„Nechci být cynický, ale pandemie přilije peníze e-shopům na úkor klasického retailu,“ říká šéf Bonami

„Nechci být cynický, ale pandemie přilije peníze e-shopům na úkor klasického retailu,“ říká šéf Bonami

8. dub 2020 Zuzana Keményová 5 min

Bonami je rozjetá střela. E-shop s vybavením pro domácnosti měl už před pandemií koronaviru obrat 1,4 miliardy korun ročně. V pandemii mu stoupl ještě o desítky procent. Bonami, které sídlí v pražském Karlíně a zaměstnává více než 250 lidí, teď nakoupilo nejvíce zboží ve své historii a muselo dokonce přidat další sklad. „Lidé už mají plné ledničky a přemýšlejí, co s časem. Logicky je napadne zaměřit se právě na místo, kde teď tráví nejvíce času – na domov,“ říká pro StartupJobs Newsroom CEO Bonami Pavel Vopařil. Ale hodnoty se Bonami snaží i vracet. Posílá dobročinné balíky a roušky prodává za nákupní ceny, bez zisku.

Jste v Bonami otrávení ze současné pandemie koronaviru, nebo to berete pozitivně?

Osobně z toho otrávený nejsem. Beru to jako možnost vystoupit z rychlíku, ve kterém jsme všichni jeli a neviděli po cestě mnoho příležitostí, ale i chyb. Učíme se spolu úplně jinak komunikovat, nutí nás to najednou se ještě více digitalizovat a hodně jsme zrychlili na našich klíčových projektech. Na druhou stranu jsem si ale také uvědomil důležitost sociálního kontaktu, takže pokud to bude trvat ještě dlouho, otrávení se jistě brzy dostaví.

Chodí zaměstnanci Bonami do práce, nebo jsou doma na home office?

Všichni pracujeme v remote módu, vlastně to pro nás neznamenalo až tak velkou změnu. Home office byl hodně využívaný i předtím. Ale už se těšíme na návrat zpět.

A co děláte v době pandemie jinak než předtím?

Jedeme ve stejném duchu, jen jsme fyzický kontakt změnili na virtuální. Nerušíme žádné schůzky, žádné týmové updaty, žádné projekty. Jiná je ale moje komunikace vůči zbytku firmy. Dříve jsme měli měsíční allhands setkání, zaměřené především na výsledky. Dnes máme týdenní, celofiremní videohovory, kde všem velmi otevřeně a podrobně vysvětluji situaci, sdílím veškerá data, i citlivého charakteru, abychom všichni měli stejný kontext a informace a aby všichni dobře rozuměli krokům a opatřením, která chceme dělat. Celkově to snižuje nejistotu a nervozitu, a to je teď hlavní.

Pavel Vopařil v kancelářích Bonami. (Foto: Petr Vágner/Cocuma)

A jak se pandemie projevuje ve vašem byznysu? V době, kdy jsou kamenné obchody s domácími potřebami zavřené, by vám to mělo paradoxně pomoci.

V prvních dnech po oznámení karantény se nám propadly tržby na polovinu standardního obratu (obrat Bonami je 1,4 miliardy v roce 2019, pozn. red.) Potom se to postupně začalo zvedat, nyní jedeme nad normální úrovní o desítky procent.

Čím to podle vás je, že nejprve lidé nakupovali méně a nyní více než obvykle?

Prvotní šok byl logický, lidé se zaměřili především na nákupy nezbytných produktů základní potřeby, jako je jídlo a drogerie. Nyní ale mají plné ledničky a přemýšlí, co s časem, jak jej doma nejlépe využít, a logicky je napadne zaměřit se právě na místo, kde teď tráví nejvíce času – na domov. Proto se to postupně zvedá, lidé mají konečně čas na to, co měli už dlouho v hlavě. Současně tomu nahrává jarní sezóna, kdy lidé obvykle chtějí své interiéry zpestřit.

A jak se tohle jarní nadšení projevuje na skladbě prodávaného zboží?

Nejvíce nám v první fázi vyletěly produkty na úklid, organizaci či kuchyňské doplňky. Potom se přidal nábytek a především zahrada, lidé se evidentně začali pouštět do větších renovací a úprav, na které teď mají čas.

Jak zajišťujete, aby se vaši zaměstnanci ani zákazníci nenakazili?

Máme bezkontaktní předávku jak na příjmu zboží, tak na předávce zboží mezi dopravcem a zákazníkem, kde je to možné. Vedle toho zajišťujeme pro naše zaměstnance ochranné pomůcky, abychom je i naše zákazníky maximálně chránili. Celkově se snažíme dělat vše co nejsnazší a bez zbytečného kontaktu. Například jsme zavedli novou službu, kdy v případě reklamace přijedeme pro jakýkoliv produkt k zákazníkovi domů. Zavedli jsme také bezúročné rozložení platby zdarma ve spolupráci s Twistem.

Co pandemie koronaviru dělá s vaším zásobováním? Máte všechno zboží včas na skladě a dostupné?

Nakoupili jsme nejvíce zboží v historii Bonami, máme nejvíce produktů skladem v našem segmentu ze všech konkurentů, museli jsme dokonce přidat další sklad. Zákazníkům nabízíme přes 25 tisíc produktů skladem, ihned k odeslání, přes 60 tisíc produktů máme celkem v nabídce. Pro srovnání, typický velký obchodní dům s nábytkem a bytovými doplňky má méně než 10 tisíc produktů.

Kanceláře Bonami v pražském Karlíně. (Foto: Petr Vágner/Cocuma)

Z toho, co říkáte, to vypadá, že e-shopům pandemie koronaviru byznysově vyhovuje.

Pokud budu cynický, tak asi ano. Velmi pravděpodobně to bude znamenat příliv více peněz do e-commerce na úkor klasického retailu. Obecně si myslím, že nejen aktuální situace, ale i obecně budoucnost retailu leží v omnichannelu (strategie využití více souběžných prodejních a komunikačních kanálů, pozn. red.).

Přeci jen, udělali jste nějakou chybu? Kdybyste o pandemii věděli půl roku dopředu, co byste udělali jinak?

Asi bychom více investovali do brandu a trochu rychleji doplnili naši sortimentní nabídku o kategorie, které jsou teď žádané. I kdyby pandemie koronaviru pokračovala ještě dlouho, tak díky tomu, že jsme digitální firma, nemusíme nic ani dramaticky měnit. Jediné, na co musíme reagovat, je časování, jak budeme otevírat naše kamenné prodejny a naše marketingové kampaně.

Když se vám tak daří, děláte v souvislosti s pandemií nějakou charitu nebo dobrovolnictví? Pomáháte nějak?

Na sociálních sítích jsme například vyzvali zákazníky, aby nám dali tip na libovolnou instituci, kam máme poslat balík s produkty pro radost. Na každém z našich trhů pak vybereme jednu až dvě, kam balíky zašleme. V rámci skupiny Miton, která je naším vlastníkem, pak probíhají další aktivity, například podpora damekrev.cz, jednotliví lidé se do toho osobně zapojili. Není to úplně charita, ale teď jsme také začali prodávat roušky za nákupní ceny, bez nároku na zisk. A zlevňujeme produkty, které lidem teď udělají největší radost, například vybavení na zahradu či balkon.

PŘEČTĚTE SI: „Nábytek čeká stejný přesun do digitálu, jako potkal módu.” Nový šéf Bonami o růstu značky i trendech v e-commerce

Porada v Bonami v době před pandemií. (Foto: Petr Vágner/Cocuma)

Budete kvůli pandemii nabírat zaměstnance? A pokud ano, uděláte nábor online?

Kvůli pandemii zaměstnance nenabíráme, ale nábor jsme úplně nezastavili a jedeme pohovory online. Šlape to v pohodě.

Fungujete také na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a Rumunsku. Je v těchto zemích vaše situace v něčem jiná než v Česku?

Ano, je jiná. Vidíme podobné vlny poklesu a nárůstu, ale v některých zemích je to opožděné. Nejvíce jsme zasaženi v Rumunsku, naopak až do této doby bylo nejméně zasaženo Maďarsko. Naopak Slovensko obecně funguje dobře.

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Kancelář, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články