Plastová cihla, rozložitelné sáčky a nakupování budoucnosti. Toto dělají české zelené startupy

Plastová cihla, rozložitelné sáčky a nakupování budoucnosti. Toto dělají české zelené startupy

30. lis 2018 Redakce 3 min

Jak jsme slíbili v článku o světových zelených startupech, který se věnoval zejména projektu The Ocean CleanUp, snažícího se zbavit oceány plastů, v ekologické vlně budeme pokračovat tentokrát z českého prostředí. I u nás vzniká mnoho projektů, jimž není naše planeta lhostejná, a tak se snaží buď co nejvíce využívat recyklované materiály, anebo zbytečným odpadům rovnou předcházet.

Zero waste

Zero waste je přístup k životu, který se snaží opětovně využívat zdroje a zároveň minimalizovat vznik odpadu. A právě na této myšlence vznikla také řada českých projektů. Jedním z nich je Frusack, jenž je alternativou k jednorázovým mikrotenovým sáčkům, většinou nezbytným k nákupu ovoce a zeleniny či pečiva. Frusacky jsou vyrobeny z kompostovatelné tkaniny na bázi kukuřičného škrobu, jsou průsvitné, omyvatelné a potraviny v nich lze bez obav uchovávat, protože jsou prodyšné. Jejich hmotnost nepřesahuje osm gramů a etiketu se zváženým zbožím můžete jednoduše nalepit kolem stahovací šňůry.

Pre-cycling

Myšlenku „pre-cyclingu“, tedy nevytváření odpadu, zastávají v tuzemském projektu MIWA neboli #MInimumWAste. Za pomoci moderních technologií přišli s řešením, jak efektivně prodávat zboží bez obalu: zboží je do obchodů dodáváno v znovu použitelných transportních kapslích, které se v prodejnách umístí do modulárních stojanů. Jde o další krok k progresu obchodů s bezobalovým zbožím, kdy si zákazníci odnášejí nákup ve vlastních nádobách. Projekt MIWA však eliminuje i obalové materiály, které se používají při převozu zboží mezi výrobcem a prodejcem.

Zákazníci si vybírají zboží, jeho množství a způsob balení z aplikace či naskenováním kódu z vystavených displejů, které kromě informací o daném produktu (jako je například cena), mohou obsahovat i jeho reálný vzorek. Výhodou displejů je i to, že je možné zboží vystavit tam, kde by ho nakupující mohl potřebovat, třeba displej s těstovinami u rajčat.

Síla vodního paprsku

Vyhnout se odpadu, a v tomto případě i vizuálnímu smogu, lze i v reklamě. Projekt Aquaads přišel s originálním způsobem umístění i provedení reklamy: v podstatě ji vodním paprskem „vyčistí“ do špíny chodníku. Taková reklama je nejen originální, ale i ekologická a bez dalšího zásahu po čase zmizí. Kromě komerčních zakázek se v Aquaads angažovali například  i v bezpečnostně-dopravní kampani města Prahy, kdy před přechody u základních škol umístili několik motivů s textem „Stop, rozhlédni se“.

Kreativní recyklace

Nový život vyhozeným věcem dávají v mnoha českých startupech a nápady, jak kreativně recyklovat, se to jen hemží. K čemu by se například hodily součástky starých elektropřístrojů? V Trash Made se rozhodli, že využijí různorodosti jejich tvarů a barev na výrobu originálních šperků a bytových doplňků.

Bez zajímavosti není ani projekt PETMAT, který se věnuje 3D tisku z recyklovaného plastu. PETMAT má na kontě řadu zajímavých projektů, například patentovanou plastovou cihlu, z níž vytvořil třeba křeslo „PET(ch)air“, vystavené i na EXPO v roce 2015 v Miláně. V současnosti probíhá také projekt sdíleného tisku „Paralelní andělé“, do kterého se můžete zapojit i vy: zkrátka si vyberete dílek sochy anděla a vytisknete jej! Podrobnější informace o „crowdprintingu“ získáte na webu projektu, který probíhá ve spolupráci s Muzeem Jindřichohradecka. Sochy budou od prosince zavěšeny nad Panskou ulicí v Jindřichově Hradci.

Autor: Kateřina Červená

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články