Mileus testuje v Praze napojení Liftaga na MHD a hlásí: „Cena kombinované dopravy je o 50 procent nižší než taxi“

Mileus testuje v Praze napojení Liftaga na MHD a hlásí: „Cena kombinované dopravy je o 50 procent nižší než taxi“

8. říj 2020 Václav Lang 4 min

Zakladatel Liftaga Juraj Atlas věří, že budoucnost městské dopravy spočívá v efektivním využívání kombinace hromadného transportu s individuálním. Jeho startup Mileus v posledních měsících testuje v pilotním projektu napojení taxíků Liftaga na pražskou MHD a s výsledky se exkluzivně podělil se StartupJobs Newsroomem.

„Nacházíme se ve fázi validace služby na trhu. V této testovací fázi si uživatelé mohou dát v Liftago aplikaci vyhledat kombinovanou dopravu pro své cesty, uvidí, jak bude fungovat a vypadat (jakou MHD použijí, na jaké zastávce přestoupí na taxi, jak dlouho bude celá cesta trvat a kolik bude stát) a následně mohou poskytnout feedback, který pomůže službu dále vylepšovat,” informovala za Mileus Veronika Froncová.

Mileus je technologie pro taxi operátory, která umožňuje automatizované propojování MHD v centrech měst s taxíky mimo centra pro pohodlnější dojíždění a lepší dopravní obslužnost mezi centrem a okrajovými částmi metropolí.

Zakladatel Mileus Juraj Atlas

Startup vznikl s cílem vytáhnout rezidenty dojíždějící z periferií z vlastních aut, posílit byznys služeb typu Liftago, ale zároveň také udržet pasažéry v MHD. Ukazuje se totiž, že moderní taxislužby služby typu Uber, Bolt či Liftago nesnížily počet aut ve městech, jak se doufalo. Naopak podle průzkumů by například v New Yorku až 50 procent pasažérů těchto služeb jelo městskou hromadnou dopravou, kdyby neměli možnost moderní taxislužby využít, a 11 procent by šlo pěšky. V Bostonu by 42 procent pasažérů využilo MHD, 12 procent kolo či by šli pěšky a 5 procent by cestu vůbec neuskutečnilo. „To poukazuje na fakt, že moderní ride-hailing taxislužby nesnížily počet aut ve městech, jak se doufalo, ale na úkor svého růstu zhoršují dopravní situaci, když vytahují lidi z udržitelnějších forem dopravy. Proto je naším cílem zvýšit komfort dojíždění domů pomocí MHD, a motivovat tak lidi, aby nechávali vlastní auta doma, a zároveň umožnit ride-hail a taxi operátorům růst udržitelně, bez tak velkého negativního dopadu na města,” uvedla Froncová.

Testovací pilot, který stále běží, si zatím vyzkoušelo přes 1500 uživatelů aplikace Liftago. „V některých případech uživatel dostane možnost dát si vyhledat na své trase kombinovanou dopravu, pilot už tedy funguje v reálných situacích,” upřesnila.

Levnější než taxi, rychlejší než MHD

Pilotní projekt přinesl několik zajímavých postřehů. Předně z něj podle společnosti vyplynulo, že cena kombinované dopravy je průměrně o 50 procent nižší než průměrná cena za jízdu taxíkem. Ukázalo se také, že během poobědové a večerní špičky je možné 86 procent jízd automatizovaně propojit s MHD. „Poobědové či večerní odchody z práce v centru domů na kraj města je totiž ten hlavní use case, protože právě kvůli nepohodlnosti večerní cesty rezidenti často využívají na cesty domů vlastní auta místo MHD,” zopakovala Froncová.

V porovnání s MHD je v poobědové a večerní špičce kombinovaná doprava v průměru o 24 procent rychlejší. „Například při 30minutové jízdě MHD ušetří Mileus sedm minut, což se za delší období agreguje na ušetřených 30 hodin ročně neboli 1516 hodin, tedy 63 dní za roky pracovně aktivního života. Při 50minutové jízdě, což bývá případ rezidentů, kteří bydlí dále na okraji města nebo kousek za ním, ušetří kombinovaná doprava průměrně 12 minut, což dá za delší období 52 hodin, tedy dva dny ročně, nebo chcete-li 108 dní za roky pracovně aktivního života,” vypočetla Froncová. V porovnání s průměrně 18minutovou jízdou taxíkem v poobědové či večerní špičce trvá kombinovaná doprava naopak v průměru o pět minut déle.

To bylo také jedním z důvodů, které jmenovali lidé, již se v rámci pilotu rozhodli kombinovanou dopravu nevyužít. Tvořili 30 procent z celkového počtu respondentů a společnost u nich dále zkoumala, proč jim kombinovaná doprava nevyhovuje. Nejčastěji (čtvrtina z nich) si stěžovali na chybějící pohodlí. „To je přirozené a očekávané - pro uživatele, kteří preferují jízdu taxíkem, nebude kombinovaná doprava tak pohodlná. Avšak naší primární cílovou skupinou jsou rezidenti, kteří využívají na cesty do města vlastní auto, protože cesta domů večer s MHD je nekomfortní. Cílem je tyto rezidenty motivovat, aby místo vlastního auta ráno využili MHD a večer kombinaci MHD a taxi pro větší komfort,” vysvětlila Veronika Froncová.

PŘEČTĚTE SI: Juraj Atlas (Liftago): „Až přijdou autonomní auta, budou náklady na taxík 3 až 5 Kč na kilometr“

Dalšími důvody pro nevyužití kombinované dopravy (shodně podle 8 procent respondentů) bylo, že cena je příliš vysoká, jízda trvá příliš dlouho, či že by uživatel nestíhal nastoupit na MHD, jíž kombinace začínala.

Mileus ovšem mimo jiné slibuje eliminaci emisí, a to až o 57 procent, neboť taxíky podle výpočtu společnosti najezdí při využití kombinované dopravy o 57 procent méně kilometrů. „Liftago vždy chtělo kultivovat městskou přepravu lidí i věcí, a to udržitelným způsobem. V případě MHD to znamená hledat způsoby, jak MHD doplňovat, nikoliv jí konkurovat. Právě Mileus nám pomůže v praxi ověřit, jaká část cestujících Liftaga by mohla a chtěla využít taxík jako poslední část cesty k MHD, jak to pozitivně ovlivní frekvenci cest, jejich trvání, cenu i dopravní zatížení města oproti samotné cestě taxíkem,” okomentoval to CEO Liftaga Ondřej Krátký.

Pilot aktuálně běží také na Slovensku a počítá se s jeho spuštěním v dalších evropských velkoměstech ve spolupráci s místními ride-hail taxislužbami. V Česku je Mileus podle Veroniky Froncové technologicky připraven na spuštění v ostrém provozu a nyní se domlouvají s Liftagem a dalšími subjekty na oficiálním nasazení.

Foto: Mileus

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články