Skoro polovina evropských startupů láká na umělou inteligenci, i když s ní nemá co do činění


Zejména v posledních dvou letech nastal hype kolem technologie umělé inteligence (AI) a souvisejícím strojovým učením nebo neuronovými sítěmi. Potenciálně opravdu disruptivní oblast láká pozornost nejenom technologických nadšenců, ale i investorů. Startupy, které v oboru AI působí, získávají o 15 až 50 procent větší investice než jiné technologické startupy.
 

A proto se nám tu v Evropě rozšířil takový nešvar – ze 2 830 startupů klasifikovaných jako firmy v oblasti umělé inteligence jen 1 580 opravdu tuto definici splňuje. Vyplývá to z nedávno publikované zprávy londýnské venture kapitálové firmy MMC, která zkoumala AI společnosti v 13 evropských zemích.

„Podívali jsme se na každou společnost, jejich materiály, jejich produkt, weby a produktové dokumenty. Ve 40 procentech případů jsme nedokázali najít žádné důkazy o AI. V případě těchto firem, o kterých si lidé myslí, že jsou AI společnostmi, pravděpodobně nejsou,“ uvedl ředitel výzkumu MMC David Kelnar pro americký Forbes, který na zprávu upozornil.

Jak Kelnar dodal, tyto startupy se nemusí nutně jako AI firmy prezentovat samy, ale často jsou tak klasifikovány třetími stranami. A i když o tomto zavádějícím faktu vědí, nedělají nic pro nápravu – protože to láká větší pozornost investorů či médii.
 

Jak jsme na tom v Česku

„Rozdělil bych to do třech kategorií. První kategorie startupů dělá hardcore ML/AI a opravdu přichází s novými postupy založenými na nových technologiích. Tam bych zařadil většinu věcí z CEAI nebo třeba Veracity Protocol,“ uvedl pro Newsroom StartupJobs Vojta Roček, jeden ze zakladatelů startupu Stories.bi.

Druhá kategorie podle něj ve své MVP nebo andělské fázi technologie umělé inteligence nepotřebuje, ale dovede si dobře představit, jak je jednou v budoucnosti využije. „Takže v duchu nejlepších startupových tradic mluví hlavně o tom, jak jednou bude jejich produkt vypadat, až tam bude i ta umělá inteligence. Třetí kategorie pak bezostyšně lže a nemá nic. Myslím, že čím později startup vznikl, tím větší šance je, že je z té třetí kategorie,“ dodal Roček.
 

Autor: Peter Brejčák