Rozhovor s Martinem Michálkem. Autorem knihy Vzhůru do (responzivního) webdesignu.

Rozhovor s Martinem Michálkem. Autorem knihy Vzhůru do (responzivního) webdesignu.

23. bře 2018 Redakce 5 min

Martin Michálek je zkušený frontend designer, který slaví úspěch se svojí druhou knihou Vzhůru do (responzivního) webdesignu (knihu si můžete koupit zde). Co stálo za rozhodnutím vydat knihu o responzivním webdesignu? Čemu jinému se Martin věnuje? A na co dalšího se můžeme těšit? Odpovědi na tyto otázky a mnohem více se dozvíte v rozhovoru s Martinem Michálkem, který je také autorem znalostního testu z HTML.

 

Máte za sebou již několikaletou praxi v oblasti frontend designu, napsal jste e-book Vzhůru do CSS3 a anglický CSS Mine, píšete blog Vzhůru dolů, jste spoluzakladatel Frontendisti.cz, pořádáte školení, přednášky a především jste manžel a otec. Jak to všechno zvládáte?

Takhle napsaný zní váš seznam působivě, to jste mě úplně vyděsila. Ve skutečnosti se zabývám jen dvěma tématy – prací a rodinou. V práci dělám to, že ze zvědavosti zkoumám nové trendy ve frontendových technologiích a webdesignu obecně. Pak to různými formami šířím dál, protože mě to jednak baví a jednak živí.

Některé ze zmiňovaných prací navíc omezuji. Psal jsem o tom nedávno na blogu. Myslím, že je fajn nové věci zkoušet, zároveň jich ale člověk sám nezvládne dělat dobře zrovna moc.

Jo a ty moje dva kontexty – práci a rodinu – to zvládám se střídavými úspěchy a občas z toho mám dost odřené uši, jestli mi rozumíte. Přepínání mezi nimi je ale těžké pro všechny v mém okolí.

 

 

Mimo jiné jste v roce 2017 vydal svoji druhou knihu „Vzhůru do (responzivního) webdesignu“, která je tentokrát k dostání i v papírové podobě. Co vás přimělo k napsání této knihy? 

Měl jsem dva motivy: Za prvé jsem léta responzivní design školil a taky pomáhal firmám jej realizovat. Takže jsem měl docela velké množství materiálu, o kterém jsem věděl, že může být zajímavý pro lidi, kteří se na moje školení, ke konzultacím nebo na přednášky nedostanou.

Druhý faktor byl pro mě překvapivý úspěch prvního e-booku „Vzhůru do CSS3“. Našel si už docela dost přes tisíc zákazníků, což je na e-book prodávaný velmi malému segmentu jen přes vlastní kanály docela fajn. Takže jsem si řekl, že zkusím vzít jiné téma, zpracuji ho pořádně a do hloubky. No a tištěná verze je ta třešnička – inovace, abych se nenudil. Zkouším ji prodávat sám, jen s pomocí blogu a pár velmi šikovných lidí, kteří mi s tím pomáhají.

 

A proč je podle vás otázka responzivního webdesignu tak důležitá?

Dneska už nikdo nepochybuje, že mobilní zařízení ve webdesignu řešit musíme. Otázka nezní „proč“, ale „jak“. V kontextu knížky je tedy podstatné ono „jak“. Například: Jak responzivní design zrealizovat technicky? Jak uvažovat jako designér? Jak lidé vlastně ona zařízení používají? Jaké webaři dělají chyby při přechodu na responzivní design?

 

 

Jako laik v oblasti moderních technologií jsem byla překvapena, jak se kniha díky vašemu stylu psaní a osobitému humoru snadno četla. Na koho jste knihu primárně cílil?

Moje dlouhodobě oblíbené téma je mezioborová spolupráce mezi marketéry, designéry a vývojáři. Tady to často u (nejen responzivních) webů dost skřípe. Snažím se v knížce oslovit členy všech skupin a trochu jim přiblížit i pohled jiné strany.

Kromě toho jsem knížku psal tak, aby ji dokázal přečíst začátečník se znalostmi HTML a CSS. A asi to opravdu vyšlo, protože ji využívají například studenti VšE nebo účastníce kurzů Czechitas.

Co mě ale překvapilo, jsou ohlasy od středoškoláků. I ty jsou velmi pozitivní. Čtou ji například studenti jedné příkladně vzdělané paní učitelky na SPš Ostrov. To mě vážně udělalo radost, protože s lidmi ve věku středoškoláků nejsem vůbec v kontaktu. Všichni v mém okolí jsou děsně staří a naše děti zase moc malé.

Ohlasy navíc ukazují, že toto všechno nejde proti přinosům hlavní cílové skupině, což jsou profesionální frontendoví kodéři a weboví vývojaři.

 

A kdo si spíše přijde na své ve vašem e-booku „Vzhůru do CSS3“?

Tam je to jinak – je cílená hlavně na tu poslední skupinu. Profesionální vývojáře.

 

V knize budujete fiktivní e-shop zaměřený na outdoor vybavení pro děti. Vše doplňujete odkazy s příklady, které je možné přímo vyzkoušet v prohlížeči, což čtenáři jistě ocení. Co je podle vás základní kámen úrazu při budování e-shopu?

Používám ten příklad proto, abych ukázal v knize rozváděné myšlenkové postupy na konkrétním webu. Když by za mnou ale přišel webař s tím, že chce vyrobit komerční web tímto postupem, nejprve bych mu asi vymlouval, aby něco vůbec dělal.

Webdesign je dneska dost drahá disciplína a tvorba webů na míru se vyplatí až od určité velikosti. Takže v prvé řadě bych radil hledat na trhu hotové řešení.

Postup, které ukazuji v knížce, se hodí hlavně u produktového vývoje – kdy máte čas a rozpočet, abyste to udělali pořádně. I když si ale koupíte šablonu nebo hotové řešení, jako webař knížku užijete, protože zakoupený systém budete nejspíše dále rozvíjet.

Ale  zpět k těm kamenům úrazu: Problémy nových e-shopařů nejsou zakopané ve vývoji webů, spíše analýze tržní situace, výběru řešení, přístupu k UX… Prostě daleko, daleko před tím, než se materiál dostane k tvůrcům webů.

 

 

Jak jsme již zmínili na začátku rozhovoru, pořádáte i školení, přednášky a konzultace. S čím vším bych se na vás mohla obrátit? A jaká témata školení připravujete?

Řekněme, že rozumím CSS přihlehlým okruhům témat. Dělám tři hlavní věci: dohled nad responzivními redesigny, hlídání organizace a kvality CSS kódu a nakonec zrychlování webů.

Podobné věci i školím. Pořádáme ale i kurzy s jinými lektory, takže v naší nabídce najdete frontendová témata jako Javascript Rikiho Fridricha, SVG Michala Matušky nebo WordPress Honzy Biena.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Můžou se čtenáři těšit na další knížku? :)

Jasně! Rád prozradím, že začínám připravovat nástupce „Vzhůru do CSS3“. Bude se nejspíš jmenovat „Vzhůru do webové kodéřiny“, a kromě CSS pokryje i HTML a technologie kolem. Tentokrát půjde více do šířky a hloubky. Chtěl bych tuhle pojmout prostě kompletně. Takže doufám, že tištěnou dělat nebudu, protože by z ní byla děsivě tlustá bichle.

 

Čemu se rád věnujete ve volném čase? Máte něco u  čeho zaručeně “vypnete”?

Mám takový malý problém, že vypínat neumím. Moje děti a žena by mohly vyprávět… :-) Ale abyste neřekla – dvakrát až třikrát týdně chodím běhat. Když běžím do některého z kopců v Kunratickém lese, stane se, že na pár minut úplně vypnu.

 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články