Robert: “Dobrý markeťák zná základní principy marketingu a nesoustředí se na metody.“


Dnes se podíváme na příběh jednoho ze zájemců, který si našel práci přes StartupJobs. 
Jde o Roberta Vojáčka, který se přihlásil na nabídku Marketing Wizard do Liftaga.

Co jste dělal před Liftagem?
Bojoval se svojí přítelkyní o čas, nějak se jí nelíbilo, že ráno vstávám s novinkami z marketingu :)
Už od asi od 14 let mám jasno, že chci „prodávat.“ Ze začátku jsem nevěděl, že se tomu říká marketing. Proto jsem byl na obchodních pozicích, záhy jsem se dostal do Indonésie, kde jsem dělal marketing pro korporátní klienty (např. lokální telefonní operátor) v reklamní agentuře. Startupové zkušenosti přišly ve firmě, která nastartovala Hellspy.cz / SMSden.com / IQ testy / vaříme.cz a TurtleStrike. Dělal jsem klasicky marketing, project management, či hledaní obchodních příležitostí dokonce i v USA, což mě mnoho naučilo.

Jak jste se o nabídce Liftaga dozvěděl?
Kde jinde, než na StartupJobs.cz. :) Nabídka pro „Marketing Wizarda.“ mě hned oslovila díky svobodě.

Proč jste se přihlásil právě do Liftaga?
Moje hlavní kritéria pro práci jsou 1. stoprocentní volnost.  2. Můžu firmě pomoci o více než 100%?  Chci do firmy, kde můžu mít velký dopad, a to byl i hlavní důvod.  Měl jsem jasnou představu, jak můžu Liftagu pomoci, ještě předtím než jsem šel na pohovor.

Co Vás nejvíc na inzerátu zaujalo?
Otevřenost, autentičnost a zábava. Miluji zábavu, rád se směji a užívám si v práci. Rozhodně bych nešel do práce, kde jsou všichni „vážní.“
Navíc mi bylo jasné, že to jsou féroví kluci.

Co se dělo po přihlášení na nabídku?
Další den jsem šel se zakladatelem a nejlepším píaristou v ČR (psst) s Ondrou Krátkým do bageterie. Kde mě 10x řekl, že se na nic neptám a že se ho musím ptát, aby poznal, jaký jsem – tak jsem se ho zeptal jak se má. O pár dnů později bylo sezení s dalším ze zakladatelů a CEO Jurajem. Následovala výměna emailů s platovými požadavky a administrativou a nakonec jsem nastoupil na pozici, kterou jsem dělal asi týden.

Jaký byl první měsíc v Liftagu?
Super bylo, že v malé firmě se můžete bavit s kýmkoliv a všechno ovlivňovat :)
Kluci po mě chtěli zajistit reaktivaci uživatelů, to jsem udělal a hned jsem bokem začal volat zákazníkům, bavit se s řidiči a analyzovat konkurenční aplikace. Ondra neměl čas, tak dělal akvizici zákazníků sám přes Facebook a výkonnostní marketing přes agentury, takže jsme se dohodli, že uděláme experiment a všechno vypneme = viola, nic špatného se nestalo. A začal jsem od píky překopávat naše akviziční kanály. Z čehož i vznikly naše „Boost akce – účast na eventech, videa, TESLA, Miss VŠE.“ 
A o tom je asi startup, v jeden měsíc můžete udělat fakt hodně. Rozhodně jsem neměl žádnou „odpočívací náborovou periodu,“ či něco takového. Práce, od dne jedna.

 

 

Co děláte v Liftagu nyní?
Ve startupu je vždy těžké určit, co přesně kdo dělá. Titul jsem si dal Chief Growth Officier, protože se mi líbí :)  Ale kdybych měl říct, co dělám… otravuji programátory vtípky, motivují lidi číst knížky, vyjednávám s partnery Liftago, snažím se tlačit na vývoj, abychom měli nástroje pro měřitelný marketing a experimentování a s Jurajem a Ondrou utvářím strategii firmy. A taky občas dělám ten marketing :)

Co by měl dobrý markeťák umět?
S marketing je to stejné jako se vztahy, každý si myslí, že jim rozumí a pak je tu 50% rozvodovost. Proto dobrý markeťák má svojí hlavu a nenechá se ovlivňovat tlaky.
Čím více získá marketingová metoda popularitu, tím více lidí do ní investuje a tím se ztrácí svojí efektivita. Teď sledujeme úpadek PPC a už to přechází i na Facebook.
Dobrý markeťák zná základní principy marketingu a nesoustředí se na metody. Jelikož každá metoda dříve či později ztrácí efektivitu. Když se naučíte, jak lidi tikají, tak se naučíte každou metodu za týden.
V bodech je pro mě dobrý markeťák, který zvládá toto:

  • Psychologie ovlivňovaní (Social proof, scarcity principle, evoluční psychologie, síla zdarma…)
  • Logické klamy, biasy (confirmation bias, racionalizace, price anchoring, paradox of choice…)
  • Chápání dat  (výběr vzorků pro testování, kdy jsou data k ničemu, kdy jsou k něčemu)
  • Umění pravidelně naslouchat – průzkumy od zákazníků, zpětná vazba od všech stakeholdrů.
  • Základy businessu (cenová elasticita, cash flow, rychlost kapitálu)
  • Nastudované marketingové kanály a nástroje úspěšných firem (Dropbox –referral program, share link, ZOOT – sladění marketing, kultura, brand pod jednou myšlenkou atd.)

Proč by měl jít někdo pracovat do startupu a proč ne?
Chcete řád a pravidla? Chcete místo, kde vás ocení za to, že jste následovník? Chcete si stěžovat na to, že život není fér? – tak jděte na velké pracovní portály :)
Chcete opak? Volnost, totální zodpovědnost i za věci, které nemůžete přímo ovlivnit. Risk, že nepřijde výplata, protože ve start-upu není jisté opravdu nic? Šance, že přijde úspěch a něco opravdu změníte k lepšímu a vy se pod to podepíšete?  - StartupJobs.cz