Klaun na pohřbu či tetování z popelu. Funerální startupy zažívají boom, netradiční loučení lákají i Čechy

Klaun na pohřbu či tetování z popelu. Funerální startupy zažívají boom, netradiční loučení lákají i Čechy

12. říj 2020 Barbora Semecká 9 min

Leštěná neobarokní rakev a ceremonie v pohřební síni už dávno nejsou jedinou variantou loučení se se svými blízkými. V dnešní době se můžete nechat uložit do organické kapsle, vynést do vesmíru nebo přetvořit ve vinylovou desku. Startupy po celém světě rozšiřují své služby o mnohdy značně bizarní nabídky a investoři se jen hrnou. Výjimkou nejsou ani české podniky.
 

„Pohřební ústavy nabízejí naprosto stereotypní služby, které zůstaly kdesi v roce 1950. Začít můžeme smutečním oznámením. Černý rámeček, kdy máte na výběr ze tří druhů, křížek nebo větvička a opakující se citáty. My máme krásné šablony od špičkových českých a slovenských designérů - případně vám uděláme zcela vlastní oznámení, vypráví Oleg Vojtíšek, zakladatel služby Funeral Clowns (později Pohřební průvodci), která vznikla s cílem prolomit tabu kolem pohřbů.

Hlavní roli na pohřbech od Funeral Clowns měl původně sehrát tzv. smuteční klaun, postava známá z antiky, jež měla pozůstalým pomoci vypořádat se s emocemi. S odstupem času ale Vojtíšek uznává, že na tento typ služeb není česká společnost zatím připravená, takže je dnes spíš jen okrajovou nadstavbou. V portfoliu Funeral Clowns ale najdeme například požehnání hřbitovní půdě, vypuštění luceren, rozptyl popela do řeky, ale i „propojení se se zesnulým”, „přechod do role předka” nebo „ohňostroj popela”, kdy rachejtle nesou do nebe popel zesnulého. 

„Naší misí je dělat pohřební ceremonie, edukovat veřejnost, poznamenává Vojtíšek pro StartupJobs Newsroom a dodává, že lidé v Česku často podceňují význam náležitého rozloučení se zesnulými, což může mít na pozůstalé v konečném důsledku až devastující vliv. „Pokud se nerozloučíte, zůstane ve vás velká černá díra. Se ztrátou se nevyrovnáte třeba dalších deset let. Abyste začali truchlit, potřebujete prožít něco, co vám pomůže uvědomit si, že váš milovaný už tady není. A ten prožitek má být významný a silný. Proto lidé po staletí dělají pohřební ceremonie, u nás se však dělat přestaly, vysvětluje.

V Česku podle něj polovina pohřbů proběhne bez obřadu, přičemž v Praze je to prý dokonce přes 80 procent. „Jsme v tomto světoví rekordmani. A když už se obřad odehraje, tak trvá průměrně devět minut, během nichž zazní jedna až dvě písničky a jde další skupina... I na tu svatbu vám dají aspoň půl hodiny, ale na pohřeb 9 minut, kritizuje.

Podle něj nyní roste poptávka po vizuálně atraktivních pohřbech, které nazývá instagramovými: „Nádherné kytice, koně, vypustíme motýly,... to má perspektivu a umíme to udělat, ale není to náš cíl,” poukazuje Vojtíšek na to, že hlavní poslání společnosti skutečně vidí zejména v detabuizaci tématu smrti. „Naše ceremonie hledají lidé hlavně proto, že cítí, že by se měli rozloučit, a potřebují někoho, kdo jim s tím pomůže. Byl zesnulý vášnivý rybář? Tak se sejdeme na místě, kde rybařil. Na papírky napíšeme naše poslední vzkazy, přidáme plovoucí svíčky a pustíme je po řece - po chvíli se rozpustí. Voda symbolizuje očištění duše a svobodu, řeka tok života. Voda odnese našeho milovaného a odplaví náš smutek, vypráví.

Jeho společnost prý pořádá zhruba jednu ceremonii měsíčně, přičemž služby se pohybují od 3000 Kč (samostatný pohřební rituál) po 18 000 Kč za kompletní rozloučení včetně zpopelnění a rituálu, což v sobě obsahuje například i smazání profilů zesnulého na sociálních sítích. Individuální cena se pak stanoví například při zapojení zmíněného klauna, pohřebního fotografa či v přápadě hráčů online rozloučení s ostatními hráči přímo ve hře. Vojtíšek nicméně tvrdí, že se na tomto byznysu „nedá zbohatnout, nedá se tím ani uživit (možná za 30 let). A tak bere svou službu jako poslání: „Naší největší odměnou je, když nám pozůstalí po roce zavolají, že se z ceremonie stal rituál, že se každý rok sejdou na místě, kde společně rozptýlili popel, a vzpomínají.

Pohřbení pod stromy či jako útes

Funeral Clowns nejsou v Česku jediní, kdo přichází s moderním pojetím loučení se se zesnulými. Například startup Mezi stébly nabízí vedle zrealizování pohřbu tzv. na klíč například možnost uložení ostatků do ekologických uren, které se po čase samovolně rozloží a splynou s okolní přírodou. S patřičným povolením, které společnost pomůže zprostředkovat, je možné zařídit uložení ostatků v horách, u jezera nebo na louce. Projekt Les vzpomínek pro podobné účely vytvořil první český přírodní hřbitov, který je součástí tradičního hřbitova v pražských Ďáblicích. Vyberete si strom, který se vám líbí, a až nastane váš čas, zpopelněné ostatky budou uloženy do jeho kořenů. „V Lese vzpomínek nenarazíte na žádné náhrobky, místo nich jsou zde vzrostlé památeční stromy – javory, lípy či třeba ptačí třešně. Na jejich kmenech jsou umístěny jen drobné dřevěné cedulky se jmény zemřelých,” popisují autoři nápadu.

Poslední vypravení v režii Mezi stébly:

Letos v červnu zase vznikla společnost Vyprovázíme. Pro zájemce vytváří poslední rozloučení na míru - může probíhat třeba na fotbalovém hřišti. Libor Šulák, jeden ze zakladatelů projektu, argumentuje podobně jako Oleg Vojtíšek z Funeral Clowns, tedy že absence náležitého rozloučení se zemřelým může pozůstalým působit psychické problémy. „Dříve byla smrt přirozenou součástí života. Staří umírali doma, dnes jsou odsunuti do nemocnic a ústavů. Ceremoniál pomáhá pozůstalým truchlit a přijmout svoji ztrátu, říká Šulák.

Jeho firma spolupracuje například s olomouckým výrobcem designových rakví Optimistic coffin či Romanem Kvitou, který v rámci projektu URNYY navrhl designové schránky na zpopelněné ostatky.

Dá se říct, že byznys spojený s posledním odpočinkem zažívá celosvětový boom. Web CrunchBase nedávno zveřejnil výsledky analýzy, podle které investoři vložili za uplynulé tři roky kapitál přinejmenším do 26 firem, jejichž podnikání se nějakým způsobem točí kolem úmrtí a pohřbů. Dohromady získaly 117 milionů dolarů. Například sociální síť pro truchlící Everdays si takto přičetla 17 milionů dolarů.

O netradiční nápady v oblasti pohřebnictví není ve světě nouze. Třeba italský startup Capsula mundi navrhl organickou rakev, do které je zemřelý umístěn v poloze plodu. V zemi se skořápka rozlomí a ostatky poslouží jako živiny pro strom, jenž je vysazen přímo nad rakví. Smrt v tomto případě takříkajíc přechází v nový život.

Americká společnost Eternal reefs zase přišla s možností pohřbívání do vody. Popel uloží do betonové schránky, která je vhozena do moře, a vlivem přírodních procesů se z ní časem stane útes. Možné je vytvoření i „rodinných hrobek”. A komu se nelíbí voda ani zem, může se nechat vystřelit do vesmíru. Americká firma Mesoloft zpopelněné ostatky vynese do výšky 22 kilometrů balónem plněným héliem - za 3 až 8 tisíc dolarů. Jak takové vypuštění ostatků ve vesmíru vypadá, se můžete podívat tady:
 

Populární jsou i startupy zaměřující se na upomínkové předměty ze zpopelněných ostatků. Například britská společnost And Vinyly komprimuje popel do vinylových desek, zatímco americká společnost Enterneva se zaměřuje na pamětní diamanty vyrobené z popela. Na trhu už se ale objevily i společnosti, které umožňují nechat si své milované vtetovat, a to smícháním popela s tetovací barvou.

Alternativní způsoby pohřbívání (zejména kremace) nabývají na oblíbenosti především v Asii, Americe a Evropě. Změny preferencí můžeme vysvětlit hned několika důvody: oslabením náboženských tradic, vysokými náklady pohřbů do země a zohledněním životního prostředí. Ke zvýšenému zájmu o kremaci přispívá i současná situace kolem pandemie koronaviru. Covid-19 narušil pořádání pohřbů, které se proto omezily pouze na rodinný kruh, a jejich konání se často přesunulo ven. Zatímco klasický pohřeb s rakví se musí vykonat v řádu dnů po úmrtí, zpopelnění umožňuje odsunutí obřadu o celé měsíce.

Pandemie podpořila i trend tzv. online pomníků, virtuálních prostorů vytvořených za účelem připomínání si zemřelých. Streamování pohřebních ceremonií však zřejmě přetrvá i období covidu, především kvůli těm, kteří bydlí moc daleko a nemohou se pohřbu zúčastnit. Oblíbené jsou i další online služby, například již zmíněná aplikace Everdays, která upozorňuje pozůstalé o ztrátě milovaného člověka, platforma Farewill zase poskytuje finanční a právní služby k řešení administrativy ohledně smrti, včetně sepsání závěti. Provozovatelé hřbitovů mohou využívat cloudovou softwarovou platformu PlotBox, která jim pomáhá s rutinním vedením záznamů.

Foto: Unsplash
 

Barbora Semecká

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Aplikace, Eko, Startupy, Technologie
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články