Podcast SCRIPTease: Český sportovní gigant Livesport překonal hranici 100 milionů návštěvníků měsíčně

Podcast SCRIPTease: Český sportovní gigant Livesport překonal hranici 100 milionů návštěvníků měsíčně

3. srp 2021 Redakce 7 min

Zakladatel multimediální skupiny Livesport Martin Hájek už od mládí nadšeně shromažďoval sportovní výsledky a sestavoval si z nich vlastní statistiky. S příchodem nového milénia zjistil, že na internetu chybí služba, která by poskytovala komplexní výsledkový servis pro fanoušky. A to nejen u nás, ale po celém světě. Rozhodl se ji proto postavit na zelené louce. Dnes je jedním z nejúspěšnějších self-made podnikatelů v Česku a u sportovních výsledků rozhodně nekončí. 

Článek vznikl v rámci spolupráce StartupJobs Newsroom a podcastu SCRIPTease. Celou epizodu si můžete poslechnout zde:



Hvězda jménem Livesport se na českém internetovém poli objevila v roce 2006 a hned o rok později na pozici CTO nastoupil Petr Burian, host aktuální epizody technologického podcastu SCRIPTease. V době jeho příchodu do firmy získávala většina českých fandů aktuální informace o skóre na teletextu, ti technologicky zdatnější třeba prostřednictvím WAPu. Dnes je standardem, že notifikace o všem podstatném dostávají uživatelé během několika málo vteřin přímo do svého telefonu, 24 hodin denně. Z webu původně zaměřeného zejména na fotbal a hokej se za patnáct let stal portál přinášející výsledky z více než 30 sportů a 6 000 soutěží po celém světě. Na Livesport, respektive jeho mezinárodní rozhraní s názvem FlashScore, spoléhají i fanoušci sportů jako bandy, netball, kabaddi či pesäpallo. 

Petr Burian se stal CTO Livesportu už rok po jeho založení v roce 2006. 

Globální startup z Nových Butovic

O ekonomickém úspěchu skupiny Livesport nemůže být při pohledu na poslední zveřejněná čísla za rok 2020 pochyb. Konsolidované tržby ve výši přibližně 2,5 miliardy Kč, a především vysoká ziskovost znamenají, že se Livesportu daří akumulovat kapitál, který následně investuje do rozvoje dalších podnikatelských aktivit. Martin Hájek má nakročeno do druhé desítky v žebříčku českých miliardářů, Livesport rozjel vlastní datovou platformu či investiční skupinu, připravuje streamovací službu a postavil bez využití úvěrů moderní kancelářský komplex Aspira Business Centre v pražských Nových Butovicích. Jeho jméno zní až prorocky: Livesport totiž aspiruje na to stát se po Avastu další českou globální technologickou firmou, kterou zná celý svět. 

Společnost se může pochlubit moderním kancelářským komplexem v pražských Nových Butovicích, jež postavila bez využití úvěrů. 

„Naší vizí je přinášet pomocí špičkových technologií fanouškům v reálném čase všechny sportovní informace, které jsou k dispozici,“ vysvětluje Petr Burian a dodává, že z původní myšlenky poskytovat data o aktuálním skóre či udělených žlutých kartách se Livesport vyvinul v mnohonásobně komplexnější byznys. „Livesport dnes už není jen o živých výsledcích, ale i o dalším sportovním obsahu, jako je zpravodajství, video, audio, zkrátka všechno, co se sportu týká, na jednom místě,“ vyjmenovává Petr Burian obchodní aktivity skupiny Livesport. Výsledkové zpravodajství je za českými hranicemi poskytováno pod značkou FlashScore, tipy na aktuální kurzy globálních sázkových kanceláří naleznou fanoušci na portálech BetExplorer a OddsPortal. Mediální vody loni na podzim rozčeřil také nový projekt agregátoru zpravodajství FlashNews pod taktovkou novináře Filipa Horkého z dceřiné společnosti FlashNews. 

PŘEČTĚTE SI: Český startup MyQ dodává profi tiskové řešení do 90 zemí světa, meziročně rostou o dvouciferná procenta

Branky, body, vteřiny? Rychleji než v televizi

Technologický ředitel Petr Burian se rozpovídal mimo jiné o rostoucích požadavcích na infrastrukturu Livesportu, které souvisejí s křivkou aktivních uživatelů i potřebou být neustále stoprocentně v obraze. „Jsme sice česká firma, ale sportovní fandy – tedy návštěvníky a uživatele – máme z celého světa. Nejsilnější jsme v Evropě, Jižní Americe, Austrálii či Africe, naopak příliš se nám zatím nedaří na trhu v Číně. Celkově máme již přes 100 milionů unikátních uživatelů každý měsíc,“ kalkuluje Petr Burian. 

Vzhledem k současné „postcovidové“ sportovní horečce v čele s právě probíhající letní olympiádou a za pouhých sedm měsíců chystajícími se zimními hrami, lze očekávat, že se počet uživatelů ještě výrazně navýší. Už nyní musí čtyři stovky serverů Livesportu zpracovat zhruba milion požadavků každou vteřinu, a jejich počet den ode dne roste.  

Livesport využívá ve svých produktech následující technologie:
React, Node.js, TypeScript, PHP, Kotlin, Nginx, Varnish, MongoDB, Google Cloud

Moderní technologie umožnily vznik a vzestup Livesportu, zároveň však přinášejí nové výzvy pro programátory i produktové manažery. Jednou z nich je zpoždění kabelové, satelitní či internetové televize, které dosahuje často až nižších desítek vteřin. „Běžně se stává, že uživatel vidí informace na Livesportu dříve než v televizi. Zpětná vazba od fanoušků byla, že jim kazíme dojem ze zápasu, protože se koukají na nějakou akci na obrazovce televize a aplikace pípne a hlásí gól. Proto jsme museli zavést možnost ztišit notifikace po čas zápasu,“ vysvětluje Burian. Problematickým aspektem je i fotbalový VAR, který na základě přezkumu může vstřelenou branku odvolat i po několika minutách. Fanoušci se ale postupně učí, že k radosti z každé branky patří i krátkodobé riziko zklamání z jejího zrušení.  

Livesport nedávno dosáhl hranice více jak 100 milionů unikátních uživatelů každý měsíc. 

Součástí sportovní rodiny

Většinový majitel a CEO Livesportu Martin Hájek je i nadále nadšeným sportovním fanouškem, firma tak v posledních letech stále aktivněji peníze utržené ve sportovním prostředí vrací do jeho dalšího rozvoje. Od sezóny 2020/2021 nese nejvyšší florbalová soutěž v Česku jméno Livesport Superliga, společnost byla před nedávnem titulárním sponzorem tradičního turnaje WTA (ženský tenis) v pražské Stromovce. Livesport je taktéž generálním partnerem informačního centra o vzdělávání EDUin, či občanského sdružení Fotbal pro radost, které již několik let pořádá sportovní akce pro děti z dětských domovů. 

Zajímá vás, jak fungují technologická kolečka pohánějící Livesport nebo co firma plánuje na nejbližší měsíce a roky? Poslechněte si vyprávění Petra Buriana z Livesportu v nejnovější epizodě podcastu SCRIPTease s moderátorem Jiřím Bachelem z vývojářské party LOLO.team.

Foto: Livesport

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články