to přirozený vývoj - nejdříve jsem byl webmaster, potom kodér, pak programátor, následně jsem se naučil s photoshopem a dohromady to začalo dávat zajímavé obrysy. Začal jsem dělat celé weby a vyvíjet redakční systém. Počty projektů rostly a postupem času firmy nechtěly dělat s „pouhým“ živnostníkem“, proto jsem založil s.r.o.

Postupně jsme zjistili, v čem jsme dobří a hlavně proč to děláme. Začali jsme se profilovat do formátu firmy zaměřené na digitální inovace. Naším hlavním motorem je učení se nových věcí. Od každého očekáváme, že si bude nastavovat cíle za svou aktuální laťkou a udělá vše pro to, aby se to stalo. Všichni okolo mají stejný cíl, což obrovsky utužuje kolektiv.

Motivace neustále rozšiřovat potenciál lidí uvnitř i vně firmy je  zakořeněna v naší DNA, a to jak v kultuře, tak i v práci s našimi klienty, které vždy bereme jako partnery a s nimiž společně řešíme konkrétní problém. Je to i jedním z motivů, proč reinvestujeme podstatnou část generovaných zisků zpět do vlastních produktů.

 

Co je Vaše inspirace?

Má inspirace jsou lidé, kteří umožňují růst dalším lidem a posouvají hranice toho, co je možné. Mým snem je mít jednou na to, abych mohl pracovat v organizaci jako např. The Elders http://theelders.org/ která má takových lidí spoustu. Do toho počítám i svou přítelkyni, se kterou mohu po dlouhém dni probrat všechno dobré i špatné a dát si navzájem podporu.

 

 

Co považujete za největší úspěch Usertech?

I když rosteme relativně rychle, je zde velmi málo lidí, kteří by od nás odešli. Práce v Usertech je baví a vidíme, jak za ty roky s námi rostou. Dává mi to důvěru v kulturu, kterou budujeme, a že i při velkém tlaku na nábor nových lidí nesaháme vedle.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Intenzivně se zaměřujeme na upevnění pozice na českém trhu.  Dalším krokem v rozvoji je přirozeně expanze na zahraniční trhy. Aktuálně hledáme lidi pro Čínskou pobočku a do konce roku bychom se rádi ukotvili i v USA. Se vším samozřejmě souvisí efektivní fungování uvnitř firmy a ustálení projektového řízení, abychom byli schopni realizovat více komplexnějších projektů a současně zajistit kvalitu a včasnou implementaci.

Rozvíjíme také spolupráci s investory a startupy (pozn. red. v tomto případě ne těmi vlastními), což je jeden ze směrů, v kterém budeme určitě pokračovat. Časem bychom rádi rozšířili i portfolio našich startupů.

Jaké typy lidí hledáte do svého týmu?

Takové, kteří dokáží své 70 leté babičce vysvětlit, co to znamená, že jsou kodér nebo UX designer. Ty, kteří když designují/programují nový produkt, přemýšlejí v rovině, jak ho bude používat koncový uživatel a jsou ochotni za to před klientem bojovat.

 

V čem jste jiní než konkurence?

Ve zkratce řečeno, snažíme se vyřešit business potřebu nebo user experience problém a ne jen postavit web nebo aplikaci. Již samotné nastavením firmy - agentura -> inovace -> startupy – něco vypovídá...

 

Vznik komplexnějších projektů má svou koncepci a jasně definovaný postup, který neustále vylepšujeme. V principu trávíme mnohem více času nad přemýšlením, jak budou lidi danou věc používat. Kombinace série brainstormingů a práce s funkčními prototypy vyústí v kvalitní produkt, přičemž se nám již v průběhu vzniku podaří eliminovat řadu potenciálních nedostatků.
Současně klademe velký důraz na business analýzu a detailní testing.

Vždy si nastavujeme vyšší laťku, než musíme a děláme vše proto, abychom byli partner a ne “pouze” dodavatel.

 

Co je pro vás při budování startupu nejdůležitější?

Tým lidí, který na něm pracuje. Ať už bereme v potaz Usertech jako takový nebo kterýkoliv z našich projektů. úspěch vždy stojí a padá na lidech a jejich entusiasmu.

 

 

Jak vypadá pracovní den v Usertech?

Projekťáci a Scrummasteři chodí většinou v 8, do 10 pak přijdou grafici a zbytek. V průběhu dne jsou schůzky s klienty, interní brainstormingy a standardní práce. Všude po stěnách máme tabule, u nichž potkáte hloučky lidí, kteří zrovna něco vymýšlejí, anebo na ně prostě kreslíme, co nás zrovna napadne. Samozřejmostí je hudební kulisa. První lidi odcházejí  později odpoledne, poslední před půlnocí. Záleží také na tom, s jakou časovou zónou zrovna děláme. O víkendech je v kanceláři vždycky pár lidí.

 

Nějaké další tipy / doporučení / vzkaz?

“If you cannot explain it simply, you don’t understand it well enough” - tohle máme napsané na zdi a řídíme se tím.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články