Jak neztrácet v době pandemie čas? Rozvíjejte se knihami pro startupisty

Jak neztrácet v době pandemie čas? Rozvíjejte se knihami pro startupisty

23. bře 2020 Zuzana Keményová 7 min

Několik týdnů zpomalení v době pandemie rozhodně neznamená, že člověk musí zakrnět. Jednou z cest, jak se vzdělávat, jsou dobré knihy. Vybrali jsme pro vás sedm důležitých titulů, které by každý startupista měl pročíst ještě před tím, než se pustí do podnikání. Nejlepší čas začít je právě teď.

Lean analýza - Alistair Croll & Benjamin Yoskovitz; Bizbooks, 424 Kč

Máte v hlavě nápad na skvělý startup. Jenže si nejste úplně jisti, jestli to bude fungovat obchodně. Takzvaná Lean analýza pomůže najít ta nejrizikovější místa budoucího podnikání a ukáže cesty, jak tato rizika snížit. Za pomoci dat dokáže jednoduše změřit, jestli trh ovládnete, nebo dostanete na frak. Lean analýza donutí začínajícího podnikatele klást si nepříjemné otázky a vidět věci tak, jak skutečně jsou.

Dvojice Kanaďanů - podnikatel a startupový poradce Alistair Croll a podnikatel a investor Ben Yoskovitz - napsala knihu Lean analýza, která dává podrobný návod starupistům, jak svůj prvotní nápad otestovat. Čtenář může vlastní analýzou zjistit, kde může mít jeho nápad slabé stránky, ujasnit si, kdo budou jeho zákazníci, jak své podnikání co nejvíce dostane k lidem a jak svůj produkt nebo službu zpeněží. Tahle knížka nabízí více než třicet případových studií z praxe o tom, jak takové prvotní podnikatelské rozmýšlení vypadá.

Lean startup - Eric Ries; Bizbooks, 295 Kč

Další kniha ze série Lean od amerického podnikatele, zakladatele několika startupů a propagátora takzvaného Lean Startup hnutí. Lean startup je metoda podnikání, která se snaží co nejvíce zkrátit cyklus vyvíjení produktu a místo toho se velmi rychle zaměřuje na ověření, jestli produkt má šanci uspět nebo ne.

Metoda počítá s tím, že produkty či služby se pouštějí na trh dříve, než jsou zcela hotové, byť v nedokonalé formě, a především zeštíhluje výrobu. Cílem je co nejrychleji zjistit, co zákazníci skutečně chtějí. Tato metoda je vhodná především pro začínající firmy přicházející s něčím novým, které musejí pracovat ve velmi nejistých podmínkách. Aby uspěly, musejí nejistotu co nejdříve minimalizovat, změřit svůj pokrok a vyvíjet svůj produkt postupně, podle přání zákazníků.

Webová režie: Základy koncepčního myšlení u online projektů - Michal Hudeček; zdarma

Česká online kniha Webová režie je určena pro každého, kdo chce mít opravdu vychytaný a dobře zvládnutý firemní web, který zaujme. Autor knihy Michal Hudeček se dlouhodobě zabývá chováním lidí na internetu a jeho firma Maintop Businesses pomohla rozjet už pár úspěšných internetových projektů. Je to ale především zkušený webdesignér, který svou designérskou filozofii pojmenovává jako Webová režie. V online knize se o ni dělí se čtenáři, a to zdarma. Ve více než osmdesátistránkové publikaci se člověk dozví, jak připravit vizuální koncept svého webu, jak vzbudit zájem a udržet pozornost návštěvníka.

„České internetové scéně nechybí další programátoři, grafici, SEO experti či UX designéři. Chybí jí především koncepční myšlení. Lidé mají velmi málo jasno v otázce proč. Proč web vzniká? Proč návštěvníci přichází? Proč by se měli rozhodnout pro nás? Proč by měli být na webu aktivní? Proč web vypadá zrovna takto, a ne jinak?“ píše ve své knize Hudeček.

Kniha provádí tvůrce webu celým procesem přípravy stránek a obsahuje několik případových studií, které krok po kroku popisují, jak při přípravě webového scénáře postupovat.

Startup jako princip podnikání - Eric Ries; Management Press, 424 Kč

Eric Ries, autor besteselleru Lean Startup, loni vydal další knihu zaměřenou na řízení firem. Kniha vysvětluje, jak ve startupu, ale i v zavedené firmě nacházet nové zdroje pro další růst. Učí také vytvářet struktury řízení tak, aby se ve firmě co nejvíce podporovaly inovace. Kniha například radí, jak rozdělit práci, aby byla pro zaměstnance skutečně naplňující. Ries v knize dále popisuje celou řadu konkrétních kroků, například jak změnit způsob myšlení rozhodujících pracovníků ve firmě.

„Pokud mají týmy pocit, že mají na financování nárok, je skoro nemožné v nich probudit energii a soustředění, které vyžaduje práce ve stylu startupu. Snažit se o inovace v situaci, kdy nemusíte čelit žádnému omezení, nefunguje. Úmrtnost startupů je neobvykle vysoká, pokud se jedná o projekty, které mají k dispozici nadbytek financí,“ upozorňuje například ve své knize Ries.

Začínáme internetový start-up v ČR – 51 tipů - Jarek Mikeš; e-kniha, zdarma

Jarek Mikeš je expert na digitální strategie firem, specializuje se na webový development a pomáhá začínajícím podnikatelům prorazit. Jak sám říká, dokáže z minima získat maximum. V roce 2013 vydal e-knihu Začínáme internetový start-up v ČR – 51 tipů. Tato příručka pro starupisty a celkově začínající podnikatele je velmi prakticky zaměřená, autor v ní dává zcela konkrétní návody, jako třeba jak vybrat vývojáře, jak rozdělovat zisk, jak testovat produkty, jak financovat vývoj, co je třeba vědět o SEO nebo proč mít, či nemít automatizaci e-mailingu.

„Tuto knihu berte hlavně jako zdroj doporučení a jako základní přehled většiny překážek, se kterými se jako začínající startupisté s největší pravděpodobností setkáte. Nejedná se o akademickou publikaci, nýbrž soupis tipů, které mají oporu v osobních zkušenostech. Tipy jsem pro vás okořenil praktickými příklady, tak abyste názorně viděli jejich souvislost s praxí. Startup, tak jak jej vnímám já, má dle mého názoru čtyři existenční etapy. Každá další etapa je závislá na té předcházející. Tato kniha pojednává o té první. O samotném začátku, na němž je závislé úplně vše,“ říká v úvodu Mikeš.

Restart – průvodce podnikatelským minimalismem - Jason Fried a David Heinemeier Hansson; Jan Melvil Publishing, 290 Kč

Tato kniha bývá označována za jednu z nejlepších publikací z žánru osobního rozvoje pro podnikatele a stala se světovým bestsellerem. Dvojice autorů - Jason Fried a David Heinemeier Hansson jsou zakladateli společnosti 37signals z Chicaga, která vyvinula řadu hojně používaných softwarových produktů, například Basecamp.

Všechny je spojuje základní vlastnost – jednoduchost. Na jednoduchosti se zakládá celá jejich podnikatelská filozofie i tato kniha. Restart (v originále Rework) ukazuje jiný, snazší pohled na to, jak v podnikání uspět. Ukazuje, že k úspěchu na trhu člověk potřebuje mnohem méně, než to na první pohled vypadá. Kniha například učí, že obsáhlé plány jsou ve skutečnosti škodlivé, že vnější investory člověk vlastně nepotřebuje, že konkurenci je lépe ignorovat, že porady jsou plýtvání časem, že není třeba neustále nabírat nové zaměstnance nebo že není třeba mít ani kancelář. Jediné, co je třeba, je pustit se do práce.

„Co to všichni ti podnikatelé a šéfové mají, že chtějí vypadat jako velcí kluci? Škrobený jazyk, formální oznámení, strojená přátelskost, právnický žargon. Přečtete si to a máte pocit, jako by to psal nějaký robot. Tahle maska profesionality je k smíchu. A všichni to víme. Přesto se ji snaží napodobovat i malé firmy. Myslí si, že když budou mluvit jako velcí, budou také působit jako velcí a profesionálnější. Ale ve skutečnosti znějí a vypadají směšně. Navíc obětují jednu z největších předností malé firmy: Schopnost komunikovat a sdělovat jednoduše a přímo, bez toho aby každé jedno slovo muselo projít sítem právního oddělení a PR. Nedělat ze sebe něco jiného, než sami jste, je rozumné,“ píší například autoři. Kniha vyšla také jako audio a e-kniha.


Myslete velkoryse, budete mít úspěch - David J. Schwartz; Pragma, 199 Kč

Tahle kniha není ani tak o startupech jako takových, ale spíše o stylu myšlení. Je to jedna z nejuznávanějších knih osobního rozvoje a hodí se jak pro startupisty, tak jednoduše pro každého, kdo to chce dobře umět s financemi.

Knihu, v originále nazvanou The Magic of Thinking Big, napsal už v roce 1959 americký finanční expert a kouč osobního rozvoje David Schwartz a od té doby vyšla v mnoha překladech a dotiscích. Dává v ní rady a návody, jak lépe prodávat svůj produkt, jak na tom dobře a pohodlně vydělat a především jak ve finančním světě uspět s lehkostí a bez zbytečného stresu. Jednoduše pozvedává mysl na mnohem vyšší úroveň. Ne jen duchovně, ale i prakticky. Předkládané principy se dají použít při podnikání i v běžném životě. Schwartz ukazuje krok za krokem cestu, jak změnou myšlení, návyků a vzorců chování člověk může dosáhnout toho, po čem touží. Vysvětluje, že vizualizace konečného cíle přidává všemu zcela novou hodnotu a že myslet velkoryse znamená ne jen vidět věci takové, jaké jsou, ale jaké mohou být. Říká, že přinášet dobré zprávy je prospěšné pro všechny, protože člověk se cítí lépe a stejně tak lidé, s nimiž mluví. Hlavním tématem knihy je jednoduše dělat dobrá rozhodnutí a vyhnout se negativnímu myšlení.

„Pozorujme teď člověka, který je na správné cestě. Věří, že je cenný, že to, co si předsevzal, dokáže, a že se mu tak dostane odpovídajícího množství pozitiv. Věří, že může splnit obtížné úkoly. Jeho veškeré konání, jeho chování vůči ostatním, jeho charakter, jeho myšlení a názory lze vyjádřit takto: Tady stojí znalec, významná osobnost. Člověk je produktem svých myšlenek. Věřte si a myslete náročně a velkoryse. Nastartujte svou cestu za úspěchem s upřímným přesvědčením, že můžete být úspěšní. Myslete velkoryse a budete velcí!“ píše Schwartz.

Zuzana Keményová

Další články autora →

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Kancelář, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články