Osobní přístup a důraz na ekologii. O úklidovou službu, která reaguje na trendy a nároky současnosti, je nečekaný zájem

Osobní přístup a důraz na ekologii. O úklidovou službu, která reaguje na trendy a nároky současnosti, je nečekaný zájem

4. bře 2021 Anna Jurečková 5 min

Běžně používané čističe jsou plné chemie a složek, které škodí zdraví i životnímu prostředí. Na to se snaží upozornit Kateřina Počepická a Anita Šulcová, kamarádky, jež stojí za vznikem firmy Holky Úklidovky. Ta představuje moderní alternativu klasických úklidových služeb. Nabízí mimo jiné vlastnoručně vyrobené čisticí prostředky.

Začaly jsme spolu poprvé pracovat asi před deseti lety, když jsem měla ve správě Airbnb byty a Katka tam chodila uklízet. Staly se z nás kamarádky a v září minulého roku se zrodil nápad přetavit to, co nám jde a s čím máme zkušenost, do podnikání,” popisuje zrod byznysplánu spoluzakladatelka Úklidovek Anita Šulcová. „Nás úklid hrozně baví, i když je to dřina. A tak jsme se rozhodly vyplnit díru na trhu v podobě eko-úklidové firmy.”

Jejich příběh je důkazem, že když je nápad dobrý, prosadí se i v době, která podnikání v mnoha ohledech příliš nepřeje. Přes počáteční obavy, aby jim protipandemická opatření a nálada související s koronavirovou krizí nebránily v rozjezdu, se rozhodly, že to přece jen zkusí. Připravené tak byly na ledacos, nával, který se již po pár týdnech fungování dostavil, ale nečekaly.Popravdě nás překvapilo, že je o naši službu tak velký zájem. Jsme strašně rády, ale v šoku. Byl to hodně rychlý start,” hodnotí necelý čtvrt rok provozu Šulcová a odhaduje, že momentálně mají deset až patnáct klientů týdně.

Vypadá to, že ani skutečnost, že jsou lidé více doma, nemá na poptávku po úklidovém byznysu negativní vliv. Možná právě naopak. „Velkou část našich klientů tvoří maminky. Jsou na home officu, starají se o děti, do toho je doučují. Takže je možné, že této službě současná situace spíše přeje.” Dodává, že jinak nejde říct, že by klienty něco spojovalo. Kromě toho, že bydlí v Praze. Úklidovky totiž zatím operují pouze v hlavním městě a jeho okolí.

Ocet, jedlá soda a citron

Nejedná se přitom jen o trend jedoucí na vlně zero waste. Kromě životního stylu je to i otázka zdraví a ochrany životního prostředí. Běžně používané čisticí prostředky jsou plné jedovatých látek, které vstřebává nejen nábytek, ale především my, děti a domácí mazlíčci. A protože druhá ze zakladatelek Kateřina Počepická má vystudovaný chemický obor, rozhodly se nedělat kompromisy a pustit se rovnou do výroby vlastních přípravků. „Pro spoustu z nás je normální číst etikety na potravinách. Pozornost bychom ale měli věnovat také těm na čisticích a pracích prostředcích. Začnu tím, že většina čisticích přípravků způsobuje velké znečištění odpadních vod. Obsahují pesticidy, tenzidy a těžké kovy. Dále se z čističů uvolňují aromatické látky, ty mají na svědomí alergie. Jsou to spíše jedy než pomocníci do domácnosti,” apeluje Počepická a dodává, že jde o komplexní problematiku a je potřeba, aby jí lidé obecně věnovali více pozornosti a dovzdělávali se.

Zakladatelky samy doma nejdříve zkoušely využívat ekologické prostředky, které jsou momentálně dostupné na trhu, nakonec se však rozhodly pro produkci vlastních. Chtěly mít jistotu, že v nich opravdu nebude nic škodlivého a budou přesně vědět, co zákazníkům nosí domů. Výroba domácích čističů je navíc celkem jednoduchá. „Vše lze nahradit běžně dostupnými surovinami, jako jsou ocet, jedlá soda a kyselina citronová. Vyčistíte tím opravdu vše. A neuškodíte přírodě ani sobě. To je zvlášť v dnešní době extrémně důležité,” vysvětluje Počepická. K vytírání podlahy potom používají parní stroj, který zároveň dezinfikuje. Místo houbičky a hadříků zas radí sáhnout po lnu, který je přirozeně antibakteriální.

Zakladatelky Anita Šulcová (vlevo) a Kateřina Počepická

Vlastnoručně vyrobené čisticí prostředky se rychle staly poznávací značkou Holek Úklidovek. Další přidanou hodnotou je individuální přístup, který začíná už u poptávkového formuláře, kde si člověk vyplní, o jaké konkrétní služby má zájem a jak často je potřebuje. Majitelky následně požádají o pár fotografií, aby měly představu, jak je byt velký, kolik je v něm předmětů, a tedy i kde se bude pohybovat finální cena.

Mezi základní úkony patří utření prachu, vysávání, vytření podlah a kompletní úklid kuchyně, koupelny a toalety. „Každý potřebuje něco jiného. Když chodíme ke stálým klientům, tak ten byt už se nějak udržuje a je to vidět. Tam je pak logicky podoba úklidu jiná a jsme schopné i cenu časem upravovat. U jednorázových klientů se mnohdy jedná o opravdu generální úklid,” popisuje Anita Šulcová. Mezi službami nad rámec základního úklidu si člověk může zakliknout třeba žehlení, praní závěsů, čištění spár nebo mytí lednice, trouby a ostatních spotřebičů. Ale třeba i uspořádání vnitřních úložných prostor.

Finální cena se odvíjí od velikosti bytu. Základní sazba je 1500 korun a týká se hlavně menších bytů, cca do rozlohy 60m². Denně Úklidovky zvládnou dát „do pucu“ zhruba dvě domácnosti. Jsou zatím přece jen malá firma. Hlavním kanálem pro získávání zákazníků je pro ně Instagram. S vizuální prezentací a marketingem majitelkám pomáhá sestra Šulcové Elena Janota, která stojí za projekty Lemarket a Oslavář.

Založení e-shopu a rozšíření do dalších měst

Od klasických úklidových služeb se Holky Úklidovky odlišují také tím, že kladou důraz na osobní kontakt, komunikaci a odvedenou práci šitou na míru konkrétnímu klientovi. „Zakládáme si na tom, že vždycky chceme s Katkou vidět byt jako první, než tam pustíme slečnu, které ten byt předáme a bude tam do budoucna chodit sama,” uvádí Šulcová. Rády poskytnou i konzultaci ohledně údržby, čisticích prostředků nebo organizace např. šatních skříní, knihoven či kuchyňských šuplíků. Na pomoc si vzaly notoricky známou japonskou odbornici na úklid a propagátorku minimalismu: „Zrovna u skříní se řídíme zásadami Marie Kondo, které pak rády dál doporučujeme. Většina z nás skládá oblečení do komínků na sebe, princip správné organizace spočívá v tom, že např. trička přeložíte víckrát a postavíte je do šuplíku nastojato. Oblečení se vám nebortí, máte o něm větší přehled a ušetří to strašně moc místa,” popisuje Šulcová.

Díky šíření filozofie podniku služba zároveň částečně plní funkci osvěty. Zájem je podle Šulcové nejenom o eko úklid, ale i o informace, jak si doma udržovat pořádek sám a zároveň zdravě a udržitelně. A zakladatelky své know-how rády předávají dál. „Ne všichni, ke kterým chodíme, jsou eco-friendly a my se jim snažíme ukázat, že to jde i přírodní cestou. Že nemusí používat tolik chemie a výsledek je stejně efektivní. Ve většině bytů, kam se dostaneme, je ale vidět, že už částečně používají ekologické prostředky. Takovým můžeme ukázat různé vychytávky, jak jít ještě dál” říká.

Zatím jsou Šulcová s Počepickou rády, že stíhají uspokojit řadu zájemců, kteří si občas na úklid počkají i týden. I proto je nyní prioritou především rozšíření týmu. Do budoucna ale chystají obohacení služeb i expanzi za hranice Středočeského kraje. „Máme v plánu spustit malý e-shop, kde by nebyly jen naše přípravky, ale mohly by se tam srocovat stejně myslící značky. Poctivé a české výrobky v duchu zero waste. Také, i když je na to zatím brzo, bychom se rádi rozšířily do dalších měst. Chodí nám hodně zpráv, jestli nejsme v Brně a v Českých Budějovicích. Stejně tak mi občas napíšou slečny, které by to tam rády založily,” nastiňuje Anita Šulcová, jakým směrem Úklidovky dál porostou.

Foto: Archiv Úklidovek

Anna Jurečková

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Eko, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články