PRŮZKUM: Práce z Česka pro Berlín či New York. Český startupista je zkušený profík, často ajťák, který pracuje odkudkoliv

PRŮZKUM: Práce z Česka pro Berlín či New York. Český startupista je zkušený profík, často ajťák, který pracuje odkudkoliv

20. lis 2021 Šárka Mrázová 5 min

Startupisté se oproti uplynulým letům příliš mnoho nezměnili. I pro letošek platí, že typickými zaměstnanci začínajících firem jsou zkušení profesionálové s více než šestiletou praxí a téměř každý druhý je vývojář nebo ajťák. Potvrdil to nový velký kariérní průzkum portálu StartupJobs. A nejen to. Po nejistém loňském roce, který ochromila pandemie, se situace na startupovém trhu práce začíná pomalu vracet k normálu. Startupisté rádi těží z nových výhod, které jim onlinová doba přináší. Vyhovuje jim pracovat odkudkoliv a do firmy docházet maximálně na jeden až dva dny v týdnu. 

Průzkumu se zúčastnilo 1480 lidí. Téměř 74 procent pracovníků ve startupech v průzkumu StartupJobs uvedlo, že nehledalo aktivně novou práci, ale zároveň bylo otevřeno novým příležitostem, anebo je spokojeno ve svém současném zaměstnání. Více než desetiletou praxí se pochlubilo 43 procent dotázaných, kteří se zároveň považují za seniorní pracovníky. Své největší pracovní zkušenosti přitom nasbírali ve startupech a korporátu. Průzkum také ukázal, že zaměstnanci či uchazeči mají rádi jistotu, zaměstnaneckou smlouvu jako hlavní pracovní poměr upřednostňuje až 64 procent lidí. Téměř tři čtvrtiny pak preferují přímo práci na plný úvazek, naopak 33 procent rádo kombinuje částečný úvazek s vlastními projekty.


Zakladatel StartupJobs Filip Mikschik potvrzuje, že oproti loňsku je méně lidí, kteří aktivně hledají práci, a ubylo i těch, kteří se hlásí na „desítky” nabídek. Pracovní trh se letos podle něj více stabilizoval. Lidé měnili zaměstnání spíše loni, kdy musela řada firem propouštět zaměstnance v důsledku pandemie a opatření. „Vidím to tak, že se situace pomalu vrací k normálu, nicméně opravdu pomalu. Pro startupy, a nejen pro ně, to stále znamená, že na trhu je poměrně dost kvalitních lidí, které by měly oslovit právě teď,” upozorňuje Mikschik.

StartupJobs má aktuálně vystaveno zhruba 1400 pozic a registruje meziroční nárůst pracovních pozic o 30 až 40 procent, přičemž největší poptávka je tradičně ve vývoji a IT. Také v tomto oboru si podle průzkumu hledalo letos práci až 42 procent uchazečů. Vidět je to i na platech. V IT a vývoji rostou platy podle šéfa platformy kontinuálně už proto, že čeští ajťáci jsou ve srovnání se zahraničím nadstandardně kvalitní a stále cenově dostupní. „Jejich cena se ale logicky pomalu přibližuje světovému standardu. Protože dnes už člověku nic nebrání dělat z Česka pro Berlín nebo New York. Globální trh je otevřený a i celosvětově platí to, že po kvalitních developerech je obrovský hlad,” vysvětluje Mikschik. 


Uspokojovat poptávku se podle Mikschika daří po markeťácích a pozicích v administrativě, ale rozhodně se podle něj nedá mluvit o žádném přetlaku v žádné oboru. Napříč celý pracovním trhem je podle něj snazší najít méně zkušené lidi. „Určitou spojitost vidím mezi tím dnes již zcela běžným remote režimem práce a neochotou měnit zaměstnání. Pracuje-li totiž člověk běžně mimo office, nedostává se do jakékoli nepohody související například s nevyhovující firemní kulturou a podobně,” dodává Mikschik. 

To potvrzuje i průzkum StartupJobs. Z domova nebo odkudkoliv letos pracovalo 34,3 procent startupistů a zhruba stejný počet docházel do firmy jednou až dvakrát týdně. Každý den anebo třikrát až pětkrát týdně docházelo do kanceláře jen 26 procent oslovených. 


Více než polovina startupistů plánuje podle průzkumu i nadále zůstat ve startupovém prostředí a práce v začínajících firmách jim vyhovuje. Téměř 34 procent jich však odpovědělo, že přestože jsou spokojeni, je možné, že se vrátí do korporátu nebo najdou jinou práci. Jak dodává šéf StartupJobsu, loňské září znamenalo přelom, kdy se situace z původního pandemického šoku, který krátkodobě zvýšil počet volných lidí na trhu práce, začala otáčet. A tento trend pokračuje doposud. 

Pro startupy to podle Mikschika znamená, že se musí své potenciální zaměstnance snažit přesvědčit: lepším platem, benefity nebo budováním vlastní značky. „Obecně je na výběr z většího množství pozic. Firem se registruje stejně jako před pandemií. Vidíme mnoho a mnoho úspěšných příběhů, navzdory pandemii, nebo i díky ní, a to samozřejmě neskutečně pomáhá celému startupovému ekosystému,” konstatoval.

Šárka Mrázová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Průzkumy, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články