PRŮZKUM: Marketéři loni méně měnili svou práci. Pokud ji už hledali, tak za vyšší plat

PRŮZKUM: Marketéři loni méně měnili svou práci. Pokud ji už hledali, tak za vyšší plat

9. led 2022 Šárka Mrázová 5 min

Fluktuace na pracovním trhu v oboru komunikace a marketing loni výrazně poklesla. Počet lidí, kteří se aktivně poohlíželi po nové práci, meziročně klesl a vliv na to zřejmě měla i koronavirová krize a ekonomická nejistota. Když už marketéři hledali práci, tak nejčastěji v oborech marketingový specialista, social media, obecný marketing a oproti loňsku se do první čtyřky nejhledanějších pozic dostal i copywriting.

Průzkum portálu StartupJobs se uskutečnil ve druhé polovině loňského roku a na otázky odpovědělo 1480 respondentů, z nichž 256 se označilo za marketéry. Zatímco předloni aktivně hledalo práci až 43,3 procenta pracovníků v marketingu, loni jejich počet klesl na 31,3 pct. Podobně se snížil i počet lidí, kteří se v poslední době přihlásili aktivně na nějakou pracovní nabídku, meziročně o osm procentních bodů.

Co zůstává stejné, jsou regiony, v nichž marketéři a komunikátoři získávají nejvíce pracovních příležitostí. Je to tradičně hlavní město Praha a s ní provázaný Středočeský kraj, a pak také Brno s Jihomoravským krajem a Zlínsko. Marketingovým odborníkům je nejčastěji 26 až 35 let a mají převážně vysokoškolské vzdělání. Zkušenosti však nezískali ve škole, ale hlavně samostudiem a praxí. Lehce nadpoloviční většina (54,7 procenta) pracuje v oboru, který vystudovali, případně v blízkém oboru, z toho víc jak 60 procent uvedlo, že je škola pro výkon jejich stávajícího zaměstnání dostatečně nepřipravila.


Nejčastěji dotázaní pracují, nebo hledají zaměstnání na pozice: marketingový specialista (66), odborník na socialní média (65) a marketing obecně (60), což se oproti předloňsku nezměnilo. Naopak přibyl zájem o práci na pozici copywriter (57) a event (51) a brand (55) manažer, případně na pozici specialista na online (51). 

Novou práci hledají, anebo jsou otevřeni novým příležitostem nejčastěji ti nejzkušenější, kteří se v oboru pohybují šest až deset i více let (41 pct). Stále přitom preferují práci na plný úvazek, meziročně se nicméně mírně zvýšil zájem o práci na živnostenský list. O 35 procent lidí více oproti roku 2020 preferuje také práci na částečný úvazek, kterou mohou kombinovat s vlastními projekty.

Spodní graf ukazuje, jak marketéři preferují práci na hlavní pracovní poměr oproti živnostenskému listu. Meziročně se snížil počet těch, co preferují na HPP a zvýšil se zájem o IČO, což odpovídá zvýšenému zájmu o částečné úvazky kombinované s vlastními projekty.

Zajímavostí také je, že 72 respondentů odpovědělo, že pracuje v režimu full-remote, tedy odkudkoliv, když je dobrý internet, a stejný počet dochází do kanceláře zhruba třikrát až pětkrát týdně. Dalších 64 z téměř tří set dotázaných chodí do práce pouze jednou až dvakrát týdně, což odpovídá současnému trendu na pracovním trhu i vlivu protiepidemických opatření ve firmách, kdy řada zaměstnanců byla nucena pracovat z domova. Zbylých 90 dotázaných docházelo do práce denně.

V komunikaci a marketingu se změnily také požadavky na odměny. Zatímco v roce 2020 si junior řekl o 37.448 korun, loni to bylo o 2,8 tisíce Kč více. Požadavky na vyšší plat mají i senioři, meziročně se v průměru zvýšil o sedm procent na 67.073 korun měsíčně, u seniorních pracovníků se zvýšila o šest tisíc na 55.191 Kč také průměrná minimální částka, kterou jsou ochotni jako svou měsíční odměnu akceptovat. Aktuální odměna juniorů vzrostla o 7,7 pct na 36.764 Kč a podobně se zvýšila i u seniorních marketérů (o 7,8 pct) na 60.554 korun. 

Šárka Mrázová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Kancelář, Průzkumy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články