Po domácích pekařích kváskových chlebů nastupují baristé. Prodeje kávovarů a zájem o přípravu kávy v Česku během pandemie rostl

Po domácích pekařích kváskových chlebů nastupují baristé. Prodeje kávovarů a zájem o přípravu kávy v Česku během pandemie rostl

9. kvě 2021 Zuzana Hübnerová 4 min

Nárůst zájmu o pečení domácího kváskového chleba během pandemie se stal už poměrně otřepaným vtipem. Čísla ale ukazují, že kromě domácí výroby pečiva se Češi vrhli i do světa kávy a čajů. S uzavřenými kavárnami, a v řadě případů i kancelářemi, se mnozí najednou ocitli bez pravidelného přísunu kvalitní kávy a čaje. Začali si proto pořizovat kávovary i rychlovarné konvice a zajímat se, jak na profesionální přípravu v domácích podmínkách.

V roce 2019 publikovala společnost Nielsen maloobchodní audit, ze kterého vyplynulo, že ačkoliv Češi holdují kávě a v období od října 2017 do září 2018 se jí spotřebovalo 19 400 tun, klesá spotřeba v domácím prostředí. Tehdy meziročně klesla příprava kávy doma o 4 procenta.

Zdá se ale, že tento trend zvrátila pandemie. S uzavřením nebo výrazným omezením provozu kaváren, přísnějšími hygienickými podmínkami a ztíženou konzumací kávy v řadě prostor, nemluvě o přesunu práce z kanceláří na home office, se Češi pustili do přípravy kávy a čaje v domácím prostředí. Významný nárůst zájmu o nákup kávy na internetu vidíme především začátkem letošního roku. I když lidé stále měli příležitost si kávu koupit u výdejních okýnek, vyhledávání kávy vzrostlo zhruba o 30 procent,” říká Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz a pokračuje: Ještě vyšší skoky lze vidět u čajů, za první čtyři měsíce tohoto roku vzrostly prodeje čaje na internetu o 250 procent.” Podobný trend lze vysledovat také u kávových kapslí.

Lidé investují více do kvalitních spotřebičů

Vzrostl i prodej kávovarů. Především v období od dubna do června loňského roku, a poté sledujeme meziroční nárůst o 41 procent i v prvním čtvrtletí tohoto roku,” upřesňuje Buzek. Jeho slova pak potvrzuje i tisková mluvčí internetového obchodu MALL.cz Pavla Hobíková. Kávovarům se daří dlouhodobě. Souvisí to s uzavřením restaurací a kaváren a přesunem lidí do domácího fungování. Lidé si už několik měsíců uvědomují, že doma stráví pravděpodobně ještě delší dobu, a investují právě do spotřebičů, které jim čas strávený doma zpříjemní,” vysvětluje Hobíková s tím, že prodeje rostou zejména u plnoautomatických a kapslových kávovarů. S tím se pak pojí i nárůst prodejů zrnkové kávy a kapslí pro běžnou denní spotřebu. Na celková čísla má ale negativní vliv prakticky zavřený horeca segment, kdy u nás provozovatelé hotelů a restaurací přestali v podstatě ze dne na den nakupovat,” dodává Pavla Hobíková.



Během pandemie se množství Čechů rozhodlo investovat do kvalitního příslušenství i kávy a čajů.

Češi se ale pustili více i do domácí přípravy kávy například ve french pressu či čaje a začali tak kromě kávovarů pořizovat také rychlovarné konvice. V segmentu rychlovarných konvic byl znát první lockdown a meziroční 50procentní růst. Na začátku letošního roku se bavíme o růstu o 100 procent,” říká Michal Buzek z Heureky a dodává: Zdá se, že zákazníci začali do konvic investovat více než v minulosti, jejich obrat roste rychleji než prodané kusy.

Podle Heleny Mertové, marketingové manažerky českého dovozce, zpracovatele a prodejce sypaných čajů a výběrové kávy Oxalis sice výrazně poklesly tržby v obchodech, zájem o zboží se ale přenesl do online světa. Náš e-shop navýšil objem o více než sto procent,” potvrzuje Mertová.

Do kavárny už jen při zvláštních příležitostech

Statistiky prodejců potvrzuje i eventová koordinátorka Joanna Bajger. Podle svých slov totiž spolu s manželem patří do skupiny lidí, kterým příprava kávy doma přirostla během pandemie k srdci. O pořízení kávovaru jsme přemýšleli docela dlouho, ale původně jsme chtěli s jeho koupí počkat až do domu, protože máme malý byt. Nicméně po uzavření kanceláří jsem se rozhodli posunout domácí přípravu kávy na novou úroveň," potvrzuje Joanna Bajger a dodává: Do té doby nám stačila moka konvička, ale na dlouhodobém home office už to začalo být dost stereotypní." Nějakou dobu tak strávili na internetu pročítáním recenzí a hledáním ideálního spotřebiče. Došli jsme k závěru, že nemá smysl kupovat levnější kávovar, protože pak káva nebude tak kvalitní, jak jsme zvyklí," říká Joanna Bajger s tím, že se nakonec rozhodli pro profesionální přístroj a během pandemie se s ním učili pracovat.

Zejména kvůli vysoké pořizovací ceně plánují Bajgerovi u domácí přípravy kávy zůstat i po rozvolnění a návratu kaváren a kanceláří k běžnému provozu. Jelikož to byla nemalá investice, u kávy z našeho kávovaru určitě zůstaneme. Manžel si ji nyní začal dělat ráno do termosky do práce, o víkendu z vaření kávy máme společný rituál. Do kavárny si určitě někdy zajdeme, ale už spíše jen na výletech nebo při zvláštních příležitostech," uzavírá Joanna Bajger.

Foto: Unsplash

Zuzana Hübnerová

Vystudovala žurnalistiku a HR v Česku i ve Švédsku. Působila v Deníku či v České televizi. Nyní se věnuje nastavování interní komunikace ve firmách a píše o tom, co se děje ve startupech i ve vědě.

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Průzkumy, Technologie, Kauzy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články