Půl miliardy za recenzování hraček aneb Rady, jak letos uspět na sítích podle SocialBakers

Půl miliardy za recenzování hraček aneb Rady, jak letos uspět na sítích podle SocialBakers

4. úno 2019 Petr Woff 3 min

Facebook stále přitahuje nejvíc lidí, ale jeho inzertní podíl klesá oproti Instagramu. Možná proto, že mladší sociální síť úspěšněji vyvolává uživatelské reakce a marketing potřebuje zpětnou vazbu. K těmto závěrům dospěli plzeňští, tedy vlastně světoví SocialBakers. Přidali rady, jak se svým publikem vytvořit oboustrannou komunikaci a vytipovali vzorové letošní influencery.

Zrovna padaly burzy a propukala ekonomická krize, když parta mladých Plzeňáků vycítila velký potenciál v nové sociální síti: ve Facebooku. Na podzim roku 2008 tedy bývalí středoškolští spolužáci Martin Homolka, Lukáš Maixner a Jiří Voves společně s Janem Řežábem začali slibnou komunikační platformu analyzovat. Postupně rozšířili svoje portfolio, vybudovali startup SocialBakers, poskládali mezinárodní tým, získali světové renomé a předali kormidlo společnosti jiným kapitánům. Nyní, když růst některých ekonomik zase začíná zpomalovat, „pekaři” hlásí nové trendy na sociálních sítích.
 

Lidnatý senior a činorodý junior

Pokud jde o digitální marketing a zapojení uživatelů, stále prý jednoznačně vede Facebook. Jenomže který? „Starý” Facebook.com, nebo jeho mladší bratr Instagram.com, patřící stejným majitelům? Záleží na tom, co považujete za důležitější. Facebok.com má nadále nejpočetnější publikum, ale Instagram.com suverénně vítězí, hodnotíme-li aktivitu jednoho průměrného uživatele - typicky prostřednictvím lajků, komentářů a sdílení.

Taky záleží na ekonomickém sektoru. Zatímco na Facebook.com nelze určit jednoznačného dominanta (leda obecně ecommerce a retail), jeho mladší bratr dociluje interakcí především v oblasti módy a krásy. „Instagram se pro značky stává jedničkou mezi sociálními sítěmi, pokud jde o zapojení uživatelů,” shrnuje nicméně Yuval Ben-Itzhak, současný CEO SociaBakers. Trendem roku 2019 tady má být efektivní zacílení relativně malých, ale aktivních komunit.
 

Instagram ujídá z reklamního koláče

Statistiky ukazují, že inzerenti touží právě po oboustranné komunikaci. Zatímco podíl „starého” Facebooku na společném reklamním koláči vloni meziročně klesl, Instagram.com ukousl více než dříve. Inzerce tam rychle přibývá hlavně v takzvaných Stories, tedy kompilacích fotek nebo videí, které po 24 hodinách obvykle zmizí. Na obou platformách přitom roste význam videa, jež na Facebooku jakožto sponzorovaný formát už dohnalo fotografii.

Rozpočty na celebrity sociálních sítí mají letos souhrnně dosáhnout miliardových dolarových částek (řádově desítek miliard Kč). Podle SocialBakers však (zatím) neexistuje neprůstřelná strategie, jak odhalit falešné profily, což může tento byznys trochu kazit. Nicméně influencery, tedy tvůrci veřejného mínění chtějí být i samotní sponzoři kampaní - inzerenti. Podle „pekařů” mají především vyvolávat zpětnou reakci svého publika: přizpůsobit obsah jeho příjemcům, používat hashtagy, aktivně a pravidelně povzbuzovat svoje fanoušky ke komunikaci.
 

Letošní hitparáda starých dobrých” youtuberů

Instagram se stal kvintesenciální platformou pro influencery,” konstatují SocialBakers. Jsou však vlídní taky vůči Youtube.com, jehož hvězdy „dláždily cestu” svým dnešním následovníkům. A tuto trojici osobností považují za typické příklady influencerů, kteří jsou letos vhodní ke sledování a kooperaci:

švédský youtuber PewDiePie má 83 milionů odběratelů.

Ryan ToysReview je kanál osmiletého Američana Ryana a jeho rodičů, kteří tam recenzují hračky, a loni tak vydělali 22 milionů amerických dolarů (zhruba půl miliardy Kč).

Britská, původem kosovská popová hvězda Dua Lipa propaguje různé značky, letos například Jaguar, a přitom dostává podstatně více pozitivních než negativních reakcí - například za následující video v poměru zhruba 60:1.

Autor: Petr Woff

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články