Převratný brzdicí systém Stopskate nadchl na veletrhu CES. Svoje místo na trhu si ale musí teprve vydobýt

Převratný brzdicí systém Stopskate nadchl na veletrhu CES. Svoje místo na trhu si ale musí teprve vydobýt

2. srp 2021 Anna Jurečková 7 min

Kdo někdy jezdil na in-linech, ví, že úplné a zároveň včasné zastavení je prakticky nemožné. Ti šikovnější si osvojí techniky ve stylu plužení nebo takzvaně na téčko, ostatní pak brzdí o trávu, zdi nebo cokoliv, co zrovna stojí v cestě. Jaroslav Černý se rozhodl najít způsob, jak regulovat rychlost efektivně, ale hlavně bezpečně. Založil startup Stopskate a vyvinul funkční elektronický brzdící systém, který má patentovaný po celém světě. Loni s ním sklidil úspěch v Las Vegas na největším elektronickém veletrhu CES.

Když se Jaroslav Černý před lety začal aktivně věnovat in-line bruslení, užasl nad tím, že ještě nikdo nepřišel s brzdícím systémem, který by odpovídal technické úrovni dnešní doby. „Nejčastější způsob zpomalení nebo zastavení na kolečkových bruslích je patní brzda čili kostka, kterou se drhne o zem. Není to efektivní, brusle reaguje pomalu a poloha je poměrně nestabilní,“ popisuje. Myšlenka, že musí existovat způsob, jak mít jízdu lépe pod kontrolou, mu nedala spát a začal zkoumat, jakou další technikou by šla kolečka brzdit. Založil startup Stopskate, který minulý rok uvedl na trh první elektronický brzdící systém na in-liny na světě

Cesta k funkčnímu a bezpečnému řešení nebyla rychlá ani jednoduchá. „První bezmála rok jsem projekt financoval ze svého. Byla zima a testovací jízdy se nedaly realizovat venku, tak jsem jezdil po bytě ode zdi ke zdi, což vedlo k řadě menších či větších nehod,“ směje se Černý. „Pracoval jsem na tom každý den a pomalu se posouval dopředu. První pokusy ukázaly, že to půjde, což pro mě bylo zásadní.“ Projekt začal získávat jasnější kontury ve chvíli, kdy se nadšený sportovec spojil s Patrikem Partschem, který dnes ve firmě zastává funkci technického ředitele.

Společně se zaměřili na způsob, jak ovládat brusle bezkontaktně, jedině tak šly zastavit obě najednou. Princip tak spočívá v dálkovém ovládání, velikostí podobném modernímu klíči od auta, a dvou brzdových třmenech, jež se jednoduše namontují na obě brusle. Ovladač strojky řídí přes wifi systém přenosu dat, disponuje posuvným tlačítkem, jehož stlačováním se postupně zpomaluje. Kolečka se dají také trvale zablokovat pro překonání například schodů či lepší stabilitu ve chvílích, kdy dotyčný stojí nebo chodí. Zařízení je na baterii, která po nabití vydrží dvě až čtyři hodiny, podle intenzity brzdění.

„Byli jsme za hvězdy,“ vzpomíná vynálezce

Po třech letech vývoje a testování byl prototyp konečně hotový. Akorát včas, aby se tým Stopskate zúčastnil největšího elektronického veletrhu na světě Consumer Electronic Show v Las Vegas, jenž se konal v lednu roku 2020. Potenciál českého vynálezu potvrdily ovace, které sklidil jak od návštěvníků, tak ze strany médií. Olomoucký startup se dostal mezi 190 nejzajímavějších projektů, které byly představeny na slavnostním zahájení a agentura Reuters Stopskate dokonce zařadila mezi "The Best of CES 2020".

„Byla to pro nás taková malá výhra, všichni byli z produktu nadšeni a my jsme byli za hvězdy,“ vzpomíná Černý. Vzápětí však dodává, že realita, která po konferenci následovala, tak oslnivá nebyla. „Nakonec se ukázalo, že jedna věc je mediální úspěch a druhá věc je opravdu z toho udělat byznys. Vrátili jsme se domů, začali jsme řešit e-shop a spoustu věcí jsme se učili za pochodu. Dodnes se částečně potýkáme s takzvanými porodními bolestmi,“ připouští. 

I přes mezinárodní věhlas a pozitivní reakce výrobců bruslí i koncových zákazníků, se společnosti stále nedaří prosadit produkt v masovém měřítku a dostat se do černých čísel. „Náš výrobek je pořád relativně neznámý, lidé si navíc musí nejdřív zvyknout na to, že se dá brzdit elektronicky. Největší problém je ale cena. Na to si stěžuje hodně zákazníků. Je to drahé, protože to vyrábíme v Česku a malosériově,“ vysvětluje Černý a dodává, že je potřeba částku srazit alespoň o 30 procent. Základní brzdící set momentálně vyjde na více než pět tisíc korun, což je v některých případech i dvojnásobek ceny samotných bruslí.

Inovativní vynález pořád hledá své zákazníky

Právě na snížení výrobní ceny se chce tým Stopskate do budoucna zaměřit. To jde ruku v ruce s intenzivním vývojem, který uvedením brzdícího systému do prodeje zdaleka neskončil. „Výrobek chceme dál zdokonalovat. Máme zajímavé nápady, které by naše zásadní problémy mohly odstranit nebo alespoň minimalizovat,“ prozrazuje Černý, který svůj a Partschův vynález nechal po celém světě patentovat. V přesunu výroby mimo Českou republiku řešení v tuto chvíli nevidí: „Nabízí se uvažovat o výrobě v Číně, ale tam nemůžete nechat vyrábět zakázky v tisícovém nebo desetitisícovém nákladu, na to vám nikdo nekývne a cena by nebyla lepší. Protože ta nízká cena je založena na tom, že se všechno dělá v obrovských sériích.“ 

Stopskate má momentálně napříč Českem několik prodejců. „Nedá se mluvit o síti prodejen, ale nějakým způsobem to roste,“ podotýká Černý. Nejčerstvější spolupráci navázal startup s olomouckou firmou Tempish, která technologii montuje na vybrané brusle a prodává je rovnou s brzdou. Až 95 procent objednávek tak aktuálně probíhá prostřednictvím e-shopu. „Není to masové. Rozhodně to není tak rychlé, jak jsme čekali, ale prodáváme větší desítky kusů měsíčně a postupně to jde také nahoru,“ přiznává zakladatel a dodává, že nezbývá než vydržet, dál projekt financovat a co nejvíc se snažit dostat produkt mezi lidi. 

Jak naznačil už úspěch na veletrhu CES, Stopskate vidí příležitost hlavně na zahraničních trzích. Již nyní prodává do zemí po celém světě a i zastoupení zákazníků tento trend potvrzuje. Převažují totiž objednávky ze zahraničí, nejvíce potom překvapivě z USA, kde firma nemá žádnou reklamu. „Pokud chceme růst, musíme ven, český trh je hrozně malý. Kupní síla tady není tak velká jako třeba v Německu nebo v Americe. Další důležitá věc je, že náš produkt se využívá hlavně na jaře a v létě. Z toho vyplývá, že pokud se bavíme o Česku a okolních státech, jedná se o sezónní záležitost. To je taky z hlediska byznysu špatně. Ve chvíli, kdy prodáváme do celého světa, můžeme tyto výkyvy eliminovat,“ uzavírá Jaroslav Černý.

Foto: Archiv Stopskate

Anna Jurečková

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články