Nesnažte se být big boss a všechny úkolovat. Buďte leader, který ukazuje lidem cestu, doporučily významné podnikatelky Česka

Nesnažte se být big boss a všechny úkolovat. Buďte leader, který ukazuje lidem cestu, doporučily významné podnikatelky Česka

26. dub 2021 Zuzana Keményová 5 min

Dvě desítky významných žen a mužů vystoupily na dubnové konferenci Ženy v byznysu. Diskuse se zaměřila především na úspěšné dámy, které prozradily, jak ony a jejich firmy zvládly pandemický rok 2020. Předaly také svá doporučení začínajícím podnikatelům, jak co nejlépe řídit firmu. StartupJobs Newsroom byl mediálním partnerem akce.

Simona Kijonková o sobě říká, že je snílek. Přestože první podnikání v roce 2008 se jí nepovedlo, nenechala se odradit, založila IT firmu, sedla k počítači a sama vyvinula několik řešení pro internetové obchody. A o rok později vymyslela Zásilkovnu. A proč Zásilkovna v ženském rodě? „Protože jsem žena, energická žena. Proto také červená barva a výrazný červený brand. Byla jsem víceméně startupistka, začínala jsem sama. Ale jelikož jsem snílek, měla jsem vizi a věděla jsem, že chci postavit digitální globální platformu,“ vzpomněla na dobu před jedenácti lety Kijonková, šéfka Zásilkovny, na konferenci Ženy v byznysu, která se uskutečnila koncem dubna.

Letošní třetí ročník se konal s panelisty naživo, publikum se připojilo on-line. Významné české podnikatelky a inovátorky se podělily nejen o svůj příběh, ale daly také rady ostatním, jak svůj byznys nejlépe nastartovat a vést v době krize.

„Obula jsem se do toho s velkou vervou a v roce 2010 začala Zásilkovna naplno fungovat. Ve stejném roce jsem ale zjistila, že jsem těhotná. Jedno dvouleté dítě jsem měla na nočníku, do toho jsem další čekala a po roce 2013 se přidala ještě třetí dcera,“ vyprávěla Kijonková. Královna českých zásilek je dvacet let šťastně vdaná, což prý výrazně souvisí i s jejím úspěchem v byznysu. „Abyste mohli plnit své sny a posouvat myšlenky k činům, je strašně důležitá opora rodiny a opora partnera. Já naštěstí v partnerovi a rodině tu oporu našla. To je podle mě alfa a omega pro úspěšný start v byznysu,“ shrnula na konferenci Kijonková, která je zakladatelkou Zásilkovny a CEO skupiny Packeta, do níž Zásilkovna spadá.

Simona Kijonková na konferenci mluvila o své rodině i o tom, jak náročný pro ni byl pandemický rok 2020. (Foto: Konference Ženy v byznysu)

Kijonková také podotkla, že ona ani celý e-commerce sektor se rozhodně nepovažuje za vítěze pandemie, a to přestože lidé v pandemii více nakupují on-line. „Věcí, se kterými jsme se museli poprat, byla celá řada. V březnu 2020 jsem se opřela o stůl, protože jsme naprosto neočekávaně začali strmě růst. Na mysli jsem měla jen to, abych zachránila těch 1500 zaměstnanců (Zásilkovně v pandemii zavřeli polovinu výdejních míst, což znamenalo i 50procentní ztrátu tržeb. Přestože poptávka rostla, nebyly kapacity na výdej balíků, pozn. red.). Začala jsem si na tabuli barevně kreslit možné scénáře vývoje. Jeden byl oranžový, jeden červený a jeden černý. Černý scénář počítal, jak dlouho vydržíme z vlastních prostředků, kdyby zavřeli náš byznys úplně. Zjistila jsem, že bychom přežili zhruba dva a půl měsíce,“ popsala Kijonková. Zásilkovna se ale nakonec z krize dostala, a i přes pandemii skupina Packeta zdvojnásobila na konci roku 2020 obrat na 2,5 miliardy korun ročně.

PŘEČTĚTE SI: „Je důležité být chameleon a umět se přizpůsobit,“ říká Simona Kijonková. Zásilkovně v pandemii zavřeli polovinu výdejen, přesto zvýšila obrat a nabírá lidi

Kijonková také dala pár rad začínajícím podnikatelům, kteří chtějí budovat týmy. Důležité je podle ní být role model, tedy člověk, jehož chování je příkladem pro ostatní. „Nesnažte se ale být ten, který sedí nade všemi. Nesnažte se být big boss a jen úkolovat. Je velice důležité být leader, to znamená, že když vaši kolegové nevidí cestu, vy jim ji musíte ukázat. Obzvlášť důležité to je v pandemii, protože vy jste ten, který ukazuje světlo na konci tunelu. Dává naději. Zároveň, když je krize, mluvte ke svému týmu a ke svým zaměstnancům férově, na rovinu,“ poradila Kijonková. Dodala také, že se snaží scénáře vytvářet a představovat ještě předtím, než problém skutečně propukne.

Na 3. ročníku konference Ženy v byznysu vystoupila i Diana Rádl Rogerová (vlevo). Je česká vrcholová manažerka a řídící partnerka poradenské společnosti Deloitte. Vpravo sedí moderátorka Michaela Hergetová. (Foto: Jakub Macháček, Archiv Konference Ženy v byznysu)

I Martina Vítková z inovativní technologické firmy NWT, která má ve svém portfoliu energetiku, marketing, pěstitelství i třeba výstavbu domů, v diskusi přiznala, že rok 2020 byl pro firmu složitý, ale v tržbách rostla. Tržby jí stouply ze dvou miliard na 2,1 miliardy. „Ten růst tržeb nás překvapil, protože klienti jsou opatrní a smlouvají ceny. Že byste něco prodali za tu cenu, za jakou jste si představovali, to v pandemii nepřicházelo v úvahu. Nicméně zisk nám klesl a jsme rádi, že jsme vůbec nějaký zisk udrželi,“ řekla Vítková. Dodala, že je odpůrkyně homeofficu, protože když lidé pracují naživo v týmech, tak toho podle Vítkové nejvíc vyřeší. „Také jsme zjistili, že přes ten vzdálený přístup nemáte v týmech takovou atmosféru. Vysvětlíte lidem nějakou změnu, ale ono se to doma s tím řvoucím děckem nedá úplně pobrat,“ míní Vítková.

Diskutující také řešili otázku, co dělat, když přijde něco zcela nečekaného, jako se to stalo například právě loni s pandemií Covid-19. Jestli spíše čekat, jak to dopadne, nebo si sednout a sepsat alternativy, tak jak to dělá například Kijonková. „Za sebe mohu říci, že se mi osvědčilo nedělat překotná opatření a rozhodnutí, ale spíše vyčkat. Vyčkávat ale tak, že si začnu plánovat, co se může stát. Je dobré prostě hledat cesty a začít si sumarizovat, jaký bude vývoj,“ doporučila Kateřina Kadlecová, CEO firmy USSPA, což je český výrobce vířivek. „Kdybychom hned na začátku utnuli některé zakázky, které jsme měli rozběhnuté, právě ze strachu, že ten byznys nepojede, tak bychom nebyli schopní se tak rychle rozjet a opřít se do toho. Nedokázali bychom třeba odpovědět na současnou rostoucí poptávku,“ dodala Kadlecová, jejíž firma musela kvůli současnému velkému zájmu o vířivky rozšířit výrobu, což je půlroční proces.

Vítková: pandemie mě naučila dělat nepříjemná rozhodnutí

Vítková dodala, že pandemický rok 2020 ji naučil být jako manažerka tvrdší a dělat razantnější opatření. „Aby přežil ten zbytek zaměstnanců, je potřeba udělat změny, které se mi lidsky nemusí líbit, ale je prostě potřeba je udělat. Také jsem se naučila, že každý problém má nějaké řešení, a když se na to vyspíme do druhého dne, většinou není tak strašný, jak na první pohled vypadá,“ shrnula Vítková. Dodala také, že krize jí i její firmě přinesla mnohem lehčí přístup ke vzdělání. „Když máte čas a chuť, můžete se dnes vzdělávat on-line v jakémkoli oboru. Vzdělání v čemkoli vám nabízejí světové univerzity. Právě vzdělání je jedna z největších výher této krize,“ myslí si Vítková

(Na úvodním fotu zleva: Tomáš Jindříšek, managing partner agentury Dark Side, Kateřina Kadlecová, CEO firmy USSPA, Martina Vítková, spolumajitelka a finanční ředitelka technologické firmy NWT, moderátorka diskuse Michaela Hergetová. Autor: Jakub Macháček, Konference Ženy v byznysu)

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články