Spojili firemní akce s dobročinností. O eventy s přesahem od Dobrokaru je mezi zaměstnanci stále větší zájem

Spojili firemní akce s dobročinností. O eventy s přesahem od Dobrokaru je mezi zaměstnanci stále větší zájem

5. bře 2020 Zuzana Hübnerová 4 min

Éra klasických firemních akcí s hrami, výlety a alkoholem je pomalu u konce. Stále více zaměstnanců chce totiž během teambuildingů dělat něco smysluplného. I proto brněnský Dobrokar začal propojovat firmy s neziskovými organizacemi. Zaměstnanci velkých korporací i malých startupů tak spolu s kolegy staví prolézačky pro děti z lesních školek, okopávají záhonky v terapeutických zahradách či stloukají ptačí budky. Podle zakladatele Dobrokaru Petra Jeřábka je nyní velký zájem o ekologii. Naopak pomoc lidem bez domova firmy příliš netáhne.

Zakladatelé Dobrokaru říkají, že jejich společnost je eventová agentura s přesahem. Onen přesah pak akcím dodává spojení s neziskovým sektorem. Zatímco finanční dary od firem pro neziskové organizace jsou dnes už běžné, fyzická výpomoc je v Česku teprve na vzestupu.

Petr Jeřábek, který před pěti lety Dobrokar spoluzaložil, sám přišel z neziskové oblasti. Věděl proto, že jen peněžní dary mnohdy nestačí. A že dlouhodobější efekt i hlubší smysl bude pro zaměstnance mít, když se alespoň na jeden den budou moct zapojit do života neziskových organizací. „Propojení běžných firemních akcí s dobročinností dává něco navíc. Společný cíl a práce na něčem, co má skutečný význam, týmy tmelí mnohem víc než uměle vytvořené situace a hry,“ dodává pro Newsroom StartupJobs Petr Jeřábek. A jeho slova potvrzuje i vzrůstající počet poptávek. „Naštěstí si na zájem vůbec nemůžeme stěžovat. Firem, které chtějí dělat teambuildingy či jiné firemní akce spojené s dobročinností, je v Česku čím dál víc. Stále více je i těch, se kterými spolupracujeme opakovaně a dlouhodobě,“ potvrzuje Jeřábek, podle kterého zaznamenali meziroční nárůst poptávek o třicet procent.

Zakladatelé Dobrokaru věří, že konat dobro společně tuží týmy více než klasické teambuildingy. (Foto: Dobrokar)

Dobrokar nabízí jak katalogové řešení, tak akce na klíč. Podle Jeřábka jsou totiž mezi klienty společnosti, které se chtějí zapojit do něčeho již rozběhnutého, i takové, které chtějí smysluplný event začlenit do vlastního programu společenské odpovědnosti. „Někde mají jasnou představu, koho chtějí podpořit a proč. Jinde je to například spojeno s konkrétním místem působení. Teď jsme chystali akci pro společnost, která se stěhuje. V rámci eventu chtěli poznat novou pražskou čtvrť, do které se budou přesouvat, a zároveň se tam už nějak zapojit do místní komunity. A někdo chce pomoct, ale neví, kde začít a jaké jsou možnosti,“ přibližuje Jeřábek.

Táhne ekologie, bezdomovectví budí obavy

Trendem je nyní téma ekologie. „Zaměstnanci mají zájem například o výsadbu nových stromů či práci s odpadem. Populární je takzvaný upcycling, kdy z odpadu, který účastníci donesou, vyrábíme nové věci. Z nepotřebných odpadků si tak lidé vyrobí třeba svítidla, šperky či šaty,“ popisuje Petr Jeřábek.

Zájem je podle něj také o zážitkové akce spojené s inspirací. „Oblíbený je program Veď mě ve tmě, kdy si lidé zkusí během různých aktivit, jaké je to nevidět. Zároveň se potkají s Ondrou Zmeškalem, nevidomým sportovcem, který běžel maraton na Velké čínské zdi, přeběhl celou Českou republiku od východu na západ nebo soutěžil v Ironmanovi. Vykládá jim o tom, jak se vyrovnával se ztrátou zraku a jak se dají obtížné situace v životě překonat a ještě z nich pro sebe něco zajímavého vytěžit,“ říká Jeřábek.

Zaměstnanci při teambuildingu vyrábějí například vybavení pro děti z lesních školek. (Foto: Dobrokar)

Zároveň ale podle Jeřábka stále existují témata či skupiny, kterých se firmy obávají. „Pořádáme například i programy na pomoc lidem bez domova. Je to v podobě zážitkového vaření, kdy si firma uvaří skvělé jídlo pro sebe a udělá porce navíc i pro lidi bez domova. Mohou jim ho naservírovat a potkat se s nimi, což je pro někoho obohacující zážitek a pro některé zaměstnance je to už mimo jejich komfortní zónu. I proto o tento program není až takový zájem,“ dodává Petr Jeřábek. Podle něj se kromě pomoci lidem bez domova řada firem stále spíše vyhýbá i dobrovolnickým programům s lidmi s tělesnými či mentálními hendikepy.

Kromě pomoci nabízí Dobrokar nově i vzdělávání a networking

Akce nejsou limitované ani počtem zaměstnanců, ani formou pomoci. „Měli jsme tým o osmi lidech i akci pro dva tisíce účastníků. A kromě teambuildingů jsme organizovali také vánoční večírky či rodinné dny s přesahem,“ potvrzuje Jeřábek. On sám rád vzpomíná například na akci pro Etneteru, kdy vzali zaměstnance do lesní školky.Jeli jsme do Lesní školky Větvička u Plzně, kde se účastníci dozvěděli o smyslu a základních principech lesních školek. Následně vyráběli pro děti postýlky, nábytek či hračky. Máme pak na videu zachycené to nadšení, když děti v pondělí zjišťovaly, co všechno je ve školce nového,“ vzpomíná s úsměvem Petr Jeřábek.

V letošním roce mezi aktivity Dobrokaru přibyl i firemní klub, který má sdružovat lidi zabývající se otázkou společenské odpovědnosti firem a zaměstnanecké angažovanosti. „Každý měsíc se zaměříme na jedno konkrétní téma. Kromě setkání, vzdělávacích aktivit a sdílení dobré praxe uspořádáme akci, která se s daným tématem bude pojit. Díky tomu budeme moct reálně přispět alespoň trochu ke zlepšení situace v různých oblastech,“ uzavírá Jeřábek s tím, že klub sdružuje především firmy, které už prostřednictvím Dobrokaru pomáhají.

Zuzana Hübnerová

Vystudovala žurnalistiku a HR v Česku i ve Švédsku. Působila v Deníku či v České televizi. Nyní se věnuje nastavování interní komunikace ve firmách a píše o tom, co se děje ve startupech i ve vědě.

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Startupy, Kancelář
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články