ROZHOVOR: Lokalizátor od brněnských Sewio používá Budvar či Volkswagen. Sleduje ale i krávy a sportovce

ROZHOVOR: Lokalizátor od brněnských Sewio používá Budvar či Volkswagen. Sleduje ale i krávy a sportovce

29. bře 2019 Petr Woff 6 min

Brněnská společnost Sewio Networks s.r.o. rychle expandovala díky vlastnímu lokalizačnímu systému, který ve své výrobní hale používá automobilka Volkswagen nebo budějovický Budvar - hodí se ale i na sledování pohybu dobytka a sportovců. Loňský rok zakončila firma s obratem přes 1,3 milionu euro, který by letos rádi o třetinu navýšili. šéf Sewio Networks Milan šimek prozradil Newsroomu StartupJobs, jak toho chtějí dosáhnout, ale třeba i to, proč pořádají RTLS konference mezi vinohrady či v pivovaru.
 

Prodáváte hardware a software pro lokalizaci - přesněji řečeno jde o RTLS, anglicky real-time location system. Co výjimečného váš produkt umí v době, kdy velmoci vyvíjejí svoje vlastní polohové systémy (USA mají svůj GPS, Evropská unie v Praze provozuje Galileo, alternativy vznikly taky v Rusku nebo Číně)?

Předně: GPS na rozdíl od našeho produktu nefunguje uvnitř budov, hal nebo například v tunelech metra, protože signály ze satelitů jsou zeslabeny a roztroušeny střechami, stěnami a dalšími pevnými objekty. Pokud bychom chtěli ve dvou slovech a velmi nepřesně přiblížit náš systém, je to GPSka dovnitř. Pokročilé logistické systémy tak například dokáží sledovat pohyb zboží uvnitř výrobního areálu s pomocí našeho real-time location system (RTLS) a jakmile zboží opustí výrobní závod, systém ho dál sleduje pomocí GPS. My umíme pokrýt nejen vnitřek budov areálu, ale i případný venkovní sklad, tak jak je tomu například u našeho zákazníka - pivovaru Budějovického Budvaru, jakmile však zboží vyjede za brány závodu, je třeba GPS.
 


Vedle vás je dalším jednatelem společnosti Ľubomír Mráz, se kterým jste zároveň jejími hlavními spoluvlastníky. Jak jste k tomuto projektu dospěli?

S Lubomírem jsem studoval doktorský studijní program Teleinformatika na ústavu telekomunikací fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně, kde jsme se zabývali širokopásmou technologií. škola tak hrála před počátkem našeho podnikání klíčovou roli, díky ní jsme měli možnost setkat se s nejnovějšími technologiemi, věnovat se jim a na zahraničních konferencích a workshopech získávat další zkušenosti.
 

Správní lidé na jednom místě

20% podíl ve společnosti drží brněnský investor Y Soft Ventures, a.s. Můžete prozradit, co vám za pětinové spolumajitelství dal nebo dává?

Y Soft pro nás není ani tak klasickým investorem jako spíš technologickým partnerem. Jednak využíváme moderní výrobní kapacity Y Softu a zároveň Václav Muchna, zakladatel a CEO Y Soft, s námi aktivně sdílí zkušenosti, které získal díky budování této globální firmy.

Jaký význam pro vás má Jihomoravské inovační centrum, kde sídlíte?

Se jmény firem jako Kiwi.com, Flowmon nebo Phonexia, které JIC prošly, není nadsázka říci, že týmu JICu se daří podporovat lidi v rozvoji podnikání, které skutečně mění svět. Pro nás je JIC dnes zejména živoucí komunita, ve které dochází k aktivní výměně zkušeností mezi inovativními firmami, a mnohdy také k navázání obchodních partnerství. Výborně pro nás funguje komunita JIC+, kterou buduje a profesionálně a pečlivě se o ni stará Terezie Krpcová. 

Děláte všechno od vývoje hardwaru až po jeho fyzickou výrobu, anebo některé fáze tohoto procesu outsourcujete třeba přes země, kde je levnější lidská pracovní síla?

Irská společnost Decawave nám dodává základní čip, který sice tvoří „srdce” našeho produktu, ale je pouze jeho částí. Celé osazení plošných spojů pak probíhá na moderní lince už zmíněného Y softu - a kompletace pak přímo u nás. Proces usnadňuje fyzická blízkost Sewia a Y Softu v jedné z brněnských městských částí. 
 

Prodej pouze přes partnery

Vznikli jste v roce 2014, ale už máte pobočky v německém Mnichově a francouzském Lyonu. Můžete prozradit, jakého obratu nyní dosahujete a jestli budete otevírat další pobočky, třeba i na jiných světadílech? A jakou roli hraje síť vašich zahraničních partnerů, které dělíte na bronzové, stříbrné a zlaté?

Loňský rok jsme zakončili obratem přes 1,3 miliónu euro a letos bychom ho rádi opět o třetinu navýšili. Pobočky v Německu a Francii nám pomáhají spíše překonat bariéru jazykovou než vzdálenostní. Velký potenciál vidíme v USA, odkud nám chodí největší podíl poptávek, ale zatím tento velký trh obsluhujeme z ČR. Náš produkt nikdy neprodáváme napřímo zákazníkům, ale vždy přes partnera, který má jednak dobrou oborovou zkušenost a často již dlouhotrvající vztah se zákazníkem a od nás je odborně proškolen a získává potřebnou podporu během implementace. Dělení partnerů na bronzové, stříbrné a zlaté pomáhá koncovým zákazníkům jednoduše identifikovat míru zkušeností partnera s naším řešením, nicméně již bronzové partnerství vyžaduje úspěšné zakončení školení, což odlišuje náš model od jemu podobných.

Mezi vaše zákazníky patří společnosti Volkswagen, Budweiser Budvar, Bosch nebo Enel, ale pomáháte monitorovat taky pohyb sportovců na hřišti. Ve kterých oblastech vidíte pro svoje produkty největší potenciál a existují nějaké etické hranice, za které byste nechtěli jít, speciálně pokud jde třeba o monitorování zaměstnanců?

Největší potenciál pro nás má průmysl, resp. intralogistika, ale návratnost investice vidíme také v projektech v retailu, sportu nebo sledování pohybu dobytka. Síla a konkurenční výhoda našeho produktu je však nejsilnější v průmyslových aplikacích. Je to dáno jednak použitou širokopásmou technologií, která jako jediná umožnuje až 30 centimetrovou přesnost, a to i v dynamickém a náročném prostředí plném metalických objektů, ale také našimi unikátními algoritmy pracujícími s metodou TDoA (Time difference of arrival), které jako jediné umožňují významně prodloužit životnost baterie a jednoduše rozšiřovat projekty - jak co do počtu sledovaných objektů, tak pokrytí plochy signálem.

Zatím jsme se nesetkali s požadavkem na monitorování zaměstnanců z jiných než bezpečnostních důvodů. Takto například pomáháme v jednom italském projektu, aby pomoc včas dorazila ke zraněnému pracovníkovi v tunelu, nebo aby v případě nehody bylo zřejmé, kde a kolik se nachází pracovníků bezprostředně ohrožených na životě.
 

Nad sklenkou a půllitrem

Uvádíte, že jste vloni zorganizovali první RTLS konferenci v Evropě, přesněji ve vinařské obci Rakvice, kam přijeli hosté z Brazílie, Turecka a dalších států. Jak náročná byla příprava této akce - a má pro vás nějaké konkrétní pozitivní obchodní důsledky, například přivedla vám nové zákazníky, nebo jde „jenom” o PR efekt?

Máme inovativní produkt a řečníci se zaměřovali na reálné příběhy a čísla, motivace pro Brazilce, Američany nebo Turky vyměnit dálnici z Heathrow do kongresového hotelu v Londýně za panelovou cestu do vinařského domu v Rakvicích tak byla silná. účast ze všech koutů světa nás potěšila, ale zároveň byla velmi zavazující, abychom naplnili očekávání všech, i těch účastníků, kteří vážili tak dlouhou cestu.

Než jsme se pustili do plánování první RTLS konference v Evropě, stanovili jsme si několik cílů, které všechny vedly k posílení komunity okolo naší technologie. Po skončení akce jsme zjistili, že nám to přineslo další výsledky, které jsme ani neočekávali - určitě naším hlavním cílem nebylo získat přístup k tvrdým metrikám od našich partnerů nebo nejužší možnou zpětnou vazbu od „early adopters” našich nových verzí hardware. Konference přinesla konkrétní zakázky, ale přesto největší přínos vidíme ve výměně informací a navázání vztahů, ke které by nikdy nedošlo přes email nebo během schůzek v rámci pracovního týdne.

Letošní ročník svojí RTLS konference plánujete v Českých Budějovicích, hosty vezmete i do pivovaru tamního Budvaru. Budete po loňské zkušenosti něco dělat jinak? A souvisí nějak pořadí hostitelských lokalit (nejdřív Rakvice, potom České Budějovice) s vašimi chuťovými prioritami (máte raději víno než pivo)? :-)

To je velmi dobrá otázka! Volba Rakvic nebyla náhodná, součástí konference totiž byla návštěva výrobního závodu Volkswagen Bratislava, který je z Rakvic blízko a Sewio RTLS již využívá pro monitorování pohybu vysokozdvižných vozíků. Navíc náš CMO měl v Rakvicích svatbu a za tým vinařského domu paní Hytychové by dal ruku do ohně, takže jsme měli jistotu, že servis bude výborný. Jakkoliv byla konference v Rakvicích spojená s vínem, pro tu letošní v Budějovicích bude víno nahrazeno pivem. Spojíme užitečné s příjemným, součástí konference bude ochutnávka piva a exkurze do pivovaru Budvar, který používá Sewio RTLS pro zvyšování efektivity logistiky při manipulaci s více než 20 000 palet s pivem. 

Autor: Petr Woff

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články