„Nemohl jsem darovat, tak jsem chtěl přispět jinak.” 19letý David Stančík o aplikaci, která má přilákat dárce krve

„Nemohl jsem darovat, tak jsem chtěl přispět jinak.” 19letý David Stančík o aplikaci, která má přilákat dárce krve

23. čvn 2020 Václav Lang 7 min

Zatímco jeho vrstevníci leželi v maturitních otázkách, David Stančík v posledních týdnech finišoval svou aplikaci Daruju krev, která by - jak říká - měla pomoci zachraňovat životy. Zní to možná lehce nadneseně, ale každý litr krve, k němuž aplikace z jeho dílny motivuje nové dárce, může jednoho dne někomu pomoci přežít. Právě na přímý vztah dárce-zachránce chce autor nápadu nalákat mladé lidi do odběrných center. Chybějí jich přinejmenším desetitisíce.

19letý David Stančík se jednoho dne vypravil darovat krev, ale zjistil, že není vhodným dárcem. Proto se tento mladý designér rozhodl pomoci jinak - načrtl aplikaci, která by motivovala mladé lidi přijít do odběrných stanic a krev darovat. S nápadem se přihlásil do prestižní soutěže pro středoškoláky Soutěž & podnikej, kde původní koncept pro profesní portfolio získal hmatatelné obrysy. Soutěž nakonec vyhrál (jak jsme psali již zde) a z konceptového projektu začala vznikat reálná služba. Pandemie koronaviru pak zavedla Davidův projekt do iniciativy českých technologických firem Covid19CZ, v jejímž rámci následně vznikla kampaň #Damekrev pro urgentní aktivizaci dárců v době, kdy nikdo nevěděl, jak se situace v nemocnicích bude vyvíjet.

Davide, jaká panuje situace ohledně dárcovství krve v České republice?

Podle odhadů Českého červeného kříže (ČČK) a Světové zdravotnické organizace (WHO) by v každé zemi měla být mezi obyvateli alespoň čtyři procenta dárců. Vzhledem k tomu, že v České republice máme kolem 250 tisíc dárců, tedy 2,5 procenta, můžeme z toho odvodit, že u nás chybí něco přes 100 tisíc dárců. Zároveň jich každým rokem ubývá, protože se snižuje počet mladých dárců. Právě na ně se snažíme zaměřovat.

Čím to je, že ubývá dárců z řad mladých?

Z našich průzkumů vyšlo, že právě období mladých let je pro člověka velmi hektické. Když je vám mezi 18 a 30 lety, tak toho máte v životě nejvíc: osamostatnění se, vysoká škola, zároveň se musíte naučit spoustu nových věcí… Je to období, kdy člověk pořád něco dělá a nemá zrovna čas myslet na věci, jako je třeba darování krve. Neřeknete si jen tak během dne: „Hele, co kdybych začal chodit darovat krev?” Těch podnětů kolem vás je tolik, že abyste si tohoto tématu všiml, musí vás někdo nebo něco inspirovat, a proto jsme vymysleli Daruju krev.

Vy sám jste přitom mladý člověk, jak jste se k této problematice dostal?

V září jsem šel darovat krev - motivoval mě k tomu kamarád, který chodí pravidelně, a já si říkal, že když to dokáže on, dokážu to taky. Chtěl jsem s ním takhle soupeřit. Jenže jsem bral tehdy nějaké léky a ukázalo se, že nejdou s dárcovstvím dohromady.

Přišlo mi škoda, že jsem strávil dvě hodiny v ordinaci, prošel různými vyšetřeními a nakonec zjistil, že nemohu pomoci. Chtěl jsem tedy přispět alespoň nějak jinak. Vytvořil jsem koncept aplikace, která by člověku ukázala, kolik zachraňuje svým dárcovstvím životů. Coby designér jsem chtěl mít něco do portfolia, tak jsem to napřed udělal čistě jako konceptový projekt, ale najednou jsem si uvědomil, že by to mohlo někomu opravdu pomoct a že když by se to dobře postavilo a přidaly se tam další funkce, mohla by z toho být reálná aplikace, která by mohla pomoci zachraňovat životy.

Jak ta aplikace funguje? Už jste naznačil, že v ní figuruje koncept soutěžení.

Přesně tak, plná verze nabídne nejrůznější žebříčky, ve kterých se můžete porovnávat s přáteli. Za pravidelné darování získáváte body a za ně pak odemykáte jakési digitální plaketky a odznáčky. Stanete se součástí celorepublikové komunity dárců, která se navzájem motivuje k dárcovství a inspiruje také další lidi, aby se k této životazachraňující iniciativě přidali.

Jaký s ní máte úspěch? Respektive kolik už má uživatelů?

Aplikace ještě není hotová, máme fungující prototyp a v nejbližších týdnech ji chceme začít testovat v reálném provozu. Krize kolem koronaviru její vývoj zpomalila. Když přišla, přesedlali jsme na projekt #damekrev, který byl přímou odezvou na pandemii. Až v květnu jsme zase začali pracovat na aplikaci.

Než ji budou moci lidé používat, musíme navázat spolupráci s konkrétní nemocnicí. Když vaše nemocnice tu aplikaci nemá, tak vám jako uživateli bude stejně k ničemu. Závisí totiž na tom, že v nasmlouvané nemocnici bude nějaký administrační pracovník, který když vy přijdete, tak vám do aplikace zaznamená, že jste tam skutečně byl.

Dočetl jsem se, že součástí má být i nějaký feedback, v němž se dárce například dozví, kdy byla jeho krev použita. Jak to bude fungovat?

Zpočátku počítáme jen s jednoduššími statistikami, v nichž se člověk dozví, kolik daroval litrů krve nebo kdy může jít zase darovat. Do budoucna bychom ale chtěli podávat i další informace, jako je pohyb krve.

U některých podobných aplikací v zahraničí funguje služba, která vás upozorní, když vaše krev byla použita a zachránila život. Je to skvělý motivační prvek pro dárce, protože víte, že darování má smysl a zachraňujete skutečné životy. Tuto funkci bychom si v budoucnu v aplikaci moc přáli také. Věřím, že se nám to nějakým způsobem podaří vymyslet, i když to bude pořádný technologický a legislativní oříšek.

S kým vším na tom pracujete? Nebo to celé zvládáte sám?

Zpočátku jsem to dělal celé sám, pak jsem svůj nápad přihlásil do celostátní výzvy pro středoškoláky Soutěž & podnikej, kde se myšlenka přetransformovala v byznys plán. Díky soutěži jsem zjistil, co vlastně dělám a proč, zda má nápad reálnou šanci uspět a za jakých podmínek.

Na této cestě mi pomohla spousta mentorů, kteří mi ukázali různé způsoby, jak na celý projekt nahlížet. Do týmu jsem následně přibral Petra Kopečka, který mi pomáhá především s byznysovou stránkou projektu. Později jsme přibrali ještě stážistku Natálii, jež se stará především o sociální sítě a komunitu dárců, kterou budujeme. Na kampani #damekrev pak s námi v rámci iniciativy Covid19CZ pracovalo 35 expertů z různých technologických firem

Co bylo účelem této kampaně?

V souvislosti s pandemií jsme v březnu zjistili, že by mohla začít v nemocnicích docházet krev. Obvolávali jsme nemocnice a ukázalo se, že v nejvíce zasažených místech a v místech s nejrychleji rostoucím počtem nakažených, jako je třeba Praha, opravdu významně ubyl každodenní počet dárců, na některých místech o 30 až 50 procent. Řešili jsme proto, co udělat, abychom v případě potřeby přivedli k darování nové lidi, tedy zejména prvodárce.

Vymysleli jsme projekt a stejnojmennou kampaň #damekrev, jež měla velmi rychle pomoci se získáváním nových dárců. Na našem webu jsme zobrazili mapu všech odběrných center v ČR a u nemocnic, které poskytují veřejnosti informace o svých krevních zásobách, jsme lidem ukazovali, která krev právě chybí. Lidé se pak mohli u nás registrovat do tzv. zásobníků dárců, jež jsou v případě potřeby připraveni krev okamžitě darovat.

Kolik lidí se přihlásilo?

Ohlas nebyl špatný. I když reálně ubylo velké množství dárců, nemocnice snížily svůj provoz, a tím tento pokles dárců vykryly, takže krev naštěstí nedocházela.

Co bude s projektem dál?

Určitě necháme službu dál běžet. Momentálně přemýšlíme, jak ji transformovat, abychom lidi, kteří se již do databáze přihlásili, mohli postupně navést na klasické darování.

Jak vůbec celý svůj provoz financujete?

Jelikož si sám dělám design, zároveň programuji a kóduji - celou aplikaci včetně designu a brandu jsem si udělal sám - tak naše náklady jsou cca nula. Naší největší investicí jsou stovky hodin, které jsme projektu věnovali. Samozřejmě ale finance řešíme, protože postavit plnohodnotnou aplikaci a přidružené služby není jen tak. Hledáme proto možnosti veřejné podpory a nebráníme se ani spolupráci se soukromými subjekty.

Počítáte do budoucna se službou Daruju krev jako výdělečnou?

Ano, plánujeme to ziskové. Provoz aplikace přece jen něco stojí, takže ji máme monetizovanou, ale čistě proto, aby mohla fungovat a mohli jsme ji rozšiřovat dál, třeba i do zahraničí.

Primárně ji cílíme jako službu v B2B sektoru, čili ji nabízíme nemocnicím, které jsou naším koncovým zákazníkem. Vy jako dárce nikdy neuvidíte žádnou reklamu a nikdy nebudete nic platit.

Máte ještě nějaké další plány, které byste chtěli v blízké době realizovat?

Jsme přihlášení do PointOne inkubátoru, takže se teď bavíme s dalšími mentory a snažíme se dotáhnout svou službu ještě dál. Přemýšlíme o strategiích, byznys plánu a výhledově o expanzi do zahraničí. Řešíme také spolupráci například se zmíněným Český červeným křížem či s Magistrátem hlavního města Prahy a dalšími, i soukromými subjekty. Důležitá budou vyjednávání s nemocnicemi, jež chystáme v průběhu léta, a fundrising. Rádi bychom také našli strategického partnera a začali s jeho pomocí posouvat projekt mnohem rychleji kupředu.

Foto: Daruju krev

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!
Přečtěte si dále
Související témata: Osobnosti, Aplikace, Startupy
Nenechte si uplavat nové články!
Váš e-mail
Sledujte nás:
Další články