Chceme bezplatného supermana aneb Nejčastější trapasy v pracovních inzerátech

Chceme bezplatného supermana aneb Nejčastější trapasy v pracovních inzerátech

19. led 2019 Petr Woff 4 min

Buďme vděční za každou férovou firmu, která hledá nové zaměstnance. Ale bohužel, sebelepší pracovní pozice může zůstat nevyužitá kvůli špatnému inzerátu. Pokud sháníte nejvhodnější nováčky do svého týmu, následující článek berte jako přátelské varování, jakých formulací byste se raději měli vyvarovat. A zaměstnanci možná doplní legrační, nebo naopak smutné hlášky, které v pracovních inzerátech četli sami.

„Vyhlašuji výběrové řízení na dokonalou milenku, kuchařku, uklízečku, rodičku a pečovatelku. Pokud splňuješ uvedené požadavky, nabízím zkušební místo ve svojí ložnici a kuchyni, po zapracování taky adekvátní citové ohodnocení podle tvojí předchozí praxe.”

Takovou výzvu bychom na milostné seznamce jistě nezveřejnili. Nejhorší pracovní inzeráty jsou však vlastně parafrází: Jejich pisatelé bohorovně diktují svoje perfekcionistické podmínky - a poněkud zapomínají na pořádnou motivaci. Možná doufají, že tak odradí nekvalifikované lidi a přilákají šampiony, ale výsledkem bude pravděpodobně opak.

Citujme aspoň některé diskutabilní texty, které na pracovních serverech občas můžeme najít. A připojme dobře míněné rady, jak předejít případnému nedorozumění a pozitivně zaujmout vhodnou cílovou skupinu. Jde o hodně. Zaměstnavatel přece inzerátem hledá dlouhodobého kolegu nebo kolegyni a jejich společná kariéra může být úspěšnější a trvalejší než leckteré manželství.

 

„Nabídka práce”

Tohle je poměrně častá, ale chybně používaná fráze. Zaměstnavatel totiž formou inzerátu práci nenabízí (neprodává), nýbrž poptává (chce koupit něčí čas, kreativitu, výkon). Jenom zdánlivě jde o pouhé slovíčkaření. Pokud totiž zaměstnavatel pochopí, že práci poptává, lépe popíše svoji skutečnou nabídku: například dobrou partu, seberealizaci, a v neposlední řadě samozřejmě peníze.

 

„Hledáme hvězdu”

Král svého oboru, hrdina, superman. Doslova těmto charakteristikám má podle některých inzerátů vyhovovat vhodný zaměstnanec. Jenomže elitní profesionál zasluhuje adekvátní mzdu. Opravdu chcete a můžete svému novému špičkovému kolegovi platit několik milionů Kč ročně, tedy tolik, kolik by dostával v nejlepších globálních společnostech? Možná bude lepší, když budete pro svoji normální šikovnou firmu hledat normálního šikovného člověka.

 

„Jsme jako rodina”

Svoje malé děti nebo nemohoucí staré rodiče nezištně živíme, přestože někdy marně čekáme na jejich vděk. Synáčka nebo maminku přece nevyhodíme na ulici!

Obchodní společnost (s.r.o., a.s.) ovšem zpravidla funguje úplně jinak: Zaměstnává lidi a jenom dokud díky tomu vydělává peníze. Nerentabilního zaměstnance propustí. Proto svoji firmu raději neprezentujte jako „rodinu”, abyste nepůsobili pateticky, nebo dokonce pokrytecky. Třeba „přátelský tým”, „sympatická posádka” nebo „slušnej oddíl” zní pozitivně a přitom důvěryhodně.

 

„Mladý kolektiv”

Přijali byste do firmy geniálního člověka bez vlasů? A co kdyby byl zrzek? Nebo blonďák? Žádný problém, že ano. Proto, abychom oslovili taky schopné blonďáky, zrzky a další, do pracovních inzerátů nemusíme psát, že jsme tu samí bruneti. A stejné je to s věkem: Na novou výzvu čekají taky životem zocelení čtyřicátníci nebo padesátníci, které můžete odradit, pokud do inzerátu napíšete něco ve smyslu: „Jsme mladý kolektiv.”

úplně postačí, když shrnete svoji specializaci, poslání, počet pracovníků nebo reference - o věku, pohlaví nebo barvě vlasů klidně pomlčte.

(Obdivuhodných výkonů navzdory svému pokročilému věku dosáhla například Anna Mary Robertson Moses. V 78 letech začala malovat, a její nejúspěšnější dílo bylo prodáno za více než milion amerických dolarů. Taková grafička by uživila celou jednu kreativní firmičku :-).)

 

„Čtyři týdny placené dovolené”

Řidiči jezdí podle dopravních značek, pracovní portály dodržují GDPR (nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů), zaměstnavatelé respektují zákoník práce... Samozřejmě. Prostě žijeme podle nějakých základních pravidel, normálka. Takže v inzerátu nemusíte uvádět, že součástí pracovní smlouvy bude právo na důchodové pojištění nebo čtyři týdny placené dovolené ročně, což garantuje česká legislativa. Ale klidně přidejte nějaké svoje nadstandardní benefity: třeba pátý týden placené dovolené, sick days apod.

 

„Full-time na IČO”

Tady se jedná trochu o slovíčkaření, nicméně není od věci si na ně dát pozor, aby nehrozilo podezření z tzv. švarc systému - tedy nezákonné formy spolupráce, při které je pracovník de facto zaměstnancem, avšak formálně je osobou samostatně výdělečně činnou. 

Zákoník práce v § 2 jasně říká: „Závislou prací je práce, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, jménem zaměstnavatele, podle pokynů zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro zaměstnavatele vykonává osobně.” A dále: „Závislá práce musí být vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci (...).”

Pro úplnost dodejme, že citovaná „odměna” v tomto kontextu vzniká na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, nikoli na základě faktury.

Takže raději přes inzerát nehledejte někoho, kdo vám bude pomáhat fakticky jako zaměstnanec, ale formálně jako živnostník. A vyhněte se v takovém případě i slovíčku full-time, které může být bráno jako „závislá výdělečná činnost". Jinak byste totiž mohli zaujmout Státní úřad inspekce práce a riskovali byste tučnou pokutu.

Autor: Petr Woff

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články