„Práce 11 milionů API programátorů je minulostí,” tvrdí Radek Novotný, CEO rodícího se startupu Superface

„Práce 11 milionů API programátorů je minulostí,” tvrdí Radek Novotný, CEO rodícího se startupu Superface

25. čvc 2020 Matyáš Vejskal 7 min

Na české scéně se rodí startup Superface s ambicemi změnit svět integrací. Jak říká CEO Radek Novotný, jejich cílem je efektivně nahradit rutinní činnosti 11 milionů programátorů a stát se Amazonem s digitálními produkty, ke kterým cesta vede jen přes autonomní knihovnu. Radek společně se Zdeňkem Němcem z Apiary získávají investici přes 1,2 milionu eur a začátkem roku 2021 se chystají vstoupit na trh.

Application Programming Interface (API) je přehlíženou sférou světa programování, který většina z nás považuje za svět plný barevných webů, mobilních aplikací či her. Jeho značnou část tvoří právě programování interface, což je - zjednodušeně řečeno - způsob, jakým spolu různé IT systémy komunikují a vyměňují si data.

API je přehlíženou částí světa vývoje

Při přípravě na rozhovor jsem otevřel web superface.ai, otevřel stránku o autonomním API a zhrozil se, co jsem si to vybral za ultra technické téma. Asi mi budete muset hodně věcí jako lajkovi vysvětlit.

To je úplně v pořádku. Často v rozhovoru s různými lidmi vnímám, že jakmile zmíním API, jejich nálada znatelně oslabí (smích). Zlepší se to zase až ve chvíli, kdy se dostanu k tomu, jak se dá na integracích vydělávat a vysvětlím jim, jakou revoluci Superface pro jejich byznys bude znamenat. Toto téma znamená většinou víc problémů než užitku, ale přesně tohle změníme.

Nejdřív bych vás ale poprosil o stručné vysvětlení toho, co API přesně znamená a čím se vývojáři zabývají.

API je interface, něco jako tunel mezi dvěma stroji, kterým aplikace na obou stranách mezi sebou komunikují. Předávají si informace, objednávají nebo spouští digitální služby.

Představme si, že chceme vyvinout třeba aplikaci „Jdem na Houby”. Ta na základě předpovědi počasí a lokace pošle uživateli SMS zprávu, že dnes bude pršet a měl by jít do lesa až zítra. Vývojář tohoto revolučního nápadu nechce a ani neumí naprogramovat předpověď počasí. Potřebuje se také napojit na operátora SMS. Digitálních společností, nabízejících takové služby, jsou už po světě miliony. A každé jejich API je bohužel jiné a unikátní. Dokonce i pro různé poskytovatele, třeba SMS bran, kteří nabízí tu samou službu. Existují tedy dva druhy API vývojářů - jedni nabízí světu nějakou schopnost a druzí tuto schopnost hledají, aby ji začlenili do svých produktů.

Jedná se o náročnou oblast vývoje?

Připojení k základnímu API je jednoduché naprogramovat. Jakmile se k tomu začne nabalovat byznys logika, která říká, kdy si o data žádat, jak s nimi nakládat, a začnou se přidávat různé automatizace, už to začíná vyžadovat značné zkušenosti. API je totiž tvořeno lidmi pro lidi a k tomu, aby se do produktu mohla začlenit služba třetí strany, vede cesta, která není právě standardizovaná. Náročnější API už vyžadují týmovou spolupráci. Vznikají pak API teamy, které integrace permanentně spravují.

Co jsou typické problémy, které komplikují tvorbu nového API?

Spousta poskytovatelů nabídne svou schopnost ven, ale vůbec se neptá, v jaké formě by jejich klienti data chtěli. V první řadě je potřeba si obchodně obstarat přístupové klíče od vhodného poskytovatele, což je u každého zdroje jiné. A poté je potřeba nadrátovat data z jednoho systému do druhého s tím, že například struktura dat na sebe nemusí úplně sedět nebo že poskytovatelé, kteří mají API jako vedlejší činnost, používají zastaralé protokoly.

Můžete mi dát nějaký jednoduchý příklad takových problémů?

Kamarád si vytvořil aplikaci, která převádí kurz bitcoinu na různé měny. V jednom místě potřeboval aktuální kurz koruny k euru a našel si podle nejlepšího vědomí a svědomí poskytovatele, který byl nejspíš zdarma nebo nabízel zajímavý byznys model. Ten mu poskytoval vždy kurzy všech měn na světě a on musel napsat spoustu řádků kódu, aby vytvořil nástroj, který z těch všech kurzů vybere jen řádek CZK/EUR. Strávil s tím mnoho hodin navíc. A je jasné, že takovou potřebu mají stovky dalších, kteří píšou ten samý kód.

Dá se cena jednoho interface vyčíslit?

V Evropě jsme to na základě vlastního výzkumu odhadli na 10 tisíc dolarů, v USA potom na 15 tisíc. Aplikace obvykle vyžaduje kolem 15 integrací, takže pokud máte nápad na digitální startup, připravte si 150 tisíc dolarů a rok času vývojového týmu jen na to, abyste tam dostal služby třetích stran. Toto mohu potvrdit i z vlastní zkušenosti ze startupu MyStay a dalších projektů, které jsem vedl. Trvá to měsíce a stojí až polovinu nákladů na produkt.

Kolik vývojářů se tomuto druhu vývoje věnuje?

Odhadem je na světě 25 milionů programátorů, z toho se podle populární vývojářské API platformy postman.com až 11 milionů, tedy skoro 50 procent, věnuje integracím. Naším cílem je uvolnit tyto vývojáře z kopání tunelů a umožnit jim zaměřit se na vylepšování vlastního produktu.

Superface buduje otevřenou platformu

Chápu tedy správně, že svět API je velmi roztříštěný, nemá v zásadě pevná pravidla, a jelikož nejde o sexy oblast, mnoho firem mu nevěnuje pozornost. S jakým řešením přichází Superface?

Superface je zkratka pro super-interface. Děláme interface pro každý byznys. Vytvořili jsme protokol, kterým spolu budou stroje standardně komunikovat. Stroje samy vyhledají poskytovatele a use case (v IT překládáno jako “příklad použití” - pozn. redakce), který firma potřebuje - pošli SMS, validuj adresu uživatele, převeď adresu na GPS, vlož uživatele do CRM, najdi nejlevnější přepravu zboží z A do B apod. S tím se spojí i byznysově - zjistí cenu, podmínky, kvalitu spojení. A následně se samy zintegrují. Vývojáři stačí napsat čtyři řádky kódu, které nám řeknou, že chce nejpřesnější kurz koruny k euru. A ani nemusí vědět od koho tu službu koupil. Prostě ji hned má.

Půjde tedy jen o data z veřejných zdrojů?

V první fázi ano, ale jinak je svět interních API sužován naprosto stejnými neduhy. Bavíme se v současnosti s Airbusem, který používá v rámci své struktury stovky různých integrací a hledá standard, kterým by sjednotil různé systémy a pomohl vzniknout novým interním aplikacím, které zatím ekonomicky nelze vyvinout. Vidíme tu velkou příležitost pro Superface, ale začínáme s veřejnými API, protože tam můžeme opravdu pomoct světu.

Jaká data budete nabízet a kam plánujete projekt rozvíjet?

Budujeme otevřenou platformu, takže sami poskytovatelé budou moci svou službu zaregistrovat a nabídnout ji světu. Časem plánujeme vytvořit nad celou platformou tržiště ve stylu Amazonu, které umožní uzavírat kontrakty a monetizovat tak API plně automatizovaně bez nutnosti komunikovat s obchodníkem.

Cílíte tedy spíše na vývojáře?

Chceme po vzoru Apiary vybudovat velkou komunitu vývojářů kolem integrační platformy a vysvětlit jim, aby nehledali na Google API, na které trvá měsíc se připojit, když to zvládnou přes nás za pár minut. Pokud si tohle vývojáři vyzkouší, předpokládáme, že nás rychle přivedou do různých firem. Zároveň ale plánujeme cílit i na další firmy, kterým nabídneme možnost monetizovat jejich schopnosti přes Superface jako nový kanál tržeb.

Nedávno jsem se bavil se švédskou společností Tink, která nabízela napojení na API většiny bank. Považujete takové společnosti za konkurenci?

S největší pravděpodobností jde o agregátora API - tedy firmu, která ručně udržuje v chodu stroje, který se připojí na API několika bank a zákazníkům nabízí ven jedno souhrnné API. Z mého pohledu jde o udržování starého stylu programování, který je nemožné do budoucna udržet a už vůbec ne rozvíjet. Naše řešení agregátory ve finále plně nahradí.

Jak vznikl nápad na tak rozsáhlou revoluci?

S myšlenkou přišel Zdeněk Němec, jeden z core členů startupu Apiary, který si po exitu do Oracle vybudoval svoji konzultační firmu GoodAPI. Pomohl postavit řadu světových API, například pro DHL nebo Adidas. Zdeněk patří mezi světové experty, kteří integrace budují a propagují novinky. S myšlenkou tzv. autonomních integrací, tedy standardem, který dovoluje strojům integrovat se bez lidí, přišel již dříve. Dlouho okolo tohoto tématu chodila API komunita, ale Zdeněk se rozhodl, že si to nakonec naprogramuje sám. A koncem roku 2019 už měl hotový proof of concept.

Co do společnosti přinášíte vy?

Zdeněk je můj dobrý kamarád a o tomto projektu jsme se pár měsíců bavili. Nakonec mě pozval, abych mu pomohl s postavením byznysu kolem jeho technického nápadu. Po škole jsem byl sám vývojář, ale rychle jsem zjistil, že jsou všichni lepší než já, takže jsem se začal věnovat spíše managementu, původně v tech společnosti Mediawork, která se zaměřovala na streaming a vývoj aplikací. Potom jsem 4 roky budoval a vedl startup MyStay, kde jsem si ověřil, že si nemusím na vlastní projekty jen vydělávat, ale můžu růst firmy urychlit pomocí investic. A tyto zkušenosti hodlám přinést i do Superface.

Superface ale na trhu ještě oficiálně není. V jaké jste teď fázi?

Připravili jsme proof of concept, na který získáváme investici přes jeden milion euro od německého a českého venture capital fondu. Máme validované hypotézy a pracujeme na prvním MVP. Stojí za námi i skvělí foundeři z Applifting, se kterými jsme domluveni, že do nás budou investovat svůj čas, know-how a zkušenosti. V našem advisory boardu se tak objeví zvučná jména jako Jakub Nešetřil - zakladatel a CEO Apiary, nebo Mike Amundsen - autor API technologií. V současné fázi začínáme budovat tým.

Koho do týmu hledáte?

Hledáme seniorní, ambiciózní vývojáře, kteří se nebojí změnit status quo programování integrací vytvořením nástroje, který budou používat miliony lidí po celém světě. Do konce roku plánujeme postavit tým až deseti lidí, kterým nabídneme po vzoru Silicon Valley možnost nákupu zaměstnaneckých akcií.

A kdy se můžeme těšit na spuštění?

Vše směřujeme k tomu, abychom začátkem roku 2021 vydali první beta verzi pro uzavřenou komunitu, která se nám už teď může hlásit na stránkách.

Matyáš Vejskal

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Aplikace, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články