Sociální síť pro nadšence do kryptoměn. Youtuberovo Tweetoshi uživatele odměňuje bitcoinem

Sociální síť pro nadšence do kryptoměn. Youtuberovo Tweetoshi uživatele odměňuje bitcoinem

16. pro 2021 David Pávek 6 min

Nechávat si platit za užívání sociálních sítí? Tuhle touhu chce začátkem příštího roku splnit aplikace, kterou založil český student a Youtuber Matěj Švancer. Jeho Tweetoshi dovolí uživatelům Twitteru vydělat bitcoin, respektive jeho zlomky, za zobrazenou inzerci či formou finanční podpory od sledujících. Zajímavá alternativa sociální sítě pro nadšence kryptoměn našla zkušeného investora, první velké překážky ale musela řešit ještě před ostrým spuštěním.

Twitter nemá ke světu kryptoměn daleko. Spoluzakladatel Jack Dorsey je dlouholetým příznivcem a uživatelem digitálních peněz, což letos potvrdil, když odstoupil z pozice generálního ředitele, aby se mohl naplno věnovat kryptoměnové aplikaci Block (dříve Square). Vzájemné spojení sociální sítě o 280 znacích a krypta, konkrétně bitcoinu, ale nevzešlo z jeho hlavy. Nová aplikace Tweetoshi je projektem Matěje Švancera, studenta Masarykovy univerzity, který je nadšencům do bitcoinu znám jako „KRYPTO Mates.“

Pod touto přezdívkou vystupuje český student Švancer na YouTube, kde přes 30 tisíc lidí odebírá jeho novinky, návody a rozhovory ze světa nejrozšířenější kryptoměny. Švancer nazval svou aplikaci Tweetoshi po slově „tweet“, tedy twitterovém příspěvku, a „satoshi“, malé části bitcoinu, které budou uživatelé dostávat. Ty se jmenují po zakladateli Satoshim Nakamotovi.

Krypto odměna

Třiadvacetiletý Švancer přišel s nápadem snadno. Twitterové aplikace třetích stran, tedy programy využívající obsah Twitteru ve svém rozhraní s novými funkcemi, používá několik let. Žádná z nich ale nenabízela propojení s jeho největší zálibou, kryptoměnami. Rozhodl se to sám změnit a založit twitterový klient, který uživatele odměňuje bitcoinem. „Nemyslím si, že existuje přímá konkurence. Je několik aplikací, které za placené členství nezobrazují reklamy, ale žádná, která by lidem platila za používání,“ říká pro StartupJobs Newsroom.

Tweetoshi uživatele odměňuje zlomky bitcoinu už za samotné používání, právě díky zobrazené inzerci. Kryptoměnu si lidé s twitterovými účty mohou posílat i mezi sebou. Důležitou funkcí je i vlastní softwarová peněženka, kde uživatel může menší obnos svých kryptoměn bezpečně uchovat. Jako by Twitter uživatelům dovoloval na jedné platformě psát příspěvky a zároveň vést spořicí účet.

Jak se nová aplikace rodila? „Točím o kryptoměnách, takže mám nějaké konexe na této scéně,“ říká Švancer a dodává: „Zeptal jsem se zkušenějších lidí, co by na něco takového říkali, a propojil se díky tomu i se svým angel investorem.“ Tím je Alex Pilař, odborník na IT a dlouholetý vysoký manažer společnosti DHL. Největší logistickou firmu opustil, aby se mohl věnovat jiným projektům a zálibám, mezi které patří i kryptoměny. Do Tweetoshi se zapojil od samého začátku.


Vývoj aplikace začínal s externí firmou, nakonec ale zakladatelé velmi brzy přešli k vlastní skupině programátorů. „Momentálně je v týmu šest lidí, které jsme nabrali i díky StartupJobs,“ potvrzuje Švancer. „Většina z nich jsou nadšenci do krypta, menší část jsou pak čistě programátoři, které jsme s tímhle světem seznamovali až my.“

Dýška i výdělek za používání

Počáteční investice do podobných aplikací se zpravidla pohybuje v nižších milionech korun. V Tweetoshi právě probíhá další kolo financování, do kterého by se měli zapojit i další investoři vedle Pilaře a zakladatele Švancera. Aplikace si na sebe následně bude vydělávat i díky inzerci, se ziskem ale počítá nejdříve v druhé polovině roku 2022.

Ano, reklam se v Tweetoshi uživatel nezbaví. Právě za to, že si je zobrazí, dostává zmíněné satoshi, tedy zlomky bitcoinu. Část peněz od inzerentů tedy jde lidem stojícím za aplikací, část přímo jejím uživatelům. Druhá možnost přijímání a odesílání bitcoinu už je o přímé interakci – místo lajku může uživatel ocenit autora zajímavého či vtipného tweetu právě kryptoměnovým „dýškem“, nebo někoho podpořit pevnou částkou každý měsíc, jako je tomu například na Patreonu či českých platformách Pickey a HeroHero. S tou výjimkou, že na Tweetoshi jde „jen“ o příspěvek uživateli, žádný zamčený obsah neotevře.

První překážka

V otevřené betaverzi, která funguje od konce listopadu, je zatím základní twitterový feed, tedy nekonečná zeď příspěvků od sledovaných účtů. Následně přibudou další funkce včetně soukromých zpráv a zmíněné reklamy. Bitcoiny už jdou posílat i nahrát do aplikace z vlastních zdrojů. „Tweetoshi funguje i jako bitcoinová peněženka, ale budeme se snažit uživatele učit o tom, že je super, když kryptoměny drží na vlastních peněženkách, kam mají přístup jenom oni,“ zdůrazňuje Švancer. „U nás by tak měli mít menší obnos svých bitcoinů. V klasické peněžence taky máte jen pár stovek, ne všechny svoje peníze,“ dodává.

Největší překážku zatím tvůrcům vystavil samotný Twitter. Když Švancer mezi své sledující rozšířil, že už je ke stažení otevřená betaverze Tweetoshi, zájem byl až příliš velký. „Místo nás šesti se najednou během patnácti minut přihlásily asi dva tisíce lidí. To bylo Twitteru podezřelé, což chápu,“ vysvětluje Švancer.

Sociální síť tedy přístup do Tweetoshi na zhruba dva týdny preventivně zarazila. Po komunikaci mezi oběma stranami už se ale betatesteři zase přihlašovat můžou. Bylo potřeba vyřešit, že za velkým zájmem stojí o reální uživatelé, nikoli nálet botů. Ostré spuštění aplikace je plánované na první kvartál nadcházejícího roku.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Aplikace, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články