KvikyMart: “Změnili jsme automobilový aftermarket“

KvikyMart: “Změnili jsme automobilový aftermarket“

17. říj 2017 Redakce 8 min

KvikyMart je technologický leader v oblasti eshopů pro automobilový aftermarket. Neomezuje se ovšem jen na eshopové řešení, ale snaží se automotive odvětví vnímat jako jeden celek a pro něj tvořit aplikace a nástroje přínosné pro koncové uživatele. Původ firmy se datuje do doby, kdy byli zakladatelé Jirka Hofrichter a Jan Folwarczny ještě na základní škole. Za těch několik málo let se jim podařilo vybudovat stabilní firmu, která expanduje do zahraničí. Zajímá vás, v čem je základ jejich úspěchu nebo třeba to, jak přišli na název své firmy? Tentokrát jsme pro vás vyzpovídali oba zakladatele firmy.


Co KvikyMart dělá?

Jirka Hofrichter:
Několik let provozujeme specializované řešení pro online prodej autodílů inspirované potřebami koncových zákazníků, což je hlavní náplní naší práce.

Jan Folwarczny:
Náš výstup, který je viditelný pro širokou veřejnost, jsou nyní právě eshopy. Neděláme přímo zakázkový vývoj, ale vytváříme platformu. Naše aktivity zasahují i hlouběji do automotive aftermarket. S řadou klientů také řešíme inovaci jejich byznysu, který se díky vývoji technologií dá v tomto segmentu velmi posouvat.


Jak KvikyMart vznikl?

Jirka:
Vznikem by se dalo považovat období na přelomu základní a střední školy, kdy jsme společně s Honzou začali spolupracovat na prvních drobných projektech (poznámka rok 2003). Zakázky přicházely na doporučení, přibývalo jich stále více a byly čím dál rozsáhlejší. Zhruba před deseti lety jsme provozovali eshopový systém KvikyMart, který jsme pronajímali prvním klientům. Zlom přišel nenápadně, kdy jeden z klientů chtěl spustit vlastní eshop s autodíly. Řekli jsme, že to zvládneme. Po dokončení jsme objevili obrovskou příležitost v růstu. Konkurenční řešení byla na velice nízké úrovni.

Jan:
Při vytváření toho prvního eshopu s autodíly jsme věnovali plno nocí učení se jak danou věc vytvořit, jak překonat všechny technické překážky. Vůbec jsme netušili, jaký zásah to nakonec bude mít. Už pár týdnů po spuštění se nám začali ozývat další klienti. Uvědomili jsme si, jak zásadní nedostatky konkurence se nám podařilo vyřešit. Přetvořili jsme tak náš původní eshopový systém v platformu specializovanou pro autodíly.

Jirka:
V podstatě jsme byli ti, kdo otevřel v ČR trh s náhradními díly široké veřejnosti. Díky našim klientům začaly výrazné změny v zajetých kolejích klasických dodavatelů. Najednou šlo kupovat díly za přijatelné ceny i jinak než přes známé s registrací u velkoobchodníků.



Proč název KvikyMart? Jak vznikl a co vyjadřuje?

Jirka:
Protože jsme narychlo nic lepšího přes ICQ nevymysleli.

Jan:
Název vznikl v době, kdy jsme měli za sebou tvorbu několika klasických menší eshopů. Pracovali jsme každý u sebe doma a potřebovali něco vymyslet. Něchtěli jsme, aby název vycházel ze slov jako Shop, System, Web, Ecommerce, Design, IT a podobně. Sledovali jsme oba The Simpsons a přes ICQ vznikl název KvikyMart.

S postupným růstem, expanzí a sbíráním zkušeností jsme došli k tomu, že název musíme změnit. To jsme dlouho odkládali, ale nyní už rebranding připravujeme. Nový název bude ale až mezi pozdějšími kroky.


Tvrdíte, že máte technologicky nejlepší řešení na trhu. To je sebevědomé prohlášení. V čem se tedy vaše řešení liší od konkurence?

Jirka:
Honza by mohl popisovat technické detaily dlouho, ale velice důležitá je pro nás smysluplnost v každém směru.

Jan:
Nevytváříme věci jen, aby vyřešily danou potřebu v ten moment, ale s výhledem, jak bude daná věc dávat smysl i v budoucnu. S klienty tak jdeme do hloubky, abychom vyřešili úplnou podstatu, i když za námi přijdou už s ideou, jak by měl výsledek vypadat nebo něco viděli jinde. Nakonec často dojdeme k úplně jinému řešení nebo myšlenku dále rozvíjíme.

Jirka:
U konkurence se právě setkáváme s tím, že naše nápady přebírá. Většinou jim ale chybí ta podstata, na které je to postavené.

Jan:
Aktuální stav i původní myšlenky také po čase validujeme. Nebojíme se kompletně změnit i úplné základy, pokud najdeme lepší směr. Platformu vyvíjíme tak, abychom mohli změny rychle adaptovat. Není u nás problém řadu změn nasadit v rámci hodin od prvního podnětu. Deployment nových verzí máme několikrát denně.

Infrastrukturu máme postavenou na AWS (Amazon Web Services), rozdělenou do microservice, automatizovanou, škálovatelnou, nezávislou na konkrétních serverech. V pozadí zpracováváme stovky milionů záznamů denně. AWS nám umožňuje jednak rychlý vývoj, ale hlavně soustředění se na samotné inovace.



Kdo jsou vaši zákazníci?

Jirka:
Momentálně jde především o prodejce autodílů. Do budoucna si představujeme užší spolupráci s výrobci dílů a především se zaměřit více na koncové uživatele, ať už pomocí chytrých mobilních zařízení, infotainmentu v autech, tak prostřednictvím hlasových asistentů a podobně.

Jan:
Většina klientů se pohybuje ve světě autodílů delší dobu. Někteří z nich si vybudovali své vlastní IT zázemí, kde řeší sklad či mají vlastnoručně vytvořenou databázi s dodatečnými informacemi o jednotlivých dílech. S takovými řešíme typicky napojení dat na eshop, komunikaci přes API. Jiní se zaměřují čistě na prodej a veškeré technické věci nechávají na nás. Zásadní je pro nás zachování jednoduchosti jak uživatelského rozhraní, tak při napojení přes API, kde e-shop na backendu provádí řadu automatizací.


Čím nebo kde se inspirujete?

Jan:
úspěchy a progres lidí, které znám nebo sleduji na sítích. Pak akce jako je By Design Conference pořádaná v Bratislavě, které mě strašně naboostují. Cestování, kde přijdu na úplně jiné myšlenky, poznám jiný mindset lidí a uvědomím si plno věcí z úplně jiných úhlů. Obecně změny a jakékoliv podněty, které mě i celý tým posouvají dál.

Jirka:
Pro mě osobně je to vše, co mě obklopuje, snažím se dívat kolem a vnímat lidi. Je pro mě důležité mít oči a mysl otevřené. Samozřejmě jsou zde i přímé inspirace jako rozhovory, články a podcasty. Ty jsem si v posledních letech velmi oblíbil, neposlouchám v autě už nic jiného.


Co považujete za největší úspěch KvikyMartu?

Jirka:
To, jak vše funguje. Tým, růst, inovace a další. Rosteme každý rok násobně, a to jak obratově, tak i v počtu členů týmu. Nikdy jsme nemuseli jít za investory ani pro půjčku do banky. Tím nepopírám, že byly dost náročné období, ale vždy jsme to s Honzou nějak zvládli. Často za cenu toho, že jsme si sami zavřeli kohoutek. Živě si vybavuji, když všechny vydělané peníze šly na prvního fulltime zaměstnance a servery. Dále je pro mě úspěch nedávný vstup do dvou dalších zemí, a těmi jsou Polsko a Maďarsko.

Jan:
Nálada a drive uvnitř týmu. Jak rychle se každý z nás posouvá, chce dělat věci smysluplně. Motivuje vidět kolegy odcházet s úsměvem z toho, co ten den dělali. A pak hlavně i to, na čem nyní pracujeme a co máme naplánováno. Každý další den je úspěšnější.


Jaké jsou tedy vaše plány do budoucna?

Jirka:
Určitě další expanze do zahraničí, na čemž nyní také pracujeme. Je pro nás hodně atraktivní zámoří. Tam zvažujeme i trochu odlišný model.

Jan:
Plánujeme dále rozšiřovat automatizaci. S Tomem, který se k nám připojil na začátku roku, řešíme Machine Learning, Data Mining. Díky tomu budeme schopni se zaměřit více na jednotlivé koncové uživatele. Platformu chceme mít kompletně ovladatelnou přes API. Tím umožnit mnohem větší přizpůsobitelnost, což zase vede k inovacím hlavně pro koncové uživatele.



Jaké typy lidí hledáte do svého týmu?

Jan:
Hledáme nyní interní backend i frontend vývojáře. Takoví, kteří umí nahlížet na to, co dělají, s odstupem a pohledem koncového zákazníka. Měli by mít chuť se neustále posouvat dál, své myšlenky komunikovat s týmem a přijmout nejlepší řešení. Hlavně by měl daný člověk zapadnout do týmu.

Jirka:
Především musí jít o člověka s chutí něco tvořit a zapáleného pro věc. To se pozná většinou během prvních pár vět. Konkrétní odborné dovednosti se pak dají doučit.


Proč bych měla chtít pracovat v KvikyMartu?

Jirka:
Protože s námi můžeš vyrůst. Když přijde taková ta nálada ohlédnutí se, nepřestává mě udivovat, kam se všichni během pár měsíců umí posunout v tom, co dělají. Ten zápal v KvikyMartu je docela nakažlivý. Například zhruba před rokem a čtvrt jsem začali používat AWS na produkci. Dnes by to mohl Martin školit. Nebo po pár měsících, kdy děláme inhouse PPC, jsem se stali Google Partnerem. Jinak máme příjemné kanceláře a spoustu dalšího, což ale nabízí kde kdo.

Jan:
Máme hodně otevřenou atmosféru. S každým z týmu se snažíme hledat jeho směr, aby ho práce bavila a naplňovala. Hodně mezi sebou věci probíráme a pomáháme si. Každý má možnost ovlivnit i úplně zásadní věci s dopadem na celé odvětví.


Jak vypadá váš pracovní den? 

Jirka:
Neřešil bych jeden pracovní den jako takový. U nás se snažíme fungovat spíše na týdenní a úkolové bázi. V pondělí si projdeme společně, co se podařilo, co se bude dál tvořit a jaký je cíl. Je na každém, jak si pracovní dobu rozvrhne. Pracovní doba je dost volná. Ve středu míváme English Day, kdy se bavíme jen anglicky. Snažíme se tím navzájem v mluvené angličtině vylepšit. Bývá to dost zábavné. S expanzí je pro nás angličtina dost důležitá. Pak taky míváme TCD (Two Creative Days), kdy se snažíme vylepšit/vytvořit něco, na co bychom se při běžném plánování třeba vůbec nedostali.

Jan:
Někteří jsou v kanceláři v 7 ráno, někteří zase do večera. Máme možnost v kanceláři i přespat. Toho využívá hlavně Tom, protože nechce každý den dojíždět. V průběhu dne se každý soustředíme na své úkoly, ale dost je mezi sebou diskutujeme. Často společně chodíme na oběd. Když potřebujeme pauzu, na chvíli si lehneme nebo si zahrajeme na Nintendu (NES). Večer v našich #technews a #developers kanálech na Slacku často sdílíme novinky z tech světa. Dost živý je i #fun kanál.  


Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články