Proč byste jako firma určitě měli odpovědět všem zájemcům.

Proč byste jako firma určitě měli odpovědět všem zájemcům.

28. srp 2015 Redakce 5 min

Ve StartupJobs nás zajímají osudy zájemců, kteří se hlásí na naše pracovní nabídky, a proto se každého z nich ptáme, jak to s jejich zájmem nakonec dopadlo. Odpovědi končí na mailu Gabče, která se o naše zájemce stará. Protože se jedna z odpovědí opakuje stále dokola, rozhodla se s vámi o ni podělit. Nejčastější stížnost, kterou nám zájemci posílají totiž je  - Firma vůbec nereagovala :(

Sice se pohybujeme v profesní oblasti hledání práce, ale jen málokdy se potkáme s neutrální odpovědí. Pro většinu lidí je hledání práce a komunikace s firmou důležitá věc, kterou berou osobně. Pozitivně laděné zprávy mi chodí z různých důvodu a velmi často ani nesouvisí s rozhodnutím o přijetí zájemce, ale hlavně hodnotí to, jak firma se zájemcem komunikovala. Stejně tak je tomu i u negativních feedbacků, většinou si se zájemci nepíšeme o jejich přijetí čí nepřijeti, ale o způsobu, jak je firma kontaktovala nebo spíše nekontaktovala.

 

Podívejte se na pár reakcí sami:

Nenapsali ani mail, že jim nevyhovuji. Psal jsem jim i na fb stránky a také žádná odpověď. Docela mě to zklamalo, protože takto si nepředstavuji seriozní jednání.
Poslali mail so žiadosťou o cv, a viac nič.
Velice zvláštní, rychlá reakce, 60 min. call, poté osobní schůzka v Praze, s ujištěním, že se brzy ozvou a od té doby nic, po strávení několika hodin vzájemnou komunikací.
Přestali komunikovat :-(
S firmou jsem měl 2x domluveno, že si zavoláme. Poprvé když jsme byli domluveni, že se mi ozvou a neozvali se, tak jsem si řekl, může se stát a připomněl jsem se. Dostal jsem se po druhé do stejné situace, už se mi připomínat nechce.
Bylo by hezke, kdyby kazda inzerujici firma mela tu slusnost odpovedet i v pripade nezajmu..
Požádali o portfolio, od té doby žádná reakce
Oslovená firma vôbec nereagovala na môj mail, moc seriózni asi nie sú.

 

Nejčastějším tématem zklamaných reakcí je to, že firma na odeslaný zájem neměla ani slušnost odpovědět. Napsat, že zájem nemá. Protože ani nám se takový přístup nelíbí, dlouhodobě se to snažíme změnit a tento článek je dalším krokem. Podle mého názoru je toto chování společností velmi krátkozraké. Pokud po někom něco chceme/někoho hledáme a on nám napíše, reagovat na tuto žádost patří mezi základy slušného chování, stejně jako například odpověď na pozdrav. Ale zkusme se na to pro tentokrát podívat z jiného úhlu. Zkuste se vžít do situace, že chcete změnit práci a konečně najdete firmu, která vás oslovila nebo dokonce je to vaše vysněná firma. Napíšete upřímný motivační dopis, případně vyplníte zadání, které je uvedené v nabídce (tzn., že zájemce musel věnovat i poměrně hodně času tomu, aby vás přesvědčil o tom, že o vás má zájem a že něco umí), odešlete a čekáte na odpověď. 

Čekáte….čekáte…1 den, 2, 3, týden, hmm. Reakce na takovouto neodpověď bude v nejlepším případě myšlenka ve smyslu „hmm už zase, jak jinak...“ nebo zklamání, v tom horším případě takové chování zanechá hlubší „šrámy“ a zájemce si o firmě jako takové, udělá nelichotivý obrázek. I tento zájemce si časem najde práci, a může se také stát, že v budoucnu se opět setkáte a budete spolu obchodovat nebo ho časem budete chtít získat jako zaměstnance do firmy. S člověkem, který s vámi v minulosti měl nějakou negativní zkušenost, se bude jen velmi těžko navazovat nějaký vztah a vy ani nebudete vědět, proč to nefunguje. Můžeme říci, že si i tímto chováním budujete pověst zaměstnavatele a všichni víme, že ta negativní se šíří vždy mnohem rychleji než ta pozitivní a jen velmi těžko se získává zpět. Zajímavé je, že firmy mnohdy utrácejí velké rozpočty za kampaně, kterými se snaží budovat svou pověst, ale na poslání jednoduchého emailu čas nemají.

Ve StartupJobs věříme, že můžeme tento komunikační neduh velmi jednoduše vyřešit a tak předejít mnohdy velkým zklamáním. Pokud se zájemce rozhodnete nepřijmout, můžete tak jednoduše učinit červeným tlačítkem „odmítnout“, které zájemci odešle automatický email (samozřejmě pokud budete chtít být osobnější, můžete si text kdykoliv upravit) a pokud budete chtít odmítnout zájemců více, můžete použít tlačítko „hromadné odmítnutí“. My pak zájemcům rovnou doporučíme i jiné podobné pozice, které by se jim mohly líbit. V případě, že se o tyto zájemce nebudete chtít starat vy, klidně mi napište a dáme všem zájemcům vědět za vás.

Důležité je, že se jim dostane jakékoliv odpovědi :)

Za StartupJobs, Gabča

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články