„Čeští podnikatelé uvažují velkoryseji a v souvislostech, nemohou spoléhat na velikost trhu,“ říká šéf prestižního žebříčku Deloitte Fast 50

„Čeští podnikatelé uvažují velkoryseji a v souvislostech, nemohou spoléhat na velikost trhu,“ říká šéf prestižního žebříčku Deloitte Fast 50

30. čvn 2020 Redakce 4 min

Společnost Deloitte pravidelně vyhlašuje prestižní žebříček nejrychleji rostoucích technologických firem Deloitte Technology Fast 50 ve střední Evropě. Ředitel tohoto programu Jiří Sauer (na fotce) nám při příležitosti otevření přihlášek do letošního ročníku odpověděl na několik otázek ohledně tuzemských technologických firem. StartupJobs Newsroom je partnerem soutěže.

Loni po vyhlášení cen Deloitte Fast 50 jste vyhodnotili, že střední Evropě dominují Češi. Máte nějaké vysvětlení pro to, že se českým technologickým firmám tak daří? A jedná se pouze o záležitost posledních let, nebo se jim daří dlouhodobě?

České společnosti byly úspěšné již v minulosti, v žebříčku Fast 50 ale začaly opravdu dominovat v posledních třech letech. Loni se v hlavní kategorii umístilo celkem 19 českých firem, přičemž Prusa Research a Blindspot Solutions byly mezi třemi nejlepšími. Společnost Prusa Research pak dále zvítězila v klání velkých firem v kategorii Big 5, do Česka putovalo i ocenění pro největší Rising Star regionu - pro FF Trader.

S ohledem na velikost českého trhu se jedná o bezprecedentní úspěch. A proč se českým firmám daří? Mezi světovou konkurencí si našly své místo na trhu, místo prodeje mandays se zaměřily na vlastní vývoj a přidanou hodnotu, kterou nabízí zákazníkům. Za jejich dalším úspěchem pak stály rychlý růst a mezinárodní expanze, která dokáže zkombinovat výhody lokálního prostředí, ať už jde o kvalifikované odborníky, ekonomickou stabilitu nebo přístup na evropský a světový trh s globální poptávkou.

PŘEČTĚTE SI: „V ČR je spousta šikovných lidí, které baví tvořit a bastlit. 3D tisk je pro ně životní styl,“ říká Josef Průša, zakladatel Prusa Research

Josef Průša přebírá ocenění z rukou Jiřího Sauera

Existují nějaká specifika platná právě pro české podnikatele?

Čeští podnikatelé se na rozdíl od svých konkurentů například z britského, německého anebo amerického trhu nemohou spolehnout na velikost české ekonomiky. Od samého začátku proto uvažují velkoryseji a v širších souvislostech, jsou nuceni vyhledávat příležitosti za hranicemi a ty kombinovat s vlastními možnostmi. A je to právě tato „nutnost expanze”, která jim proti konkurenci dává nemalou výhodu - přístup k technologiím totiž mají všichni podobný.

V soutěži Deloitte Fast 50 se pravidelně objevují hvězdná jména, vysledovali jste u těchto úspěšných firem nějaký společný rys?

Tím společným rysem je vždy osobnost zakladatele, respektive CEO dané firmy. V rámci Fast 50 jsou to hvězdná jména jako Oliver Dlouhý z Kiwi.com, Josef Průša z Prusa Reseach či Petr Mahdalíček ze Simplity, což jsou vítězové v rámci střední Evropy z několika posledních let. Všichni tři měli jasnou vizi a schopnost přesvědčit o ní ostatní, dokázali překonat malé i velké překážky, otevřeli firmě mezinárodní trh, ale hlavně - uspěli na něm. Stejně tak každá z těchto společností přišla s unikátním řešením, které je uplatnitelné globálně, dokázaly uchopit příležitost, která se v danou dobu nabízela, a naškálovaly své výrobky a služby tak, aby mohly rychle růst a oslovit mezinárodní cílovku. A pak je to samozřejmě tým mimořádně talentovaných lidí, kteří jsou neodmyslitelnou součástí úspěchu a právě zmíněné firmy se o ně mohou opřít.

Kdybyste mohl zhodnotit současnou situaci na poli technologických firem a situaci cca před 10 lety, co se podle vás změnilo v přístupu podnikatelů v této oblasti?

Ten posun je obrovský, už jenom proto, že inovace a technologie se pochopitelně v tomto segmentu rychle vyvíjejí. České technologické firmy jsou dnes proti minulosti už od začátku vytvářeny s cílem, aby uspěly na mezinárodní scéně. Rychle expandují, vytvářejí nejmodernější know-how a samy ho často používají, mají přístup ke kapitálu, který umí efektivně využít. Během deseti let navíc trh i celá technologická komunita prošly významnou kvalitativní obměnou, kdy namísto dodávek a implementace řešení třetích stran české společnosti začaly vyvíjet vysoce sofistikovaná řešení. Úspěšně se věnují například fintechu, umělé inteligenci či výrobě unikátního hardwaru, což jsou klíčové oblasti i pro budoucnost.

V čem bude letošní ročník soutěže jiný a co od něj očekáváte?

Zajímavé bude sledovat, jaká z českých firem převezme žezlo po nejúspěšnějších firmách z posledních let, tedy po Prusa Research a Kiwi.com, které žebříček zcela ovládly v posledních třech letech. Bude to Dodo, Rohlik.cz, Blindspot Solutions, anebo některá z loňských Rising Stars? Klíčové bude i to, jak trh ovlivnila a ještě ovlivní pandemie koronaviru. Aktuální ročník sice bude hodnotit růst firem mezi roky 2016 až 2019, bude ale zajímavé srovnávat, co tyto změny přinesly jednotlivým společnostem. A pokud jde o novinky: rádi bychom už letos připravili žebříček 50 nejrychleji rostoucích firem výhradně pro Českou republiku a ocenili i ty společnosti z Česka, které rostou, mají velký potenciál, ale kvůli limitu v počtu firem v hlavní kategorii Fast 50 skončí pod čarou nebo na dalších pozicích.

Máte-li zájem přihlásit se se svou firmou do letošního ročníku Deloitte Fast 50, můžete tak učinit zde na stránkách soutěže, kde se také dozvíte další podrobnosti. Možnost registrace potrvá do 14. srpna 2020.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Kancelář, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články