Miliardy slevových letáků, matoucí věrnostní programy. Aplikace chce plastové kartičky vyměnit za personalizované budování vztahů

Miliardy slevových letáků, matoucí věrnostní programy. Aplikace chce plastové kartičky vyměnit za personalizované budování vztahů

29. říj 2020 Zuzana Hübnerová 4 min

Výroba drahých a zbytečných plastových karet, tisk čtyř miliard letáků ročně, netransparentní nakládání s daty uživatelů. To jsou jen některé z důvodů, proč manželé Ctibor a Angelika Dudovi založili společnost Uneeqly a pustili se do vývoje mobilní aplikace. Ta by měla v budoucnu malým obchodníkům nabídnout jednoduchou platformu pro opakované oslovování zákazníků a nabízení výhod za věrnost. Uživatelé zase získají na jednom místě přístup do stovek věrnostních programů bez nutnosti poskytovat svá data.

Když šel na začátku letošního roku softwarový architekt DHL Ctibor Duda nakupovat, začal přemýšlet nad tím, zda by věrnostní programy obchodů nemohly být jednodušší. „Paní prodavačka se mě ptala, zda jsem členem věrnostního programu. Následně mi dala papírový formulář k vyplnění. Celý proces mi přišel zastaralý a řekl jsem si, že by si zasloužil modernizaci,“ popisuje pro Startupjobs Newsroom Duda.

Původně plánoval pouze zjednodušit registraci. „Chtěl jsem vytvořit rychlou registraci pomocí mobilního telefonu. Na pokladně bych načetl QR kód a následně by mě aplikace někde na pozadí přihlásila do daného věrnostního programu bez nutnosti vyplňovat papírové formuláře,“ říká Ctibor Duda.

Věrnostních programů je moc. Zákazníci v nich tápou

Společně s manželkou Angelikou, která má zkušenosti jak z marketingových agentur, tak rozvoje startupů, začali ve svém okolí zjišťovat, co lidi na věrnostních programech nejvíc trápí. „Přišli jsme na to, že lidé vlastně vůbec nemají přehled, kde sbírají jaké body a výhody. Neví, kdy mají nárok na slevu. Jsou často registrovaní ve velkém množství programů a nevyznají se v nich. Komunikace ze strany obchodů jim přijde masová a necítí, že by byla nabídka cílená na jejich zájmy a potřeby. Navíc dávají k dispozici soukromé údaje, ale často neví, kdo a jak s nimi nakládá,“ upřesňuje Angelika Dudová.

Na základě těchto dat identifikovali Ctibor a Angelika Dudovi, v čem tkví největší problém věrnostních programů. A to jak ze strany zákazníků, tak ze strany obchodníků. „Rozhodli jsme se zaměřit na malé podnikatele, kteří často nemají prostředky a lidi, aby provozovali věrnostní programy. A především, aby navazovali a udržovali vztahy se svými zákazníky. Velcí hráči na trhu už obvykle svoje vlastní programy mají. Navíc u nich bývá problém novou službu prosadit, integrovat,“ vysvětluje Duda.

Uneeqly chce zjednodušit a zanonymizovat věrnostní programy

Manželé Dudovi se navíc spojili s Miroslavem Exnerem, který dvacet let šéfoval IT Globusu. „Rozumím díky tomu jak obchodu, tak retailovým technologiím,“ říká Exner, který nyní se Ctiborem Dudou řeší fungování aplikace po technologické stránce.

Budování vztahů - bez osobních údajů a s blockchainem

Aplikace startupu Uneeqly chce být prostředníkem mezi zákazníky, výrobci a obchodníky. Výrobcům a obchodníkům nabídne šablony a mobilní marketingovou platformu, pomocí které mohou stávající i potenciální zákazníky oslovit a budovat s nimi vztahy. Věrnostní program tak bude fungovat jako služba bez nutnosti stavět vlastní systém. Obchodník nebo poskytovatel služby si sám připraví nabídku pro své zákazníky a nebude k tomu potřebovat žádnou agenturu, na kterou většinou nemá peníze. Naše služba ji pak nabídne uživatelům aplikace podle jejich preferencí,“ popisuje Exner.

Uživatelům aplikace v mapě zobrazí například kavárny v okolí a zároveň jim řekne, která kavárna má daný den jakou akci. „Vytvoří se jim navíc unikátní identita, podle které je obchodníci rozpoznají. Ačkoliv tak například mohou pomyslně sbírat razítka za návštěvy a získat slevy za věrnost, neposkytnou obchodníkům žádné osobní údaje a nemusí si ukládat žádné věrnostní karty,“ přibližuje fungování Miroslav Exner a dodává, že pro zvýšení celkové důvěryhodnosti hodlají využít mimo jiné i blockchainovou technologii. Sloužit by měla například pro vyúčtování slevových kuponů.

Aplikace v budoucnu poradí, jaké jsou v okolí podniky i jaké speciální akce či slevy nabízí

Podle Angeliky Dudové by měla platforma přispět i k menšímu plýtvání a redukovat ekologickou zátěž, kterou s sebou klasické věrnostní programy nesou. „Doufáme, že v budoucnu to pomůže nahradit razítkovací karty, letáky i plastové kartičky. Vyrobení jedné plastové karty přijde na pětadvacet korun. Přitom si ji dnes řada lidí nahraje nebo vyfotí do telefonu a vyhodí. V Česku se také každý rok vytisknou čtyři miliardy letáků, které často skončí rovnou v koši. Kromě toho umožní aplikace kavárnám, bistrům a restauracím nabídnout doprodej jídel za nižší ceny. Lidé budou vědět, že třeba před zavírací dobou pořídí na daném místě jídlo se slevou, a podniky ho nebudou muset odepsat a vyhodit,“ přibližuje ekologické aspekty řešení Dudová.

Jelikož aplikace využívá například satelitní technologie či navigační systém Galileo, do svého inkubačního programu český startup vybrala i Evropská vesmírná agentura. Nyní je aplikace v pilotním testování a kromě zájemců z řad obchodníků je startup otevřený i zájmu případných investorů. Hotové řešení by se pak na trhu mělo objevit do šesti až devíti měsíců.

Zatímco pro uživatele bude aplikace zdarma, obchodníci za využívání mobilní marketingové platformy budou platit pravidelný poplatek. „V současné době řešení chystáme primárně pro Českou republiku. Zároveň ale od začátku počítáme i s následnou expanzí do Evropy,“ dodává na závěr Ctibor Duda.

Foto: Unsplash, archiv Uneeqly

Zuzana Hübnerová

Vystudovala žurnalistiku a HR v Česku i ve Švédsku. Působila v Deníku či v České televizi. Nyní se věnuje nastavování interní komunikace ve firmách a píše o tom, co se děje ve startupech i ve vědě.

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Aplikace, Kancelář, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články