PRŮZKUM: Přibylo lidí, kteří aktivně hledají práci ve startupech. Jak vypadá typický uchazeč?

PRŮZKUM: Přibylo lidí, kteří aktivně hledají práci ve startupech. Jak vypadá typický uchazeč?

24. lis 2020 Václav Lang 4 min

Jak vypadá typický pracovník ve startupu, respektive uchazeč, který hledá práce přes portál StartupJobs? Z našeho zářijového průzkumu, kterého se zúčastnilo přes 1200 lidí, vychází, že se nejčastěji jedná již o poměrně zkušené, seniorní profesionály, nejčastěji z oboru IT a vývoj, kteří sice mají práci, ale jsou otevřeni novým možnostem. A v jejich rámci upřednostňují stabilitu.

Výsledky letošního průzkumu do značné míry potvrdily trend z posledních let. Už před dvěma lety se například ukázalo, že typický startupista je seniorní pracovník, má víc jak 10 let pracovních zkušeností celkem a šest nebo více let zkušeností v daném oboru. Nejčastěji preferovali práci na plný úvazek a HPP a většina z nich hledala uplatnění v oboru IT a programování. Loňský průzkum nadto ukázal, že většina dotázaných má aktuálně práci, ale velká část je zároveň otevřená novým příležitostem. Nejčastěji byli ve věku 26-30 let a měli dokončené středoškolské vzdělání s maturitou či vysokoškolské magisterské. Nejčastěji hledali zaměstnání v Praze.

Letošní šetření probíhalo od 22. do 29. září a zúčastnilo se ho 1214 respondentů. Většině z nich (32,6 procenta) bylo tou dobou mezi 26 a 30 roky a měli dokončené vysokoškolské magisterské studium či středoškolské s maturitou. Což je srovnatelné s loňským rokem, stejně jako to, že převažoval zájem o práci v hlavním městě, případně v Jihomoravském kraji. Tam letos navíc evidujeme nárůst o 5 procentních bodů, u Středočeského kraje je to dokonce 11 procentních bodů, to ale může být dáno i tím, že v loňském roce nebyla u této otázky možnost vícečetné odpovědi.

Více lidí aktivně hledá práci

75,2 procenta respondentů odpovědělo, že má aktuálně práci, přičemž 44 procent odpovídajících se přihlásilo k oboru Vývoj a IT, 23,8 procent pak Marketing a Obchod. Největší nárůst oproti loňsku (ze 12 procent na 18 procent) evidujeme u administrativy.

Bezmála polovina uvedla, že novou pracovní příležitost aktivně nehledá, ale je otevřena novým možnostem. Těchto tzv. pasivních kandidátů oproti loňsku značně ubylo (45,9 procenta letos vs 54,3 procenta loni). Oproti tomu přibylo těch, kteří se aktivně hlásí o novou práci (31,3 procenta letos vs 24,6 procenta loni), zatímco jen nepatrně vzrostl počet lidí, kteří jsou ve stávající práci spokojeni a změnu nehledají (22,8 procenta letos vs 21 procenta loni).

Letos jsme také zaznamenali velký nárůst počtu lidí, kteří se v posledním půl roce přihlásili na desítky pracovních nabídek (18,6 procenta letos vs 10,5 procenta loni), a spolu s tím pokles těch, kteří se nikam nehlásili (39,1 procenta letos vs 42,9 procenta loni).

Méně vlastních projektů

Stejně jako loni a předloni se většina ze zúčastněných (60 procent) považuje za zkušené pracovníky, 40,9 procenta z nich má přinejmenším šest let praxe ve svém oboru a deset či více let pracovních zkušeností vůbec (37,6 procenta).

62,9 procenta preferuje práci na hlavní pracovní poměr, což je mírně více něž loni (60 procent), kdežto 833 dotázaných by volilo práci na plný úvazek, což představuje 68,6 procenta, tedy o necelé čtyři procentní body více než loni (64,3 procenta). Můžeme tedy říct, že lidé ještě více než v předchozích letech preferují stabilní pozici, což dokazuje i fakt, že ve srovnání s loňským rokem upouštějí od vlastních projektů při part-time (32 procent letos vs 36,7 procenta loni).

Pokud jde o otázku slibovaných odměn, majorita (65,1 procenta) respondentů považuje informaci o výši platu v rámci pracovní nabídky za důležitou, nikoli však nezbytnou informaci. Data víceméně odpovídají loňským výsledkům, kdy pouze pro 18 % respondentů není uvedení odměny v inzerátu považováno za důležité při rozhodování o tom, zda se na nabídku přihlásí.

O tom, jaká je půrměrná výše výplat v jednotlivých oborech a o kolik peněz si uchazeči nejčastěji říkají, vás budeme informovat podrobně v rozborech jednotlivých pracovních pozic.

PŘEČTĚTE SI: PRŮZKUM: „Čas na sebe, přehodnocení pracovního života, stmelení kolektivu…” Takto jste vyjádřili pozitiva krize

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Kancelář, Průzkumy, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články