
Pracovní pohovory „na dálku“ neboli online pohovory se stávají stále běžnějšími díky rozvoji technologií a také změně přístupu firem. Současná situace spojená s omezeními kvůli nemoci COVID-19 celý proces urychluje a tlačí ho ještě více do „onlinu“. Zeptali jsme se personalistů, jak aktuálně vypadá náborový proces, a zjišťovali, jak v něm může uchazeč uspět i po internetu.
Pozitivní zprávou hned na úvod diskuze se zaměstnavateli bylo zjištění, že většina z nich nezastavila výběrová řízení a s výběrovým procesem pokračují i nadále. Nyní ale téměř všichni online. Hana Slačálková, konzultantka v personální společnosti Performia, tuto tezi potvrzuje už tím, že se tempo její práce příchodem koronavirové krize nikterak nesnížilo: „Mám v současné době rozběhnuté výběrové řízení pro jednoho z našich klientů. Za posledních 25 dní mi ‚prošlo rukama’ 120 kandidátů, vyhodnotila jsem 114 dotazníků pracovního potenciálu a ověřila osm referencí na vybrané uchazeče.“ Také Zdeňka Krejčíková, recruitment manažerka v CN Group, potvrzuje, že v CN Group s výběrem nových zaměstnanců pokračují dál: „Ano, my v CN Group nabíráme stále, navzdory současné situaci.“
Zvyšující se poptávka po doručování a bezkontaktním nakupování zvedá i potřebu navýšení kapacit u kurýrních služeb či ve skladech e-shopů. Firmy z těchto oblastí proto nabírají nové zaměstnance ve velkém, jak potvrzuje Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment: „Je to tak, nyní jsou dokonce obory, které nabírají a posilují velmi intenzivně. Jsou to například výrobci zdravotnického materiálu, kurýrní služby, logistické sklady apod.“
V současné situaci, kdy je omezován osobní kontakt na minimum, se musely firmy i personální agentury velice rychle přizpůsobit novým podmínkám. Přestože online pohovory nejsou žádnou novinkou, dosud se využívaly víceméně jen u některých ojedinělých pozic a typů pracovního vztahu - např. když celý tým většinu času pracuje na dálku, pro IT specialisty a podobně. Například u některých pozic a oborů - typicky třeba dělnické profese - se online pohovory nevyužívaly vůbec. Vše se ale s příchodem koronavirové krize rychle mění. Linda Picková, ředitelka divize Professionals personálně-poradenské společnosti Randstad, uvedla pro StartupJobs Newsroom, že přibližně v 90 procentech jejich náborů probíhá nyní celý proces online či po telefonu: „Během jednoho týdne jsme na něj museli přejít i u tzv. ‚modrých límečků’ (dělnické profese, pozn. red.). Snažíme se, aby kandidát ideálně dorazil osobně až na podpis smlouvy.”
Jak probíhá současný náborový proces, nám přiblížila Hana Slačálková ze společnosti Performia: „Po předvýběru kandidátů následuje online pohovor s personalistou a daným šéfem. Existuje k tomu celá řada nástrojů - já osobně si vystačím se Skypem, jelikož zde mohu do hovoru napojit postupně více osob. Chápu, že někteří kandidáti nemusejí být technicky zdatní, proto se s nimi před začátkem ujišťuji, zda mají potřebný nástroj nainstalovaný, a případně je nasměruji. Vše je o dobré a vstřícné komunikaci. Pohovor vedete, jako kdybyste se viděli na živo. Ano, je to trochu vzdálené, ale je to jen o zvyku.“
Náborový proces „na dálku“ se tedy – dle oslovených odborníků – v zásadě neliší od klasického výběru „offline“. Jistá specifika tu ale přesto jsou. Linda Picková ze společnosti Randstad se s námi podělila o své zkušenosti s online náborem a na dotaz, zda online pohovor dnes dokáže plnohodnotně nahradit ten klasický, při kterém se lidé setkají osobně, odpovídá: „Ano a ne – lidskou chemii online samozřejmě nenahradí, nicméně už před touto situací jsme pro některé firmy nabírali jen online. Většinou to ale byly firmy nebo pozice, které i v režimu online/remote běžně fungovaly (například technologické firmy, IT pozice, geograficky rozptýlené týmy apod.). Teď máme nově možnost zkoušet online nábor u všech pozic. Online pohovor se dá použít na ‚otestování’ skoro všech stránek daného kandidáta a také toho, zda bude fungovat vzájemná spolupráce. Máme zde dokonce více možností – můžeme zvolit klasický ‚video pohovor’ v reálném čase (prostřednictvím Skype, Google Hangouts a dalších platforem), dá se udělat také záznam pohovoru a ten pak poslat potenciálnímu zaměstnavateli. Můžeme dokonce nechat kandidáta natočit o sobě krátké video na mobil (svou vizitku nebo popis řešení zadaného úkolu). Možností je spousta a nejsou k tomu potřeba žádné speciální technologie.“
Uspět v klasickém výběrovém řízení nebývá v silné konkurenci ostatních kandidátů zdaleka jednoduché. Při pohovorech online vstupují do hry ještě další faktory a možné komplikace, zejména technického charakteru. Zeptali jsme se Jana Kuby, CEO Yclusteru, na několik rad a tipů, jak skvěle zvládnout online pracovní pohovor: “K online pohovoru je potřeba přistupovat tak, jako by to bylo živé výběrové řízení. To znamená vhodně se obléknout, a také se předem pečlivě připravit. Navíc je potřeba dát si dohromady setting, tzn. aby za mnou v tu chvíli nebyly viditelné nějaké nevhodné věci. Samozřejmostí je si předem zkontrolovat připojení, světlo (ověřit si, zda je na mě dobře vidět), vyzkoušet si kameru a mikrofon. Dle Jana Kuby může uchazeč ukázat potenciálnímu zaměstnavateli své kompetence a proaktivní jednání už při samotné přípravě a zvládnutí pohovoru „na dálku“.
Zkontrolujte techniku a připravte si náhradní plán
I přes důkladnou přípravu vás technologie může zradit, mohou nastat problémy s připojením a kvalitou hovoru. Jestliže v průběhu pohovoru budete mít problém slyšet druhou stranu, nebojte se na zhoršenou kvalitu hovoru upozornit a zeptat se, zda nejde o technický problém na straně firmy. Pokud totiž personalista netuší, že slyšíte pouze část jeho dotazů, může si myslet, že odpovědi neznáte. Pro případ výpadku internetového připojení je dobré mít po ruce přihlašovací údaje k WiFi síti, a pokud je to možné, nachystejte si také náhradní tablet či počítač. V neposlední řadě počítejte s možností, že se i přes veškerou snahu k pohovoru z technických důvodů nepřipojíte. Pro tuto situaci mějte po ruce telefonní číslo na personalistu, s kterým si budete moci zavolat.
Další úskalí online výběrových řízení vyplývají z formy komunikace jako takové, která se může zdát více vzdálená, neosobní. Jan Kuba výstižně shrnul některé nástrahy online výběrových řízení, na které by se měli uchazeči dopředu připravit: „Ta nejdůležitější věc je psychická příprava, protože je dost možné, že pohovor nebude stejný, jako by byl v případě osobního – tedy jsme face to face. Nedostanu živou zpětnou vazbu, možná se ani s personalistou neuvidím na kameře – nebo uvidím pouze jednoho – ale přítomni budou třeba tři další lidé, kteří mi budou klást různé otázky. Musím se připravit i na situaci, že mi může v jednu chvíli připadat, že si povídám sám pro sebe. Při online pohovorech číhá na kandidáty ještě jedno velké „nebezpečí“, a to, že se pohovorující mohou mnohem lépe soustředit přesně na to, co kandidát říká. Na druhou stranu firmy samozřejmě vnímají tento fakt jako přidanou hodnotu a personalisté, kteří se pohovoru účastní, si všímají projevu kandidáta více detailně. Proto by si měl uchazeč předem důkladněji promyslet a zvážit, co a jak bude říkat.“
Dostupných nástrojů použitelných pro online komunikaci je v současnosti opravdu mnoho, za všechny jmenujme například: Skype, Hangouts, Zoom, MS Team, Webex… A proto se firmy poskytující možnosti online komunikace předhánějí ve vytváření nových funkcí a vychytávek, díky nimž můžete před personalistou a budoucím šéfem zazářit ještě více. Pojďme se teď v rychlosti podívat na dvě nejpoužívanější platformy pro běžné pracovní pohovory:
Skype
Z rozhovorů s personalisty vyplynulo, že jich značná většina Skype upřednostňuje. Jako hlavní důvody uváděli jednoduchost ovládání a to, že ho většina uživatelů má již nainstalovaný v rámci Windows. Skype nabízí hned několik chytrých funkcí. A jedna, která se může hodit v situacích, kdy doma nenajdete to správné „profesionální“ místo vhodné pro absolvování pracovního pohovoru, může být tzv. „rozostření pozadí“. Aplikace za vámi umí rozostřit vše, co by jinak působilo na pohovorujícího rušivě.
Pracovní pohovor pro programátory lze oživit spárováním skype-hovoru s rozšířením Visual Studio Live Share, které umožňuje spolupracovat při programování v reálném čase.
Přesné instrukce můžete najít tady: https://www.skype.com/cs/features/interviews-on-skype/
Hangouts
Řešení od Googlu – zdarma dostupný Hangouts a placená verze Meet – jsou asi největšími konkurenty k aplikacím od Windows. Google Hangouts funguje jednoduše a spolehlivě – umožňuje například i sdílet obrazovku, a proto jeho obliba u personalistů stoupá. Jednoduchost spočívá i v tom, že funguje v prohlížečích a není třeba žádné složité instalace nové aplikace.
Foto: Unsplash, Pixabay
Redaktorka a ekonomka. Vystudovala ekonomickou žurnalistiku na VŠE v Praze. Českou startupovou komunitu vnímá jako studnici neskutečné kreativity, nápadů a pozitivní energie, a proto je to jedno z jejích nejoblíbenějších témat.
31. 3. 2020
Nechte nám tu váš e-mail a my vám budeme posílat nové