Suchý únor a startupy. Proč jsou pastí pro (ne)alkoholiky?

Suchý únor a startupy. Proč jsou pastí pro (ne)alkoholiky?

5. úno 2019 Václav Lang 5 min

Bylo zřejmě pošetilé domnívat se, že při googlení kombinací jako startups for addicts” nebo startups alcoholism” (v rámci tzv. Suchého února) narazím na kvanta dobročinných firem zabývajících se pomocí s odbouráním závislostí. Místo toho vyhledávač vyplivl pestrou paletu pojednání o tom, že jsou startupy semeništěm hříchu a pastí pro potenciální, stávající nebo bývalé alkoholiky. Čím to?

Sedm let představovala sklenička něčeho ostřejšího pro Sarah Jane Coffey balzám na úzkosti a pomáhala jí zklidnit pocity méněcennosti či se jednoduše uvolnit. Když už toho bylo moc, rozhodla se ve svých 27 letech skončit s pitím. Ve stejné době nastartovala kariéru ve startupu - coby komunitní manažerka menší společnosti v Boulderu, Coloradu. A to se brzy ukázalo jako problém.

Krátce po jejím nástupu firma uzavřela úspěšné kolo fundingu a šlo se slavit. V půl desáté ráno se zaměstnanci sešli a zakladatel společnosti rozléval šampaňské. „Tou dobou už se mezi kolegy vědělo, že nepiju. Odmítala jsem pozvání na popracovní piva, stejně jako piva z firemní ledničky. Samozřejmě že jsem si toho hodně vyslechla, ale nikdy jsem se necítila nepatřičně,” popsala Sarah své zážitky na webu Wired.

„Když teď jeden ze zakladatelů rozléval šumivý nápoj do skleniček, tiše jsem se zmínila, že ho podám dál a raději bych si dala jen vodu. Viditelně ho to naštvalo, uštědřil mi zklamaný pohled: ‚Vážně? Nedáš si s námi ani tuhle malou skleničku na oslavu? Tohle je velká událost,‛” obořil se prý na ni. Sarah odolala i další vlně naléhání. Když se k ní pak připojil další z kolegů, šéf se rozběsnil: „To myslíte, ku**a vážně? Opravdu?”
 

Pivní sudy v kanclu a „šťastné hodinky”

Startupové firmy, založené a obsazené nejčastěji mladými lidmi kolem 30 let, často musejí balancovat mezi tvrdou prací a touhou po zábavě - po práci, ale i při ní. A to se - ať chceme, či nechceme - odjakživa neobešlo bez nějakého toho pití.

Deník The San Francisco Chronicle na to konto sesumíroval, že „pivní ledničky, soudky a celofiremní happy hours” jsou v některých kalifornských firmách samozřejmým benefitem, na něž lákají mladé talenty, stejně jako na jídlo zdarma či moderně zařízené kanceláře. „Začalo se to od nich očekávat, tvrdí insideři z oboru,” napsal deník.

Elevate

Například společnosti Yelp a Zillow dodávají svým zaměstnancům sudy piva, v Twitteru si mohou pracovníci vybírat mezi pivem a vínem, NerdWallet disponuje zařízeným barem. Nikdo asi neočekává, že Češi by v tomto ohledu zaostávali.

Samozřejmě ale záleží na každém startupistovi, jak s liberálním přístupem naloží. „To, že máte bar v kanceláři, přece ještě neznamená, že se přestanete chovat jako dospělí,” uvedla pro SF Chronicle mluvčí NerdWallet Nicole Colwell. „A to, že bar nemáte, zase neznamená, že se tam někteří jedinci nebudou chovat hloupě,” dodala. Třeba ve společnosti Zenefits zašla rozvolněná situace tak daleko, že zakázali pití alkoholu na všech firemních eventech.
 

Mají startupy rádi průšviháře?

Nad otázkou „Proč je pití alkoholu na pracovištích v Silicon Valley tak běžné?” se před rokem a půl zamýšlel softwarový inženýr z Uberu Jérôme Cukier. Ve svém pojednání uvádí, že alkohol je pro výdaje firmy drahou záležitostí, a přitom snižuje produktivitu. „První den ve Facebooku jsem pomáhal svému týmu nainstalovat bar, který si pořídili (a zaplatili) a vybavit ho alkoholem (což bylo také nákladné). Musím říct, že mě tato zkušenost poznamenala. Přišel jsem ze světa, kde si zaměstnanci platili i za ranní kafe,” podivil se. Pití na pracovišti s povolením od šéfa podle něj signalizuje, že si firma více cení průšvihářů nad konvenčními zaměstnanci. A to může na některé z nich přenášet negativní tlak. „Vždycky jsem ale byl schopen alkohol odmítnout a nikdy jsem se necítil vyčleněn, protože jsem nepil,” uvedl závěrem.

O svých zkušenostech se rozepsal také Charlie O’Donnell, zakladatel Brooklyn Bridge Ventures. Alkoholu neholduje proto, že mu nechutná a taky by mu bránil jezdit na motorce. Postupem času si proto zvykl přesouvat pozvání na neformální pracovní mítinky u piva na ranní snídaně či obědy. „Alkohol hodně souvisí se špatnými rozhodnutími. Znám jednoho partnera z venture capital společnosti, který si doslova musel s jejím zakladatelem sednout a promluvit si s ním o reputaci, která se vytvořila kolem jejich slavných „happy hours”. Zatímco pro letní stážisty mohly být příjemnou zábavou, rozhodně to firmě nepřidávalo plusové body u potenciálních posil z řad zkušených talentů,” uvedl.

Background photo created by kues1 - www.freepik.com

Další věc je - jak už jsme se zmínili v příběhu Sarah Jane Coffey - že popíjení a party zkrátka nemusejí být pro každého. „Nedávno jsem se bavil s někým, kdo byl najat do jednoho startupu jako jediný člověk nad 30 let. Jedna z prvních věcí, které mu sdělili, bylo že tam vždy v pátek odpoledne hrají picí hry. Řekl mi, že naposledy hrál nějakou alkoholovou hru asi před deseti lety a raději by na tuhle zkušenost zapomněl, ale kdyby se nezúčastnil, cítil by se, že nepatří do firemní kultury,” popsal O’Donnell.
 

Mládí, zábava a alkohol

Pojďme se ale na celou záležitost podívat z vědecké stránky. Vysvětlení je poměrně jednoduché a dalo by se shrnout formulí startupy = mládí = zábava = alkohol. „Když je vám 24 nebo 25 let, jak si představujete zábavu? Vypadá jako party a na party bude pravděpodobně alkohol,” uvedl pro SF Chronicle Charles O’Reilly, profesor na Stanford’s Graduate School of Business. „Mnoho pracovníků v high-tech firmách v Silicon Valley nevyrostlo. Jsou daleko od své rodiny a přátel, tak co jiného by měli dělat mimo práci?”

Poznamenal navíc, že chování a návyky vedoucích pracovníků mají tendenci vytvářet a tvarovat celou firemní kulturu, takže když má lídr nezdravý vztah k alkoholu - nebo třeba tlačí zaměstnance k pití - odrazí se to pravděpodobně i ve firmě a definuje ji to jako takovou.

Na závěr tedy snad ještě rada Jerry Huma, CEO a spoluzakladatele webu pro pánskou módu Touch of Modern, který radí, že na jejich příležitostných firemních party nikdy nesmí chybět i dostatek nealkoholických nápojů pro ty, kteří nechtějí pít alkohol. „Někdy jsem to já. A to pak rozvážím lidi domů,” nechal se slyšet.

(Pozn.: Nakonec ale přece jen nebude tak zle. Ukázalo se, že startupy, které pomáhají bojovat se závislostmi, skutečně existují. Podíváme se na ně brzy v příštím článku.)
 

Autor: Václav Lang

(Cover Photo by Maurício Mascaro from Pexels)

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články