ProSpolužáky.cz: “Nebojíme se jít vlastní cestou, kreativita je u nás jedině vítána...“

ProSpolužáky.cz: “Nebojíme se jít vlastní cestou, kreativita je u nás jedině vítána...“

15. říj 2018 Redakce 5 min

"V našich učebnicích studentům tykáme, vysvětlujeme jim látku na reálných příkladech ze života..." říká Marek Liška, zakladatel projektu ProSpolužáky.cz, který založil ještě na střední škole. Učebnice matematiky sklízí úspěch na více než 122 středních školách. Kdy vznikla myšlenka vytvořit učebnici matematiky a proč? Kdo se podílí na vývoji učebnic a koho právě teď hledají k sobě do týmu? Pokračujte ve čtení rozhovoru. Možná jste to právě vy, kdo by zapadl do mladého a energického týmu, který míří ještě dál! 

 

Marku, jak jsi přišel na nápad vytvořit učebnice matematiky?

Přišel jsem na střední a najednou se moje známky z matematiky zhoršily. Přitom jsem měl na “základce” z matematiky jedničky. Začal jsem si tedy dělat vlastní výpisky, podle kterých jsem se následně učil na testy. Moje známky se zlepšily a mým spolužákům to začalo vrtat hlavou. Poprosili mě o moje výpisky a začali se podle nich také učit. Jejich známky šly nahoru a já si v ten moment uvědomil, že chyba není ve studentech, ale v samotném vysvětlování učiva. Proto jsem se rozhodl dát své výpisky dohromady a napsat první učebnici matematiky od studenta pro studenty.

 

V čem jsou vaše učebnice lepší než ty klasické?

V učebnicích mi chyběl lidský přístup ke studentovi. Látka byla vysvětlována příliš odborně a samotný text obsahoval nesmyslné definice. V našich učebnicích studentům tykáme, vysvětlujeme jim látku na reálných příkladech ze života a každý příklad je doprovázen podrobným postupem ve formě slovních komentářů. Kromě toho na začátku každé podkapitoly studentovi vysvětlíme, kde danou látku využije v běžném životě. A to vše je zabalené do přehledné a moderní grafiky.

 

Pro jaké studenty jsou učebnice určeny? Jakou látku zahrnují?

Učebnice jsou určeny pro všechny studenty středních škol, kteří si s daným předmětem nevědí rady a chtějí pomůcku, která jim pomůže “projít” bez větších potíží. Můžou tak trávit svůj čas nad věcmi, které je skutečně baví. Učebnice matematiky momentálně pokrývají téměř veškeré středoškolské učivo. Co se učebnic chemie týče, tak jsme letos v lednu vydali náš první díl, který pokrývá část učiva prvního ročníku.

 

Chystáte se pomáhat studentům i s jinými předměty?

Můžu prozradit, že se momentálně chystáme na fyziku, která je pro studenty snad ještě větším strašákem než samotná matematika. Naším dlouhodobým cílem je pokrýt veškeré předměty na střední škole a dále se zaměřit i na učební pomůcky pro základní školy, na které se nás pořád lidé ptají, kdy je konečně vydáme.

 

Jakou máte od studentů zpětnou vazbu? Kolik jich už učebnice používá?

Každý měsíc nám přijde několik děkovných emailů přímo od studentů, kterým naše učebnice zachránila známku z matematiky či jim dokonce pomohla odvrátit opakování ročníku. Podle našich učebnic se učí na více než 122 středních školách po celé České republice, což je zhruba více jak 21 000 studentů.

 

Pojďme se podívat na to, jak na učebnicích pracujete. Kolik vás je v týmu?

Na učebnicích matematiky pracuje 5 studentů a na chemii dokonce 8. Každý tým má svého lídra, který zodpovídá za konečnou kvalitu odvedené práce.

 

Koho dalšího hledáte? Musí to být matematický genius? :-)

Naopak hledáme někoho, kdo se dokáže vcítit do kůže “běžného” studenta a má schopnost vysvětlovat učivo srozumitelně. Matematický génius je pro nás leckdy na obtíž, ale na odbornou korekturu je určitě ten pravej :). Momentálně hledáme schopného a hlavně spolehlivého člověka, který nám pomůže s tvorbou učebnic chemie či fyziky.

 

Proč bych měla chtít pracovat právě s vámi?

Jsme projekt, který má vyšší cíl než jen vydělat peníze. Naše učebnice mohou skutečně lidem měnit životy. Nebojíme si jít vlastní cestou, kreativita je u nás jedině vítána a v neposlední řadě míříme vysoko (zahraniční trhy).

 

A co Ty sám? Vidíš svoji budoucnost v pomoci jiným studentům nebo Tě láká nějaká jiná oblast?

Aktuálně jsem docela dost zavalený prací v našem projektu, takže ani není moc čas přemýšlet nad jinou oblastí a taky proč, když ta naše zatím funguje velmi dobře. Každopádně určitě nemám daleko k nějakému typu informačních technologií, jako je navrhování systémů nebo jejich samotné naprogramování, ale tam je to zatím jen ve hvězdách, kdo ví...

 

Zbývá Ti vůbec nějaký volný čas? Čemu se věnuješ?

Hezky řečeno můj volný čas je ten čas v práci, protože dělám přesně to, co mě baví, i když se občas naskytne situace, kdy bych byl radši někde jinde. Ale taky koho by bavilo vedle psaní učebnic řešit smlouvy, komunikovat s účetní a řešit všední problémy jako kde budeme mít sklady, kdy nám programátor odstraní chyby z webu anebo kdo nám přeloží knihy do slovenštiny.

 

Máš nějaký závěrečný tip nebo vzkaz pro naše čtenáře?

Pokud vám něco vadí, nebojte se to změnit. Nikdy nevíte, kam až vás vaše snaha o změnu povede.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články