Smyšlená jména startupů už nejsou v kurzu, teď letí jednoznačné názvy, ukázal průzkum

Smyšlená jména startupů už nejsou v kurzu, teď letí jednoznačné názvy, ukázal průzkum

9. zář 2020 Václav Lang 2 min

Uchu lahodící náhodné shluky písmen už nedominují světu startupových názvů. Stále více firem z této škatulky volí jednoznačná jména, která jasně odkazují k činnosti společnosti či konkrétnímu produktu. Vyplývá to z šetření startupové encyklopedie Crunchbase, jehož výsledky web zveřejnil počátkem týdne.

Crunchbase News každoročně zkoumá jména zhruba tisícovky nově založených či zafinancovaných startupů z anglofonních zemí, hledají v nich nejnovější názvoslovné trendy a následně je nechají ohodnotit expertem.

V uplynulém období se podle webu potvrdil trend z posledního sledování, tedy že názvy startupů bývají méně „hloupé”: „Posledně jsme zjistili, že se společnosti vzdalují od divně znějících jmen, jako jsou Dogpile nebo Doostang, ve prospěch konvenčnějších názvů. A podle uplynulých čtvrtletí to vypadá, že se tento trend nadále zrychluje,” uvádí Crunchbase.

Startupy, alespoň ty anglofonní, tak podle nich více tíhnou k pojmenováním, která skutečně vystihují jejich činnost. Mezi extrémními příklady uvádějí jako příklad The Browser Company, která vyvíjí internetové prohlížeče, půjčovnu oděvů Wardrobe či platební platformu Banked.

„Vypadá to, že trend bláznivých, hloupých či podivně psaných jmen hodně klesl,” zhodnotil zjištění Athol Foden, šéf agentury Brighter Naming, která radí firmám právě s pojmenováním.

Takový název by do současných trendů rozhodně zapadal.

Pozitivní, přímé a unikátní

Web dále jmenuje několik dalších úkazů, které se daly v uplynulých několika měsících vypozorovat v názvech nových startupů. Jedním z nich je například inklinace k pozitivním asociacím, třeba jako v případě Mighty (které se stará o management týmů) či Cured (software z oblasti zdravotnictví). Problémem v tomto případě ovšem je, že taková jména často již používají jiné firmy.

Další aktuálně trendující možností jsou přímé popisy, jako má v názvu již zmíněná The Browser Company či například New Age Meats, která - jak název napovídá - se zabývá kultivací masa ze zvířecích buněk. Taková jména se totiž jednoduše lépe pamatují.

Dále se podle Crunchbase objevují názvy s křestními jmény, přičemž zmiňují například startup napomáhající freelancerům Lili, bezpečnostní Gretel.ai či Oliver Space, jenž se zabývá vybavením domácností. Web upozorňuje, že se lidská jména často objevují u firem či nástrojů, které mají co do činění s umělou inteligencí a chatboty.

Posledním vypozorovaným trendem jsou záměrné chyby v pravopisu (creative misspelling), například Puzzl či Shef. Výhoda je jasná, název zní povědomě, a přitom je unikátní.

Web na vysvětlenou dodává, že mozek moderního člověka věnuje v dnešní době velkou část své kapacity právě zapamatování brandů - tak jako se naši předci museli učit rozpoznávat jednotlivé druhy rostlin či stopy živočichů. Firmy jsou přitom nuceny kvůli velké konkurenci volit taková jména, která jsou snadno zapamatovatelná, což platí zejména o malých startupech, jež si nemohou dovolit nákladné kampaně na popularizaci „vyrobeného” názvu. Jak ale web dodává, trendy v pojmenování bývají cyklické, a tak se dá očekávat, že se éra smyšlených názvů zase vrátí.

Foto: Unsplash

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Kancelář, Průzkumy, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články