Invaze robotických žurnalistů má začít ještě letos. Jmenují se Geneea a už nyní chrlí texty za novináře

Invaze robotických žurnalistů má začít ještě letos. Jmenují se Geneea a už nyní chrlí texty za novináře

12. čvn 2019 Petr Woff 4 min

Roboti dohánějí člověka v oblasti, která bývala výhradní doménou lidského intelektu. Skládají smysluplné texty, konstruktivně debatují - a přitom pomáhají byznysu. Česká tisková kancelář přechází na robotickou žurnalistiku, srovnávač zboží Heureka.cz shrnuje uživatelské recenze pomocí umělé inteligence a jistá banka odpovídá klientům prostřednictvím chatbota. Ve všech případech jde o technologii Geneea.

Vloni na podzim v tuzemsku proběhly demokratické politické volby, ze kterých vzešli noví obecní zastupitelé a senátoři. Záleželo pouze na občanech, na jejich lidském rozumu a citu, jak rozhodnou. Jakmile byly otevřeny volební urny, Česká tisková kancelář (ČTK) začala chrlit standardní články, ve kterých popisovala průběžné výsledky. Například: „Po sečtení hlasů v polovině volebních okresů vede v obecních volbách v Karviné ČSSD. Na druhém místě je ANO, následováno KSČM.” Tyhle texty už vznikaly automatizovaně, aniž byla nutná lidská invence. Články totiž nebyly vytvářené živým novinářem, nýbrž softwarem, který doplňoval fakta do předem připravených šablon.

Robotická žurnalistika se osvědčila, a její vývoj proto pokračuje. ČTK navíc letos získala posily, odborníky z akademické sféry: z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK), Českého vysokého učení technického (ČVUT) a Západočeské univerzity. „V rámci tohoto projektu chceme vyvíjet nástroje, které mají sloužit pro generování textů, výsledky tedy budou zaměřeny na žurnalistiku,” řekl Newsroomu Jan Kodera, technický ředitel České tiskové kanceláře. Připouští, že výsledky mohou sekundárně posloužit i byznysu.

ČTK navíc paralelně začala spolupracovat s vydavatelstvím Economia a.s. a pražským startupem Geneea Analytics s.r.o. Tato trojice na svoje záměry získala grant od společnosti Google (v rámci programu, který má pomáhat digitálnímu zpravodajství - Digital News Initiative).

Softwarová verze Jaromíra Bosáka

„Oba projekty se doplňují. Vysoké školy zkoumají, jaké společenské důsledky bude mít robotická žurnalistika, v technické dimenzi shrnují různé podklady. My chceme generovat zprávy o sportu nebo burze, aby novinářům zbývalo více času na analýzy a komentáře,” říká pro Newsroom Jiří Hana, spoluzakladatel společnosti Geneea. Společně s vydavatelstvím Economia vyvinuli prototyp žurnalistického robota, nyní s Českou tiskovou kanceláří pracují na finálním tržním produktu. „Věříme, že do konce roku uvidíte v běžném tisku automatické články, vytvářené naším systémem,” upřesňuje Jiří Hana. Do příštího roku chce analyzovat texty ve východoevropských jazycích natolik bravurně, aby v této oblasti předběhl konkurenci - a samozřejmě výborně zvládat světové jazyky, hlavně angličtinu a španělštinu.

Na následujícím obrázku můžeme vidět, jak zhruba pracuje dosavadní robotický žurnalista. Vezme „strukturovaná data (aktuální i historická)”, která následně překlopí do článku. Může jít třeba o fotbalovou ligu. Výsledný titulek vypadá například takhle: „Everton porazil doma Hull City 4:0.” A pokračujme perexem: „18. 3. 2017. K vítězství svěřenců Ronalda Koemana přispěl dvěma góly Romelu Lukaku, který má po 29. kole na kontě 21 branek.”

Legendární komentátor Jaromír Bosák by možná přidal nějaký vtípek, třeba že „kotlem domácích vlajkonošů se valí obrovská vlna rozkoše bez rizika”. Naproti tomu, robotičtí žurnalisté žertují (zatím) jenom omylem. Například když textový generátor norské agentury NTB oslavoval zoufalého autora rozhodujícího gólu, protože kvůli svému nedokonalému softwaru nepochopil, že šlo o vlastňáka.

„Bude přibývat zpravodajských výstupů, které budou výsledkem robotické žurnalistiky," potvrdil pro Newsroom mediální teoretik Jan Jirák. „Těžiště žurnalistiky se přesune do oblasti interpretace, výkladu, komentáře,” pokračuje profesor z Katedry mediálních studií FSV UK. Připouští však, že novinařina pravděpodobně bude procházet postupnou deprofesionalizací. A pokud nebude dostatečná poptávka po argumentu, místo solidních komentářů mohou nakonec zůstat pouhé názory, publikované například na sociálních sítích.

Automatický řád z lidského chaosu

I mimo zpravodajská média samozřejmě vzniká spousta textů, které lze efektivněji zpracovávat. Technologii Geneea používá například společnost Heureka Shopping s.r.o., aby ve svém zbožovém srovnávači analyzovala bezpočet uživatelských recenzí. Nepřehledná změť lidských názorů přitom automaticky dostává řád, přičemž hrají roli nejčastější klíčová slova.

A schválně vyzkoušejte, jak na Facebook Messengeru komunikují tyto banky: Česká spořitelna a Moneta. Poznáte, na kterém místě chatuje Geneea?

„Uvedenou technologii jsme pouze testovali, spolu s dalšími podobnými platformami. Nemohu vyloučit, že v budoucnu zvážíme její větší využití, ale v tuto chvíli o tom nemůžeme spekulovat,” prozradil Newsroomu Filip Hrubý, tiskový mluvčí Finanční skupiny České spořitelny a.s.

„Používáme technologii Geneea, protože známe úskalí českého jazyka (diakritika, překlepy, různé variace dotazů atp.) a nechtěli jsme nekvalitního chatbota, založeného pouze na klíčových slovech a nakódovaném rozhodovacím stromu,” sdělila nám Lenka Míčková, PR manažerka Moneta Money Bank, a.s.

Autor: Petr Woff
Úvodní fotografie: Pixabay.com
Další obrázky: Geneea Analytics s.r.o.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata:
Další články